به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۰ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۴۱۹۴۰۴

مایعات فراوان بنوشید و منتظر تشنگی نمانید

مایعات فراوان بنوشید و منتظر تشنگی نمانید
گروه سلامت:مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: گرمازدگی یا حمله های ناشی از گرمازدگی، زمانی اتفاق می‌افتند که بدن قادر به خنک کردن مناسب خود نباشد. احمد اسمعیل زاده، با اشاره به نکات تغذیه‌ای که در گرمازدگی باید رعایت شود، افزود: مایعات بیشتری بنوشید و منتظر تشنگی نمانید.
 
وی گفت: از نوشیدنی‌های بسیار شیرین دوری کنید. این نوشیدنی‌ها در واقع باعث از دست دادن مایعات بدن شما می‌شوند. همچنین از نوشیدنی‌های بسیار سرد خودداری کنید، زیرا می‌توانند باعث مشکلات گوارشی در شما شوند.

اسماعیل زاده ادامه داد: نمک و مواد معدنی را جایگزین کنید؛ تعریق شدید نمک و مواد معدنی را از بدن خارج می‌کند که باید جایگزین شوند. یک نوشیدنی حاوی مقدار اندکی نمک با کمی لیموترش همراه خاکشیر یا تخم شربتی می‌تواند جایگزین نمک و مواد معدنی باشد که با تعریق از دست می‌دهید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان داشت: اگر دیابت، فشار خون بالا یا سایر بیماری‌های مزمن را دارید، بهتر است از نمک استفاده نکنید و کمی آبلیمو و خاکشیر یا تخم شربتی در داخل آب ریخته و میل کنید.
اسماعیل زاده افزود: از نوشیدن غذاها و مایعات حاوی کافئین از قبیل قهوه، شکلات‌های کاکائویی، نوشابه و چای پررنگ خودداری کنید، چرا که این عوامل باعث دهیدراته و کم آب شدن بدن می‌شوند.

وی یادآور شد: مصرف میوه‌ها و به ویژه سبزی‌ها می‌تواند به تأمین آب بدن کمک شایانی کند. بنابراین در روزهای گرم سال از این اقلام غذایی در برنامه خود بیشتر استفاده کنید.اسماعیل زاده با بیان اینکه مصرف بیش از اندازه پروتئین‌های حیوانی باعث کم آبی در بدن می‌شوند، بنابراین بهتر است مصرف پروتئین‌های حیوانی در این ایام محدود شود، گفت: دقت داشته باشید که وزن بالا می‌تواند بر تنظیم دمای بدن اثر بگذارد و باعث حفظ گرمای بیشتر شود. لذا نه فقط در ایام گرم سال، بلکه همیشه، بدنبال کنترل وزن خود باشید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه گرمازدگی یا حمله‌های ناشی از گرمازدگی، زمانی اتفاق می‌افتند که بدن قادر به خنک کردن مناسب خود نباشد، گفت: در حالی که بدن به طور معمول خود را با تعریق خنک می‌کند، در هنگام گرمای شدید، ممکن است این تعریق نباشد. در این موارد، دمای بدن فرد سریع‌تر از آن چیزی که بتواند خود را خنک کند افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث آسیب به اندام‌های حیاتی بدن شود.
اسماعیل زاده در پایان توصیه کرد هموطنان در ایام گرم سال، به نکات مهم پزشکی برای پیشگیری از ابتلاء به گرمازدگی توجه داشته باشند.
مرجع : مهر
برچسب ها: گرمازدگي
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها