به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۹:۰۰
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۱ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۴۲۷۸۵
از دولت روحاني انتظار می‌رود از احزاب حمایت کند

دولت قبل فرهنگ حزب‌ستیزی را رواج داد

گروه سیاسی: قائم مقام حزب اعتماد ملی با بيان اينكه حزب، یک چارچوب قانونی برای گردآمدن هدفمند افرادی است که در سلایق و افکار سیاسی و اجتماعی مشترک هستند، گفت: اما دولت نهم و دهم فرهنگ حزب ستیزی و حزب گریزی را در کشور رواج داد.
دولت قبل فرهنگ حزب‌ستیزی را رواج داد
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام رسول منتجب نیا در مناظره سیاسی «تحزب؛ امکان یا امتناع» که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تبدیل تفکر حزب گریزی از سوی مسوولان در جامعه در دولت نهم و دهم به اوج خود رسید و این موضوع باعث گسترش حزب ستیزی و حزب گریزی در کشور شد. وی در این نشست گفت: از دولت تدبیر و امید انتظار می رود از احزاب حمایت کند و وزارت کشور را متعهد به حمایت و تقویت از آنها نماید. حزب، یک چارچوب قانونی برای گردآمدن هدفمند افرادی است که در سلایق و افکار سیاسی و اجتماعی مشترک هستند.

منتجب نیا با بیان اینکه وجود احزاب در جامعه از لحاظ ارتقای آگاهی سیاسی و اجتماعی مردم ضرورت حیاتی پیدا می کند، افزود: فعالیت سیاسی انفرادی میسر نیست و فعالیت سیاسی گروهی بدون شناسنامه نیز زیرزمینی محسوب شده و نظام آن را نمی پذیرد. وی هدف اصلی و فلسلفه وجودی تشکیل حزب در جامعه را شناسایی، جذب، آموزش و پرورش افراد و کادرهای مدیریتی، بدست آوردن و پردازش اخبار و اصلاحات داخلی و خارجی، نظارت مستمر بر مسوولان و نقد به موقع عملکرد آنان عنوان کرد. وی گفت: تهیه و تدوین برنامه جامع کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای اداره کشور و معرفی کادرهای مدیریتی تربیت شده برای بخش اداری کشور از دیگر وظایف احزاب است.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به آفات احزاب گفت: مشخص نبودن هویت حزب و وجه امتیاز آن با سایر احزاب، عدم فراگیری احزاب، محدود شدن به کادر مرکزی و ورود نکردن به بخشهای مختلف اداری، فاصله گرفتن از بدنه اجتماع از جمله آفات حزب است. منتجب نیا، تبدیل شدن حزب به ستاد انتخاباتی، وابستگی به حکومت و دولتها و از دست دادن استقلال حزبی و هویتی، استفاده کردن از رانت های دولتی و حکومتی، بی توجهی به مطالبات مردم و تلاش در راستای تامین خواسته های مسوولان حکومت را از دیگر آفات احزاب برشمرد.

وی استفاده از نهادهای حکومتی توسط مسوولان به جای احزاب شناسنامه دار، جایگزین کردن ستادهای انتخاباتی به جای احزاب، پیدایش و تقویت گروه های فشار برای حل مشکلات کشور یا به کرسی نشاندن حرف خود را از دیگر آفت هایی برشمرد که از سوی مسوولان نسبت به احزاب اعمال شده است. این سیاستمدار اصلاح طلب با اشاره به سیر تحول احزاب پس از انقلاب اسلامی در کشور نیز گفت: تشکیل حزب جمهوری اسلامی همزمان با انقلاب، آغاز گسترش تشکیلات جدید از سوی مجمع روحانیون مبارز، قوت گرفتن و تکثر احزاب در دولت آقای خاتمی، به انزوا رفتن تحزب از سال 84 تا 92 و حیات مجدد احزاب از سال 93 ، سرگذشت احزاب از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است.

منتجب نیا با اشاره به عوامل موثر در تضعیف فرهنگ تحزب در کشور گفت: موضع گیری منفی برخی مسوولان در مقابل تحزب در دولتهای گذشته، ترویج فرهنگ حزب گریزی از سوی برخی چهره های سیاسی، عملکرد غیرموثر برخی احزاب و فقدان امکانات مالی احزاب باعث کم رونق بودن تحزب در کشور شده است. وی ایجاد محدودیت زیاد از سوی حکومت در فعالیت احزاب، عدم برخورداری احزاب از رسانه های مجازی، برخورد خشن برخی احزاب با رسانه ها و تک حزبی شدن جامعه را از دیگر عوامل موثر در تضعیف شدن فرهنگ تحزب در کشور برشمرد.

وی با بیان اینکه تعدد احزاب در جامعه مشکلی ایجاد نمی کند، گفت: اگر احزاب هویت حزبی داشته باشند و بنا به اقتضای حزبی عمل نمایند، موثر خواهد بود و کشور باید به آن درجه از بلوغ سیاسی برسد که مردم به حکم وظیفه ملی در حزبی عضو شوند. او با اشاره به ضرورت اصلاح قانون احزاب در کشور گفت: قانون احزاب از سال 1360 در حال اصلاح است و همه دولتها سعی در اصلاح آن داشته اند. وی گفت: دولت تدبیر و امید نیز اصلاح قانون احزاب را مطرح کرده اما تقاصا داریم این اصلاح با رویکرد مردمی بدون ایجاد محدودیت برای فعالیت احزاب انجام گیرد.

وی هویت شناسی را مهمترین ملاک احزاب دانست و افزود: وقتی هویت یک حزب مشخص شود مردم آگاهی بیشتری نسبت به فعالیت آن پیدا می کنند و بهترین انتخاب را در انتخابات سیاسی هر کشور خواهند داشت. این سیاستمدار اصلاح طلب با بیان اینکه علاوه بر احزاب نیز تشکلهای صنفی - سیاسی نیز شامل این هویت شناسی می‌شوند، افزود: برخی دولتها از اینکه این تشکلها در دانشگاه ها و مراکز مختلف علمی و اجرایی شکل گیرد واهمه دارند در حالی که تشکیل آنها به تعمیق فرهنگ تحزب کمک می کند.

منتجب نیا با تاکید بر اینکه دولت باید فضای پیدایش و گسترش احزاب را ایجاد کند، افزود: دولت آقای خاتمی اوج شکوفایی احزاب بود و بیشتر احزابی که در این دوره شکل گرفتند اصولگرا بودند که این نشان دهنده توجه ایشان به مساله رونق حزب در کشور بود. وی شکل گیری گروه های فشار در کشور را متاثر از نقض قانون، پذیرفتن هرج و مرج، اعتراف به عجز و ناتوانی در برابر به هم ریختن نظم در کشور و بی توجهی به آبرو و حیثیت اشخاص عنوان کرد.

بهاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۱ ۱۵:۲۳
عدم موفقیت وعدم استقبال حزب در جامعه به علت عدم استقلال احزاب بوده است (229101)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۱ ۱۶:۱۷
حزبهای ما اغلب به دنبال فامیل بازی وقدرت طلبی به هر قیمت هستند به این دلیل مردم به اونها عتماد ندارند وهمیشه توی یه عده محدود باقی میمونند. (229115)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۱ ۱۹:۵۵
نه تنها حزب ستیزی اتفاق افتاد بلکه مردم ستیزی هم اتفاق افتاد. حامیان دولت قبل خجالت (229202)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۱ ۲۱:۴۲
جناب منتجب نیا :اثراتش همینه که حالا تهدید به تجاوز می کنند. ای وای بر ما . چی شد. (229227)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۱ ۲۲:۰۱
نه فقط احمدی نژاد بلکه خیلی از اصولگرایان چون خود دارای تشکیلاتی سراسری در هییت های مذهبی کشور هستند و از این طریق میتوانند در انتخابات نیروهای خود را هدایت و هماهنگ کنند نمی خواهند مخالفین آنها از طریق احزاب بتوانند نیروهای خود را هماهنگ کنند پس به بهانه های پوچ به محض پا گرفتن احزاب آنها را منحل می کنند و این عقیده پوچتر را تبلیغ می کنند که احزاب در ایران پایگاه و اقبال ندارند !در حالیکه قلبا شدیدا از احزاب می ترسند و همین نبود احزاب باعث میشود که افرادی با رای قومی قبیله ای و نه شایستگی و یا بعضی فقط با خرج پول بتوانند در انتخابات مجلس برنده شوند و یا فردی مثل احمدی نژاد ریس جمهور شود و افراد شایسته پشت خط بمانند (229228)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۱ ۲۳:۵۰
و دولت متبوع شما آشوب و تحصن فتنه را ... (229261)