به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۰:۳۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۴۱۶۴۲
قابل توجه دلواپسان، افراطيون و پايداران!

گزارش واشنگتن‌پست از معتادان زن در تهران

گروه جامعه: روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا با انتشار گزارشی، وضعیت یک مرکز بازپروری زنان معتاد در حومه غربی شهر تهران را بررسی کرده است.

به گزارش عصر ایران در این گزارش با اشاره به اینکه ایجاد مراکز بازپروری معتادان زن در ایران به عنوان یکی از نخستین نشانه‌هاي قبول کردن رسمی مساله اعتیاد زنان و بیماری بودن این قضیه از سوی مقامات حکومت اسلامی ایران است، از قول معصومه مدیر این مرکز بازپروری مي‌نویسد:" ایجاد چنین مراکزی نخستین نشانه‌هاي این مساله است که مقامات تصمیم گیر در ایران به این نتیجه رسیده اند که اعتیاد یک بیماری است و نه یک جنایت اما تغییر ذهنیت‌ها زمان مي‌برد."

واشنگتن‌پست مي‌نویسد: بخش عمده‌ای از مواد مخدر تولیدی در افغانستان برای رسیدن به بازار جهانی از مسیر ترانزیتی ایران مي‌گذرد و این مساله سبب شده آمار معتادان در ایران یکی از بالاترین آمارها در جهان باشد و اخیرا آمار زنان معتاد نیز فزونی گرفته است. آمارهای مختلفی درباره جمعیت معتاد در ایران وجود دارد اما آمارهای رسمی دولتی جمعیت معتادان این کشور را 3 میلیون نفر از 76 میلیون نفر جمعیت کل کشور برآورد کرده است که از این تعداد 700 هزار نفر زن هستند.

واشنگتن‌پست مي‌نویسد: تاسیس مراکز بازپروری معتادان زن قدمی بزرگ در اصلاح نگرش رسمی در ایران درباره مقوله اعتیاد زنان است. این مساله پیشتر یک تابو محسوب مي‌شد اما اکنون با تاسیس چنین مراکزی، این معضل به رسمیت شناخته شده است. پیدا کردن و تهیه مواد مخدر در ایران بسیار آسان است و بیشتر معتادان از شیشه و کراک تولید آزمایشگاه‌هاي زیر زمینی داخل ایران گرفته تا هرویین و سایر مشتقات گرفته شده از تریاک استفاده مي‌کنند.  تا همین اواخر در ایران تابو بودن مساله اعتیاد زنان به مواد مخدر حتی بیان این مساله را از سوی معتادان زن و دختر مشکل مي‌کرد چه برسد به ایجاد مراکزی برای بازپروری آنها. ناهید 27 ساله معتاد به مصرف هرویین و شیشه که در مرکز بازپروری بستری است مي‌گوید: دسترسی به مواد مخدر در ایران به آسانی آب خوردن است و شما مي‌توانید هر جا و هر زمانی که اراده کنید در عرض چند دقیقه مواد مخدر تهیه کنید.

به دلیل محدودیت‌ها و فرهنگ مذهبی حاکم بر جامعه ایران و تابو بودن مساله اعتیاد زنان، زنان معتاد این مواد را از مکان‌ها و محیط‌هاي کاملا زنانه تهیه مي‌کنند و بسیاری از زنانی که در مرکز بازپروری بودند مي‌گفتند برای نخستین بار با این مواد در سالن‌هاي زنانه و زیر زمینی زیبایی که بدون مجوز و در خانه‌ها تاسیس و دایر مي‌شود، آشنا شده اند. بسیاری از زنان معتاد در مرکز بازپروری مي‌گویند در این سالن‌ها با مواد مخدر و شیشه آشنا شده‌اند و برخی فروشندگان این مواد به آنها گفته اند اگر مي‌خواهند کاهش فوری وزن داشته باشند شیشه بکشند.

این روزنامه آمریکایی سپس به اظهارات رحمانی فضلی وزیر کشور ایران درباره مقوله اعتیاد زنان در ایران اشاره مي‌کند و به نقل از او در کنفرانس خبری ابتدای سال جاری مي‌گوید: مهم ترین مشکل ما در ایران این است که اعتیاد در میان زنان مساله ای پنهانی است. واشنگتن پست مي‌نویسد: علی رغم سیاست‌هاي مبارزه با مواد مخدر در ایران از مساله مقابله با توزیع و فروشندگان و قاچاق گرفته تا کمپین‌هاي تبلیغاتی مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک کار فرهنگی، دولت ایران از سازمان‌هاي غیر دولتی نیز خواسته است برای یاری در این امر به کمک بیایند.

معصومه مدیر مرکز بازپروری که از 13 سال پیش مدیریت این مجموعه را بر عهده دارد نمی خواهد نام و فامیلش آشکار شود و مي‌گوید:آنچه ما در طی این سال‌ها در اینجا انجام داده ایم به طور رسمی منتشر نمی شود و فقط دهان به دهان منتقل مي‌شود. او با اشاره به معضل ترویج اعتیاد در بین زنان مي‌گوید: بدون کمک و همراهی اجتماعی ما نمی توانیم به طور موثر با این پدیده مبارزه کنیم.

متین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۵:۳۰
خوش به حال دولتی که سه ملیون معتاد دارد ودر صدر مبارزه بامواد مخدر است (226995)
رسائی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۶:۱۰
برای این ها هم ما دلواپشیم.پیشنهاد تجمع از طریق دکتر ،بابک، الهام و..... شایر دوستان در دست بررسی است. (226999)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۸:۲۰
نه دوست گرامی ،خوش به حال دولتی که پس از معتاد شدن چند میلیون نفر تازه می خواهد صورت مساله را قبول کند (227021)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۷:۰۹
ایشالله که هه معتادا خوب شن
اما برا یک خانواده اعتیاد زن یعنی فروپاشی خانواده و این عواقب بعدی خواهد داشت بخصوص اگر فرزند دختر داشته باشد بدتر... (227009)
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۸:۳۳
ما دیگر دلواپس نیستیم چون با این روند دیگر جوانی نمی ماند که بد حجاب یاشد اهل فتنه باشد دانشگاه برود علوم مفسد ه و غربی بخواند . دلواپسیم

از طرف مجمع دلواپسان مقیم مرکز (227022)
مسعود سرباز وطن
Japan
۱۳۹۳/۰۲/۲۳ ۰۳:۳۱
ببخشید که اینجا برای یک خبر دیگه نظر میدم. اونجا نظرات بسته بود. برای خبر و درخاست پلیس فتا برای جرم اعلام کردن فیلتر شکن و اینکه فیلتر شکن باعث سخت پیدا شدن هکرها می شود بهتر است که سایت های اجتماعی و علمی و... را از فیلتر خارج کنید. اونوقت خود به خود و بدون اعلام جرم خواهید دید هیچ کس از vpn استفاده نخواهد کرد. مگر ما خوشحالیم که امنیت خودمون رو بیاریم پایین. اما مجبوریم و برای تقابل به مثل این کارو میکنیم. (227096)