به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۰ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۴۲۵۴۳۴

تائید كند شدن انباشت اورانیوم ایران 

تائید كند شدن انباشت اورانیوم ایران 
گروه بین الملل: خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که شماری از همکاران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید می‌کنند، ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم را کاهش داده است.
انتظار می‌رود این مسئله در گزارشی که پیش از  نشست فصلی شورای حکام آژانس در  بیستم شهریور منتشر می‌شود انعکاس یابد.
بلومبرگ می‌گوید، کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران و به تبع آن تعدیل شتاب ذخیره اورانیوم غنی‌شده نتیجه مذاکرات غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن و توافق نانوشته میان آنها است.
به تازگی فاش شد که نمایندگان جمهوری اسلامی و ایالات متحده طی حدود دو سال مذاکره محرمانه و غیرمستقیم با میانجی‌گری قطر و عمان به توافق‌هایی، از جمله درباره تبادل زندانیان در ازای آزاد شدن شش میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران در کره جنوبی دست یافته‌اند.
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند روز پیش ابراز نگرانی کرد که جمهوری اسلامی با انباشت مقادیر قابل توجهی اوارنیوم با غنای ۶۰ درصد موارد لازم برای "ساخت چندین بمب اتمی" را در اختیار دارد.ایران از نخستین سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اجرای تعهدات برجامی خود را کاهش داد و غنای اورانیوم را به ۲۰ درصد رساند.
حدود دو سال پیش و پس از انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز که به اسرائیل نسبت داده می‌شود جمهوری اسلامی اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد رسانده است.
بلومبرگ جمعه گذشته نیز گزارش داده بود که ظاهرا واشنگتن در مذاکرات محرمانه با تهران موافقت کرده، تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران را کاهش دهد.
در این گزارش آمده بود، بر اثر همین انعطاف آمریکا، ایران تولید نفت خام خود را به بالاترین سطح از پنج‌سال پیش و پس از خروج ایالات متحده از برجام و تشدید تحریم‌ها رسانده است.
دفتر آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس به تازگی تائید کرده که تولید نفت خام ایران در ماه گذشته میلادی به سه میلیون بشکه در روز افزایش یافته که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۸ به این سو است.
گفته می‌شود، آمریکا در مورد از سرگیری صادرات نفت به برخی دیگر از مشتریان قدیمی ایران انعطافی نشان نداده اما فروش نفت به چین احتمالا به یک و نیم میلیون بشکه در روز رسیده است.
برخی ناظران احتمال می‌دهند که یکی از هدف‌های دولت جو بایدن از بازگذاشتن راه افزایش فروش نفت ایران، بالابردن میزان عرضه در بازارهای جهانی و کم شدن قیمت‌ها باشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها