به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۳ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۴۲۱۸۶۱

آستانه تحمل دمای بالا برای انسان چقدر است؟

آستانه تحمل دمای بالا برای انسان چقدر است؟
گروه علمی: نتایج تحقیقات با توجه به پیامدهای شدید آب‌وهوایی نشان می‌دهد که آستانه دمایی که در آن بدن انسان نمی‌تواند زنده بماند، ممکن است به‌طور قابل‌توجهی کمتر از آن چیزی باشد که قبلا تصور می‌شد.به گزارش ایسنا،این کشف هشداردهنده واقعیت تلخی را نشان می‌دهد که هزاران نفر در سراسر جهان با آن مواجه هستند زیرا رویدادهای گرمای شدید بیشتر و تحت پیشرفت بی‌امان گرمایش جهانی ناشی از انسان تشدید می‌شوند.
دمای هوا در سراسر جهان افزایش یافته است زیرا امواج گرمای کنونی هشدارهای بهداشتی را به دنبال داشته و هشدار را در میان دانشمندان آب‌وهوا به صدا در آورده است.

دانشمندان حداکثر ترکیبی از گرما و رطوبت که بدن انسان می‌تواند دوام بیاورد را شناسایی کرده‌اند. یک فرد جوان سالم ممکن است ۶ ساعت در دمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد همراه با رطوبت ۱۰۰ درصد قبل از تسلیم‌ شدن به تلفات ناشی از گرما را تحمل کند. فراتر از این نقطه بحرانی که به عنوان «دمای حباب مرطوب» نامیده می‌شود، مکانیسم خنک‌کننده اولیه بدن یعنی عرق، تبخیر نمی‌شود و باعث گرمازدگی، نارسایی اندام‌ها و در نهایت مرگ می‌شود.

وقوع دمای حباب مرطوب  ۳۵ درجه سانتی‌گراد در تاریخ بشر بسیار نادر است اما کالین ریموند از آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا به خبرگزاری فرانسه گفت: این حد بحرانی در دمای ۳۵ درجه تنها ۱۰‌ها بار بیشتر در جنوب آسیا و خلیج فارس شکسته شده است.

ریموند اظهار کرد: این حوادث بیش از دو ساعت طول نکشید به این معنی که جمعیت را از رویدادهای مرگ‌ومیر دسته جمعی مرتبط با آن در امان نگه داشت.اما فقط این سطح افراطی نیست که زندگی انسان را به خطر می‌اندازد. همان‌طور که کارشناسان هشدار می‌دهند، آستانه‌های فردی دما با توجه به عواملی مانند سن، سلامتی و وضعیت اجتماعی و اقتصادی بسیار متفاوت است.واقعیت وحشتناک مرگ‌ومیر ناشی از گرما در تابستان گذشته و زمانی که بیش از ۶۱ هزار نفر در اروپا به دلیل گرما جان خود را از دست دادند، آشکار شد.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که با افزایش دمای جهانی و رسیدن به بالاترین حد، رویدادهای خطرناک دمای حباب مرطوب چند برابر می‌شوند. کارشناسان اظهار کردند که فراوانی این رویدادها در ۴۰ سال گذشته حداقل دو برابر شده است و این افزایش را خطر جدی تغییرات آب‌و هوایی ناشی از انسان می‌دانند.

اگر جهان به مسیر فعلی خود ادامه دهد، یعنی گرم شدن ۲.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطوح ماقبل صنعتی، دمای بالا در دهه‌های آینده در چندین منطقه به یک اتفاق عادی تبدیل خواهد شد.استقامت بدن در دماهای بالا متفات است؛ برای مثال، کودکان کوچک با کاهش توانایی خود در تنظیم دمای بدن و افراد مسن که غدد عرق کمتری دارند، با بیشترین خطرات روبرو هستند. ۹۰ درصد از مرگ‌ومیرهای ناشی از گرما در اروپا در تابستان گذشته در میان افراد بالای ۶۵ سال بوده است.

افرادی که در خارج از خانه در دمای بالا کار می‌کنند یا به فضاهای خنک‌کننده دسترسی ندارند نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند همچنین، افرادی که به سرویس بهداشتی دسترسی ندارند آب کمتری می‌نوشند و با کم آبی بدن مواجه خواهند شد.این افراد باید کمتر در هوای گرم باشند و با ماندن در خانه از خود محافظت کنند.

بر اساس گزارش رصدخانه آب‌وهوای اتحادیه اروپا، در واقع، اقیانوس‌های جهان در ماه گذشته دمای بالایی را ثبت کردند که از رکورد قبلی سال ۲۰۱۶ فراتر رفت. دمای حباب مرطوب نیز ارتباط نزدیکی با دمای سطح اقیانوس دارد.
محققان عنوان کردند که این یافته‌ها نشان می‌دهد، بدن می‌تواند گرما را در دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد (۱۰۴ درجه فارنهایت) دفع کند اما در دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد (۱۲۲ فارنهایت) این توانایی را ندارد.افرادی که در دماهای سرد زندگی می‌کنند، ممکن است واکنش بیشتری به قرار گرفتن در معرض گرما داشته باشند زیرا آنها به اندازه کافی با گرما سازگار نیستند.
برچسب ها: گرما بدن انسان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها