به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۰ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب : ۴۲۷۴۶۳

گروسی: پیشرفتی در اجرای توافقات حاصل نشد

گروسی: پیشرفتی در اجرای توافقات حاصل نشد
گروه بین الملل: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین روز نشست فصلی شورای حکام در وین گفت که هیچ پیشرفتی در زمینه توافقات پادمانی ان‌پی‌تی با ایران حاصل نشده است. او از عدم امکان راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران سخن گفت.
نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز شد. راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و نظارت آژانس بر این فعالیت‌ها از جمله مسایل محوری این نشست است که تا روز جمعه ادامه دارد.  
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران در زمینه برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داد. او مدعی شد كه برای جمهوری اسلامی عدم ‍پایبندی به قرارهای اتمی در حال تبدیل شدن "به یک روال عادی" است.
گروسی با اشاره به گزارشی که درباره توافقات پادمانی ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) با ایران امضا شده و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته است، گفت: «متاسفم که هیچ پیشرفتی در اجرای این توافقات که در تاریخ ۴ مارس در بیانیه مشترک به امضا درآمد، حاصل نشده است.»
۱۳ اسفند سال گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران به توافق رسیدند که تعاملات میان آژانس و ایران "با روحیه همکاری و انطباق کامل با صلاحیت‌های آژانس" انجام شود و همچنین تعهدات جمهوری اسلامی بر اساس توافقنامه پادمان جامع انجام شود. ایران وعده همکاری با آژانس، ارائه اطلاعات بیشتر و دسترسی بازرسان آژانس در ارتباط با ذرات اورانیوم کشف‌ شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مکان‌های اعلام نشده را داد.
جمهوری اسلامی پذیرفت که داوطلبانه به آژانس اجازه دهد فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی مناسب بیشتری را انجام دهد. 
گروسی تاکید کرد که "راستی‌آزمایی" و نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران "تحت تاثیر تصمیم ایران در فوریه ۲۰۲۱ برای توقف کامل اجرای تعهدات هسته‌ای خود در برجام قرار گرفته" و "این وضعیت با تصمیم بعدی ایران برای حذف تمام تجهیزات نظارتی مرتبط با برجام تشدید" شده است.بیش از دو سال و نیم از "توقف موقت" اجرای پروتکل الحاقی ایران و از زمانی که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی به سایت‌ها و مکان‌های دیگر در ایران بود، می گذرد.
گروسی از ایران خواست: «توضیحات فنی معتبری را برای حضور ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع کند.»او تاکید کرد، مسائل پادمانی باقیمانده "باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که بتواند تضمین دهد که برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح آمیز است."
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست که به طور جدی و پایدار با آژانس در راستای اجرای تعهدات مندرج در بیانیه مشترک همکاری کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها