به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۶:۲۳
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۷ ساعت ۰۰:۰۷
کد مطلب : ۳۹۵۱۴
معادله‌مضحكي كه نامش را هم نهاده‌اند؛هدفمندي!

كجاي اين قانون هدفمندسازي يارانه‌هاست؟

كجاي اين قانون هدفمندسازي يارانه‌هاست؟
گروه مقالات: براي بحث در اين مورد لازم است تا گزينه‌هاي جايگزين فراروي دولت مورد بررسي قرار گيرد. امروزه بر همگان آشكار است كه دولت يازدهم ميراث دار سنتي ناخواسته و ناخوشايند از دولت دهم است. سنتي كه وضيعت خاص را براي دولت يازدهم بوجود آورده است. دولت از يك سو بايد ماهانه ملبغ كلاني را به مردم با عنوان يارانه پرداخت كند و از سوي ديگر منابع در دسترس دولت كفاف اين هزينه كلان را نمي‌دهد. دولت مخارجي دارد كه به زبان ساده پول لازم براي پرداخت آن را ندارد.

يكي از راههاي پيش روي دولت حذف بخشي از افراد يارانه‌بگير است. اين راه جداي از مشكلاتي كه در تفكيك و انتخاب افراد بي‌نياز دارد، موجب ناراحتي و نارضايتي بخشي از مردم خواهد شد و دولت به دلايل مختلف علاقه‌اي به ايجاد نارضايتي ندارد. راه حل دومي كه پيش روي دولت وجود دارد و يكي از راه‌هاي مترقي در در ارتباطات شهروندان و دولت است، خود اظهاري و اعلام عدم نياز به يارانه مي‌باشد. همان طور كه نتايج نشان مي‌دهد متاسفانه به دلايل مختلف كه ذكر آنها در اين مقال نمي‌گنجد، با استقبال مردم مواجه نشد.

راه ديگري كه دولت مي‌تواند پيش بگيرد، راهي است كه تاكنون از آن استفاده مي‌شده است و آن استقراض از بانك مركزي و ساير مراكز پولي و مالي است. اندك آشنايي با حوزه اقتصاد به وضوح نشان مي‌دهد كه اين راه حل خود موجب مشكلات حادتري براي كشور مي‌شود. افزايش بدهي‌هاي دولت و به تبع آن افزايش پايه پولي، افزايش تورم را به همراه خواهد داشت.

اين راه از ابتداي اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها مورد توجه مسئولين دولت دهم قرار داشت. اما دولت تدبير و اميد به خوبي مي‌داند كه استقراض اين حجم عظيم منابع مالي چه پيامدهاي ناگواري را براي كشور و خصوصا اقتصاد به دنبال خواهد داشت. پيامد‌هاي منفي آنچنان تاثيري بر اقتصاد مي‌گذارد كه برنامه حمايتي دولت از اقشار ضعيف را خنثي مي‌كند.

نتيجه‌اي كه پس از اجراي قانون هدفمني يارانه‌ها به دست آمد و امروزه همگان اتفاق نظر دارند كه طرحي كه قرار بود وضعيت معيشت مردم را ارتقا دهد، موجب فشار بيشتر به آنان شده است. لذا اين راه حل هم نمي‌تواند كمكي به دولت نمايد. اما راه حل نهايي براي تامين منابع براي پرداخت يارانه، افزايش قيمت بنزين و ساير فرآورده‌هاي نفتي و انرژي است تا دولت با كمترين آثار منفي، با منابعي كه به دست مي‌آورد بتواند از پس پرداخت يارانه برآيد.

اما سئوال اساسي اين است كه اين دور تسلسل «افزايش نرخ حاملهاي سوخت و انرژي براي پرداخت يارانه نقدي به مردم»!، آيا نامش «هدفمندسازي» است؟ سئوالي كه 8 سال است اقتصاد كشور را تحت الشعاع تبعات ويرانگر خود قرار داده و هيچ اقتصادداني نيز پاسخ روشني براي اين توجيه پارادوكس «افزايش نرخ حامل‌هاي سوخت و انرژي براي پرداخت يارانه نقدي به مردم»! (آن هم تمام اقشار كم درآمد و پردرآمد!) ندارد. معادله مضحكي است كه نامش را هم نهاده‌اند: هدفمندي! حامل‌هاي سوخت و انرژي را گران كنيم تا مجددا بخشي از آن را به همان مصرف كننده پرداخت نماييم! تفاوتي هم ندارد كه دريافت كننده، كم درآمد باشد يا پردرآمد!
ظاهرا سنگ بنايي كه احمدي‌نژاد پي نهاد، قرار نيست دامن اقتصاد بيمار ايران را به اين زودي رها كند!

جمشیدی
Romania
۱۳۹۳/۰۲/۰۷ ۰۰:۳۳
در رتبه بندی کشور‌ها به لحاظ شاخص فلاکت یا Misery index کشور ونزوئلا با رقم ۷۹.۴ واحد در رأس کشورهای جهانی و در رتبه یک قرار گرفته است که البته کار‌شناسان بر این باورند، این شاخص در خصوص کشور ونزوئلا چندان درست نیست، زیرا بنا بر نرخ تورمی اعلام شده از نهادهای رسمی این کشور (برابر با ۵۶.۲ درصد) برآورد شده است، در حالی که نرخ تورم واقعی در این کشور بیش از این است.

بر همین اساس ایران با شاخصی برابر با ۶۱.۶ درصد در رتبه دوم جهانی قرار گرفته و در واقع پس از ونزوئلا بد‌ترین رتبه را در بین کشورهای جه (221896)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۷ ۰۷:۲۴
پس با این حساب کشورهای آفریقایی که دارن از گشنگی میمیرنوضعشون از ما بهتره و ما الان مردیم و چون داغیم حالیمون نیست؟؟؟؟؟؟؟ (221936)
76
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۷ ۰۰:۵۸
خیلی معذرت می خوام ولی انتقاد بدون راه حل بدون سود است ... (221906)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۷ ۰۱:۱۷
عاقل به کنار جوی در پی پل میگشت......دیوانه ای از ره برسید و از آب گذشت حکایت ملت ما و یارانه همین است ,دیوانه ای سنگی در چاه انداخت که صد تا عاقل در بیرون آوردنش عاجزند. در بد ترین زمان ممکن , با سماجت و نادانی, با کمک زور , زورکی پروژه ای را هدفمند کردند( به خیال خودشون) و بلوای اقتصاد نوین سر دادند .غافل از اینکه مجری آن مردم بودند که زیر بار فشار زندگی کمری خمیده داشتند و بارانه بجای یارانه آن کمر را شکستند.پولدار ها پولدارتر شدندن و فقرا به فلاکت رسیدند.بیچاره روحانی و تیمش . (221912)
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۷ ۰۸:۵۲
حالا که دار وندار تویارانه ها ثبت نام کردند بهترین گزینه اینه که دولت پر در آمدها را بدون سرو صدا حذف کنه تا مقداری صرفه جویی بیشتری صورت بگیره .
این افراد در صورت حذف شدن ، جرات مراجعه به فرمانداری ها را برای اعتراض کردن ندارند چون مشت آنها باز میشود وبیشتر تحت نظر قرار میگیرند. (221968)
وبگرد ایلامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۷ ۰۹:۰۲
بهترین راه حل برای دولت در زمینه بنزین این است که به هر خانواده ایرانی یک سهمیه بنزین بدهد و سهمیه خودروهای دوم و سوم حذف شود در ضمن خودروهای خارجی و گران قیمت نباید از بنزین آزاد استفاده کنند بلکه باید یک قیمت بنزین با نرخ جهانی اعلام شود و صاحبان این خودروها از بنزین با نرخ جهانی استفاده کنند. (221974)