به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۲۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۳ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۴۲۱۷۶۹

بارش‌های پاییزی دریاچه ارومیه را نجات نمی‌دهد

بارش‌های پاییزی دریاچه ارومیه را نجات نمی‌دهد
گروه جامعه:رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه بارش‌های پاییزی حدود ۲۷ درصد بارش‌های سالانه کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: غیر ممکن است که بارش‌های پاییزی دریاچه ارومیه را نجات دهد.احد وظیفه در پاسخ به این پرسش که آیا بارش‌های پاییزی می‌تواند سبب نجات دریاچه ارومیه شود؟ توضیح داد: اینکه انتظار داشته باشیم بارش‌های پاییزی دریاچه را نجات دهد بعید و غیر ممکن است.

وی ادامه داد: نیمه شمالی آذربایجان غربی و تمام آذربایجان شرقی درگیر خشکسالی شدید شده و حدود سه سال است که این مناطق چنین شرایطی دارند. به همین دلیل بافت زمین نیز تغییر کرده و خاک رطوبت خود را از دست داده است. در نتیجه اگر‌ بارش‌ پاییزی مناسبی نیز در حوضه آبریز داشته باشیم، بخش قابل توجهی  از آن جذب خاک خواهد شد. ‌

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: علاوه بر این عمده آب در منطقه صرف کشاوزی و آبیاری باغات می‌شود. لازم به یادآوری است که کشت محصولاتی مانند چغندر قند و سیب به آب قابل توجهی نیاز دارد. به همین دلیل اگر بارش‌های پاییزی خوبی نیز داشته باشیم، آب زیادی به دریاچه نخواهد رسید.
‌وظیفه با اشاره به اینکه ‌حدود 27 درصد بارش‌های سالانه کشور در پاییز ثبت می‌شود‌  گفت: به همین دلیل اگر بارش‌ها در حد نرمال یا فراتر از حد نرمال نیز باشد، تفاوت زیادی در شرایط دریاچه ایجاد نخواهد شد.‌وی عنوان کرد: در واقع نمی‌توان از یک فصل بارندگی انتظار معجزه داشت، زیرا دریاچه حجم زیادی آب از دست داده است.‌

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه برای نجات دریاچه ارومیه باید به دنبال اجرای راهکارهای مناسب بود، افزود: اقداماتی مانند تامین حقابه، کاهش تبخیر آب از سطح دریاچه، اجرای طرح کشت جایگزین و جلوگیری از برداشت آب در طول مسیر ورود آب به دریاچه باید در اولویت برنامه‌های مسئولان قرار گیرد.

‌وظیفه ادامه داد: اگر بارش‌ها طبیعی باشد. اما رویکرد برداشت بی‌رویه از آب‌های تجدید پذیر تغییری نکند، نمی‌توان به بهبود شرایط امیدوار بود‌.وی در باره تاثیر تغییر اقلیم بر شرایط ایجاد شده نیز گفت: تغییر اقلیم نیز در این بین تاثیر گذار است، برای نمونه ‌هر یک درجه افزایش دما حدود 6 درصد شدت تبخیر را افزایش می‌دهد‌.
مرجع : جام جم آنلاین
برچسب ها: دریاچه ارومیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها