به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۲ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۴۱۵۶۲۶
رونق مدارس جهادی؛

حذف نهاد تربیت‌معلم از ساختار آموزشی افغانستان

گروه بین‌الملل: وزارت معارف (آموزش و پرورش) طالبان نهاد تربیت معلم را از ساختار نهادهای آموزشی افغانستان حذف کرد. به این ترتیب حدود چهار هزار آموزگار و هزاران کارمند این نهاد آموزشی در معرض بیکاری قرار گرفتند.
حذف نهاد تربیت‌معلم از ساختار آموزشی افغانستان
وزارت معارف طالبان چندی قبل «کمیته بازنگری و منطقی‌سازی تشکیلات معارف» را ایجاد کرده بود تا در ساختار آموزشی نهادهای دولتی در افغانستان اصلاحاتی ایجاد کند. بر اساس ارزیابی‌های این کمیته، تربیت معلم که نهاد ویژه آموزش معلمان در افغانستان است، از ساختار نهادهای آموزشی حذف شده است. در گزارش این کمیته که یک نسخه از آن در اختیار ایندیپندنت قرار گرفته، آمده است: «واحدهای تربیت معلم از ساختار وزارت معارف امارت اسلامی حذف شده‌اند.» بر اساس این گزارش که برای تمام نهادهای آموزشی تحت‌کنترل طالبان در افغانستان ارسال شده است، آموزگاران و کارکنان نهاد تربیت معلم که شمار آنان حدود چهار هزار نفر براورد می‌شود، صورت نیاز به دیگر نهادهای آموزشی از جمله مدارس دینی جذب خواهند شد.
 این کمیته در مورد سرنوشت معلمان و کارکنان نهاد تربیت معلم اعلام کرده است: «استادان و کارکنان خدماتی و اداری نهاد تربیت معلم در بخش‌های موردنیاز در ساختار نهادهای آموزشی از جمله مکتب‌ها، مدارس [دینی]، دارالحفاظ‌ها و دارالعلوم‌ها جذب خواهند شد.»
تربیت معلم از نهادهایی بود که در افغانستان به آموزش معلمان در بخش‌های مختلف‌ می‌پرداخت و در ۲۰ سال حاکمیت دولت جمهوری، این نهاد از موثرترین نهادها در زمینه ارتقا سطح مدارس دولتی دانسته می‌شد. هزاران معلم که در مدارس افغانستان تدریس می‌کنند، دانش‌آموخته‌ نهاد تربیت معلم و دانشگاه‌های افغانستان‌اند و با غیرفعال شدن این نهاد، ضمن اینکه هزاران نیروی تحصیلکرده از کار بیکار می‌شوند، دیگر هیچ نهادی برای آموزش معلمان وجود نخواهد داشت. طالبان در کنار لغو نهاد تربیت معلم، فعالیت کودکستان‌ها را نیز متوقف کردند. بر اساس دستور وزارت کار و امور اجتماعی طالبان که روز چهارشنبه صادر شد، تمامی کارکنان کودکستان‌ها که بیشتر آنان زنان‌اند، بیکار شدند.
طالبان از زمان سلطه بر افغانستان تلاش می‌کنند با تعطیل کردن نهادهای غیرمذهبی، مدارس دینی را تقویت کنند. عبدالستار عزیزی، استاد تربیت معلم در سمنگان، به ایندیپندنت فارسی گفت که با حذف تربیت معلم از ساختار آموزشی افغانستان، کیفیت تدریس در مدارس رسمی افت خواهد کرد؛ چون طالبان تصمیم دارند از این پس، فارغ‌التحصیلان مدارس دینی را به عنوان معلم جذب کنند. به گفته عبدالستار، طالبان به دانش و تخصص اهمیتی نمی‌دهند و در عوض بر تقویت مدارس دینی و تدریس مضامین عقیدتی اصرار دارند. پیش از این، وزیران معارف و امر به معروف و نهی از منکر طالبان خبر داده‌ بودند که بر اساس تصمیم ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، قرار است در هر شهرستان تا ۱۰ باب مدرسه دینی ایجاد شود. در کنار این، در هر شهر افغانستان، یک مدرسه بزرگ دینی به نام «مدرسه جهادی» هم ایجاد شده است که ظرفیت جذب حدود یک هزار دانشجو را دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها