به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۰:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۹ ساعت ۲۱:۱۲
کد مطلب : ۴۲۹۲۹۴
این منابع تنها برای واردات کالاهای انسان‌دوستانه قابل استفاده خواهد بود

دفاع وزیر خارجه آمریکا از توافق تبادل زندانیان با جمهوری اسلامی ایران

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه آمریکا با دفاع از توافق بین تهران و واشینگتن برای تبادل پنج زندانی دو تابعیتی با ایران گفت: شش میلیارد دلار پول آزاد شده ایران در کره جنوبی، منابع مالی خود جمهوری اسلامی از محل صادرات نفت بوده است.
دفاع وزیر خارجه آمریکا از توافق تبادل زندانیان با جمهوری اسلامی ایران
آنتونی بلینکن امروز چهارشنبه ۲۹ شهریور در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی» افزود: اولین وظیفه من کمک به شهروندان آمریکایی است که در کشورهای خارجی دچار دردسر شده‌اند؛ خصوصا آن‌هایی که به‌صورت ناعادلانه بازداشت می‌شوند.
او در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا آزادسازی شش میلیارد دلار در ازای آزادی شهروندان آمریکایی خطری برای احتمال بازداشت آمریکایی‌ها در نقاط دیگر جهان ایجاد نمی‌کند، گفت: در این مورد خاص، آنچه بسیار مهم است، درک این موضوع است که پول آزاد شده، وجوهی بود که ایران از فروش نفت به دست آورده بود و در بانک‌های کره جنوبی مسدود بود. بلینکن تصریح کرد ایران طبق تحریم‌ها می‌توانست از این وجوه برای واردات کالاهای انسان‌دوستانه (فقط از کره جنوبی) استفاده کند: ما این وجوه را از یک حساب بانکی به حساب بانکی دیگر در کشوری دیگر (قطر) با «کنترل‌های بسیار واضح» منتقل کردیم تا مطمئن شویم که این پول فقط برای اهداف بشردوستانه قابل استفاده خواهد بود.
وزیر خارجه آمریکا گفت این منابع مالی، پول مالیات‌دهندگان آمریکایی نیست و فقط برای واردات اقلام انسان‌دوستانه به ایران کاربرد دارد و بنابراین من فکر می‌کنم برای بازگرداندن آمریکایی‌ها به خانه، این معامله بسیار خوبی بود.
پنج آمریکایی آزاد شده در چارچوب تبادل زندانیان بین تهران و واشینگتن، شامگاه ۲۷ شهریور پایتخت قطر را با هواپیمایی به مقصد ایالات متحده ترک کردند و پنج زندانی ایرانی در آمریکا نیز آزاد شدند.
در این میان، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از شهروندان این کشور خواسته است هشدار وزارت خارجۀ ایالات متحده در مورد سفر به ایران را جدی بگیرند و در صورت بی‌توجهی به این هشدار، انتظار تضمین آزادی خود را نداشته باشند.
تبادل زندانیان همراه با آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی در کره جنوبی، انتقادهای مخالفان جمهوری اسلامی و جمهوریخواهان کنگره آمریکا را برانگیخته است و آن‌ها نسبت به تکرار «گروگان‌گیری» شهروندان خارجی توسط جمهوری اسلامی برای گرفتن امتیازات بیشتر هشدار داده‌اند.
ایران پیشتر نیز با بازداشت شهروندان خارجی، آن‌ها را در ازای دریافت امتیازات مالی، سیاسی یا مبادله با زندانیان وابسته به جمهوری اسلامی آزاد کرده بود. بلینکن در مورد این‌که جمهوری اسلامی احتمالا وجوه آزاد شده را برای مصارف انسان‌دوستانه برای مردم خود خرج نکند، گفت متاسفانه جمهوری اسلامی همیشه راهی برای خرج کردن پول برای اقدامات شوم خود پیدا می‌کند؛ چه قبل از تحریم‌ها، در زمان تحریم‌ها و چه پس از تحریم‌ها.
به گفته او، آمریکا همواره تلاش می‌کنند اقداماتی برای جلوگیری از اعمال بی‌ثبات‌کننده و حمایت ایران از تروریست‌ها انجام دهد. کاخ سفید پیشتر تصریح کرده بود بر نحوه هزینه پول‌های منتقل شده ایران از کره جنوبی به قطر نظارت خواهد کرد و این منابع تنها برای واردات کالاهای انسان‌دوستانه قابل استفاده خواهد بود.
 
برچسب ها: آنتونی بلینکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها