به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۲:۴۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۴۳۳۴۴

درخواست بان کی مون از مقامات اوکراین

گروه بين​الملل:​ دبیرکل سازمان ملل از مقامات اوکراین خواست تا فقط با ابزارهای مسالمت آمیز از جمله مذاکرات سیاسی کنترل اوضاع در شرق این کشور را بار دیگر بدست بگیرند.
درخواست بان کی مون از مقامات اوکراین
به گزارش صدای روسیه، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در نیویورک گفت: به سازمان ملل در مورد ادامه خشونتها در شرق اوکراین هشدار داده شده است. وی افزود: من از مقامات کی‌یف می خواهم فقط با ابزارهای مسالمت آمیز به ویژه روند مذاکرات فراگیر صلح و ثبات را در مناطق شرقی اوکراین احیا کنند.

رایزنی پوروشنکو و مرکل درباره انتخابات اوکراین و روابط دو جانبه
رئیس‌جمهور منتخب اوکراین و صدراعظم آلمان در یک تماس تلفنی به بحث درباره تحولات و گسترش روابط بین دو کشور در آینده و همکاری میان کی‌یف و اتحادیه اروپا پرداختند.
پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری منتخب اوکراین و "آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان در این تماس تلفنی درباره انتخابات 25 مه سال جاری میلادی در اوکراین به گفت‌وگو پرداختند و مرکل بر اهمیت روند صلح آمیز و عادلانه این روند انتخاباتی اشاره کرد و به پوروشنکو تبریک گفت. این دو همچنین به مساله کاهش و پایان سریع‌تر درگیری‌ها در شرق اوکراین پرداخته و موافقت کردند تا به انجام برنام‌ههای مشترک درباره اشتغال‌زایی در ناحیه دونتسک بپردازند.

مرکل و پوروشنکو همچنین درباره احتمالات و فرصت‌های نشست‌های بعدی به گفت‌وگو پرداختند. وب سایت دولت برلین نیز در بیانیه‌ای با اشاره به گفته‌های معاون مطبوعاتی مرکل گزارش داد: صدراعظم آلمان و پوروشنکو به تبال نظرات درباره اهمیت تداوم روند سازش داخلی و مذاکرات ملی در اوکراین و تحقق اصلاحات قانون اساسی پرداختند.

اعلام آمادگی روسیه برای مذاکره با کی‌یف بر سر مسائل مرزی
وزارت امور خارجه روسیه در سخنانی تاکید کرد که مسکو آماده رایزنی با کی‌یف بر سر مساله مرزی است. گریگوری کاراسین، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: همانطور که پیشتر اوکراین گفته بود مسکو آماده مذاکره بر سر مسائل مرزی با کی‌یف است اما ما تمایل داریم بدانیم که آن‌ها می‌خواهند که بر سر چه مسائلی گفت‌وگو کنند. وی گفت: ممکن است که چنین دیدارهای طبق برنامه‌ریزی‌های طرح ریزی‌ شده صورت بگیرد اما ما باید ابتدا بدانیم که منظور آن‌ها از طرح این پیشنهاد و مشورت کردن در خصوص مسائل مرزی چیست. اگر ما بتوانیم این مساله را روشن کنیم می‌توان چنین نشستی را برگزار کرد.

معاون سرگئی لاوروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: تاکنون دولت اوکراین در این خصوص شفاف سازی نکرده است. آن‌ها پیشتر یک پیام دیپلماتیک ارسال کردند و خواستار همکاری مشترک در این زمینه شدند. ما این پیام را بسیار جدی گرفتیم اما تاکنون اوکراین در این خصوص شفاف سازی نکرده است. پیشتر روز سه شنبه سرویس گارد مرزی اوکراین گزارش داد که یک خودروی مملو از مسلسل‌های کلاشنیکف AK-47 و مواد منفجره کشف و ضبط کرده است که تلاش داشت به صورت غیرقانونی از روسیه وارد مرز اوکراین شود.

این سرویس روسیه را از این حادثه مطلع کرده و خواستار اقدامات فوری و جلوگیری از ورود محموله‌های غیرقانونی به خاک اوکراین شد. با این حال طرف روسی این گزارش را رد کرده و تلاش این خودرو را برای ورود غیرقانونی به خاک اوکراین تکذیب کرد. وزارت امور خارجه اوکراین در 17 مه با ارسال پیامی دیپلماتیک به روسیه خواستار گفت‌وگو در خصوص مسائل مرزی اوکراین روسیه شده بود.

مذاکرات اتحادیه اروپا برای تحریم‌های جدید علیه روسیه احتمالا به تعویق می‌افتد
یکی از منابع اتحادیه اروپا از به تعویق افتادن احتمالی مذاکرات برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه توسط رهبران این اتحادیه به خاطر نتایج مثبت انتخابات ریاست جمهوری اوکراین و واکنش مسکو به آن خبر داد. این مقام مسئول اتحادیه اروپا گفت: رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گردهم آمدند تا درباره نتایج انتخابات پارلمان اروپا و به اشتراک گذاشتن نظرات درباره اوضاع اوکراین به گفت‌وگو بپردازند.

این منبع مطلع اتحادیه اروپا افزود: در این بحث و مذاکره تحریم‌های جدید علیه مسکو صورت گرفت. رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره نتایج انتخابات اوکراین که موفقیت‌آمیز بود، صحبت کرده و اینکه واکنش مسکو به این روند مثبت بوده است. البته اقداماتی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه تکمیل شده است و اگر لازم باشد رهبران اتحادیه اروپا سریعا به اعمال تحریم‌های جدید دست خواهند زد.
مرجع : ايسنا