به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۰:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۳ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۴۲۶۰۷۰

خیاطان کارمند بی‌جیره و مواجب دولت هستند

خیاطان کارمند بی‌جیره و مواجب دولت هستند
گروه اقتصادی:خیاط و خیاطی را همیشه به شغلی هنرمندانه می‌شناسیم. هنری که هر چقدر ظرافت بیشتری داشته باشد و بتواند انتظار مشتریان خود را پاسخ دهد، طرفداران بیشتری خواهد داشت. خیاطی فرصتی را برای بیان خلاقیت و ابتکار در طراحی و تولید لباس‌ها به شما می‌دهد. می‌توانید لباس‌های منحصر به فردی بدوزید و به سلیقه مشتریان پاسخ دهید.

به گزارش گسترش نیوز، با این همه جذابیتی که در این شغل وجود دارد اما فعالان کهنه کار در هنر خیاطی، رضایت کامل از جهت درآمدزایی این شغل ندارند و فعالیت در این حیطه را بدون پشتوانه می‌دانند.در همین رابطه با حبیب الله طهماسبی نیک رئیس سابق اتحادیه خیاطان زنانه، مردانه و همچنین پیشکسوت فعال در حوزه خیاطی در مورد چالش‌ها و دغدغه‌های مربوط به کار خیاطان صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

خیاط‌ها حتی یک وام ساده نمی‌توانند بگیرند
حبیب الله طهماسبی نیک رئیس سابق اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه گفت: خیاط‌ها با مشکلات مختلفی روبرو هستند. از بانک‌ها گرفته تا دارایی و بیمه‌های اجتماعی، چالش‌های مختلفی پیش پای خیاط‌ها ایجاد کرده است. به عنوان مثال برای دریافت یک وام ساده، مراحل پیچیده‌ای را باید بگذرانند و در آخر شاید هم دست‌شان از آن کوتاه بماند.

وی افزود: در بخش دارایی نیز همین وضع است، دارایی به در آمد کاری ندارد و نسبت به حدسیات خود از اصناف مالیات می‌گیرد. ۹۹ درصد کسانی که به دارایی مالیات می‌دهند از وضع موجود ناراضی هستند. همه این ۹۹ درصد بر این باورند، با مالیاتی که توسط اداره دارایی برای اصناف وضع می‌شود، شرایطی پیش آمده است که انگار این افراد همگی کارمند دولت هستند.

خیاطان کارمند بی‌جیره و مواجب دولت هستند
این پیشکسوت فعال در صنعت خیاطی اشاره کرد: با شرایطی که برای خیاط‌ها به وجود آمده است چه در موقعیت دریافت تسهیلات از بانک ها، چه در مواقع چالش با شهرداری و چه در زمان پرداخت مالیات به ضرر خیاط‌ها تمام می‌شود. همه خرج و مخارج یک خیاط از جیب خودش است اما در پرداخت مالیات گویی کارمند بی‌ جیره و مواجب دولت پنداشته می‌شود.

طهماسبی اظهار داشت: باید در زمان تصمیم گیری در مجلس، نماینده‌ای از اصناف هم حضور داشته باشند. نماینده اصناف به خوبی می‌تواند مسائل و مشکلات مربوط به صنف خود را به مسئولان بازتاب دهد. البته این اتفاق را گاها شاهد بودیم اما در نهایت به نظرات نمایندگان توجهی نمی‌شود و می‌توان گفت اصناف در غربت کامل به سر می‌برند.

حمایت از اصناف فقط در حد شعار است
وی درباره نحوه عملکرد دولت و حمایت از خیاطان یادآور شد: بسیاری از صحبت‌هایی که در جایگاه حمایت از اصناف زده می‌شود در محدوده شعار باقی مانده است. دولت باید ازاصناف حمایت کند تا یک واحد صنفی راغب به جذب کارگر باشد. در حال حاضر اغلب مغازه‌های خیاطی، تبدیل شدند به پاتوق صاحب مغازه به گونه‌ای که این افراد را فقط از خانه نشینی نجات می‌دهد اما فایده‌ای در جهت درآمدزایی برایشان ندارد.

رئیس سابق اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه در ادامه گفت: خرید لباس‌ها بیشتر به صورت آماده از بازار انجام می‌شود و کمتر کسی حاضر است مراحل خرید پارچه تا دوخت لباس را بگذراند. بنابراین میزان سفارشی دوزها به شدت کم شده است و خیلی به ندرت آن هم در برخی مناطق مثل شمال شهر، وجود دارد. با این حساب شغل خیاطی در معرض خطر است چرا که این افراد در مشغت کامل به سر می‌برند.

کلام آخر
برای زنده نگه داشتن برخی مشاغل و همچنین اشاعه و گسترش‌شان باید هزینه‌هایی هم پرداخت کرد. صنعت مد و لباس در بسیاری از کشورها به صنعتی جذاب حتی برای گردشگران بدل شده است و از این ابزار به خوبی بهره می‌برند اما با توجه به شرایطی که شاهد هستیم این اتفاق در کشورمان معکوس در حال وقوع است!
حمایت از خیاطان باید در اولویت قرار بگیرد چرا که این هنر در هر منطقه‌ای با توجه به لباس‌های خاص آن منطقه منحصر به فرد است و زنده نگه داشتن آن بسیار سودمند خواهد بود.
برچسب ها: خیاطان دولت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها