به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۰۸:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۵ ساعت ۰۱:۱۵
کد مطلب : ۴۳۹۶۹۷
اسراییل: کشف سلاح در مرکز ام‌آر‌آی بیمارستان شفا غزه

تصویب قطعنامه توقف فوری جنگ غزه در شورای امنیت سازمان ملل

گروه بین‌الملل: چهلمین روز جنگ اسرائیل و حماس با عملیات نظامی ارتش اسرائیل در بیمارستان شفا غزه و تنش‌های مرزی اسرائیل با لبنان ادامه یافت و شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای خواستار «وقفه» انساندوستانه فوری و طولانی‌مدت جنگ در سراسر غزه به مدت کافی برای اجازه دسترسی به کمک‌ها شد.
تصویب قطعنامه توقف فوری جنگ غزه در شورای امنیت سازمان ملل
شورای امنیت که ۱۵ عضو دارد پس از چهار تلاش ناموفق برای تصویب پیش‌نویسی درباره جنگ اسرائیل در غزه، بالاخره روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌های حماس شد. آمریکا، روسیه و بریتانیا، سه عضو دارای حق وتو، به این قطعنامه رای ممتنع دادند، اما ۱۲ عضو دیگر به این قطعنامه پیشنهادی کشور مالت رای مثبت دادند. پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به‌نقل از دیپلمات‌های حاضر در سازمان ملل نوشته بود پیش‌نویس یک قطعنامه جدید تنظیم شده است که در آن از همه طرف‌ها خواسته شده مقررات حقوق بین‌الملل بشردوستانه را که مستلزم حفظ امنیت و جان غیرنظامیان است، رعایت کنند. نماینده مالت در سخنان خود پیش از رای‌گیری گفت که این قطعنامه به صورت ویژه‌ای بر محافظت از کودکان، برقراری وقفه و بازگشایی گذرگاه بشردوستانه به مدت لازم برای رساندن کمک‌ها به نوار غزه متمرکز است. نماینده امارات نیز با تاکید بر گذشت بیش از ۴۰ روز از آغاز درگیری‌ها و عدم توانایی شورای امنیت در تجمیع برای اقدامی مشترک گفت: «این قطع‌نامه حاوی خواسته‌های حداقلی نهادهای بشردوستانه است تا بتوانند کمک‌های خود را به مردم غزه برسانند. در این متن شورا هرگونه انتقال اجباری مردم غزه را نهی می‌کند.» پیش از تصویب این قطعنامه روسیه پیشنهاد داد تا قسمتی از قطعنامه پیشنهادی ۲۶ اکتبر این کشور به متن قطعنامه اضافه شود، اما این پیشنهاد رای کافی را به دست نیاورد.
اسراییل: کشف سلاح در مرکز ام‌آر‌آی بیمارستان شفا غزه
 ارتش اسرائیل شامگاه چهارشنبه تصاویری از مجموعه‌ای از سلاح‌ و مهمات را منتشر کرد که به‌گفته منابع نظامی اسرائیل در جریان عملیات واحد ۳۶ ارتش در بخش ام‌آر‌آی بیمارستان الشفا کشف شده است. ظرف روزهای گذشته مقام‌های دولتی و نظامی اسرائیل بارها تاکید کرده بودند که نیروهای حماس از بیمارستان الشفا در مرکز غزه به‌منظور پنهان کردن سلاح، تجهیزات نظامی و پیشبرد عملیات‌‌ نظامی خود استفاده می‌کنند. ارتش اسرائیل همچنین ویدئویی منتشر کرد که نشان می‌دهد سربازان اسرائیلی در حال تحویل و انتقال مجموعه‌‌‌ای از کمک‌ها و تجهیزات پزشکی به بیمارستان الشفا در نوار غزه‌اند. شبکه خبری اسکای‌نیوز در گزارشی نوشت این کمک‌ها شامل غذای نوزاد و تجهیزات اتاق‌های زایمان است. طی روزها گذشته، مقام‌های نظامی اسرائیل بارها تاکید کرده‌ بودند که نیروهای حماس در داخل بیمارستان الشفا پنهان شده‌اند و این گروه در زیر ساختمان بیمارستان مجموعه‌ای از تاسیسات و زیرساخت‌های نظامی دارد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز گذشته ادعای مقام‌های اسرائیلی را تایید کرد و گفت شواهدی در میان است که نشان می‌دهد حماس از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استفاده‌ نظامی می‌کند. دانیل هگاری سخنگوی ارتش اسرائیل هم‌زمان با ورود نظامیان این کشور به بیمارستان شفا در نوار غزه، به خبرنگاران گفت جستجوی بیشتر در بیمارستان شفا ادامه دارد. نیروهای نظامی اسرائیل در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه بعد از پنج روز درگیری با گروه حماس در محوطه و اطراف ساختمان بیمارستان شفا، وارد آن شدند. ارتش اسرائیل همچنین ویدئوهایی منتشر کرده که نشان از کشف سلاح‌های خودکار، نارنجک، مهمات و جلیقه‌های ضدگلوله مورد استفاده حماس در این ساختمان توسط نظامیان اسرائیلی دارد.
آمریکا یک پهپاد حوثی‌ها را سرنگون کرد
خبرگزاری رویترز به‌نقل از دو مقام آمریکایی نوشت نیروی دریایی ایالات متحده در ساعت‌های اولیه صبح چهارشنبه یک پهپاد حوثی‌ها، را بر فراز دریای سرخ رهگیری و سرنگون کرده است. از هنگام شروع جنگ میان ارتش اسرائيل و نیروهای حماس در نوار غزه، حوثی ها چندین بار سعی کرده‌اند مناطق جنوب اسرائيل، در شمال دریای سرخ، را هدف قرار دهند.
روز گذشته هم پدافند دفاع هوایی اسرائیل یک موشک شلیک‌شده از یمن را قبل از ورود به حریم هوایی اسرائیل بر فراز دریای سرخ سرنگون کرد.
افزایش تهدید‌ها علیه یهودیان آمریکا
رئیس پلیس فدرال آمریکا، از هنگام شروع جنگ میان ارتش اسرائیل و نیروهای حماس در نوار غزه، شمار تهدیدهای امنیتی علیه جامعه یهودیان ایالات متحده به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است. کریستوفر رای،  در نشست کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: بیشترین شمار تهدیدهای امنیتی متوجه کنیسه‌ها یا چهره‌های برجسته جامعه یهودیان ایالات متحده بوده است. روز سه‌شنبه ده‌ها هزار تن در مرکز شهر واشنگتن تجمع کردند و در حمایت از اسرائیل و در اعتراض به موارد «یهودی‌ستیزی» در جامعه آمریکا شعار دادند.
ارتش اسرائیل، ساختمان پارلمان حماس را منفجر کرد
روزنامه تایمز اسرائیل با انتشار ویدئویی نوشت ارتش اسرائیل ساختمان پارلمان حماس در نوار غزه را هدف قرار داد و نابود کرد. پیشتر عکسی از سربازان اسرائیلی با پرچم‌های اسرائیل در داخل ساختمان پارلمان حماس منتشر شده بود.
فرانسه: اقدامات حماس ربطی به مردم فلسطین ندارد و آن‌ها نباید هزینه دهند
وزارت امور خارجه فرانسه ضمن ابراز «نگرانی شدید» از عملیات نظامی ارتش اسرائیل در بیمارستان الشفا در نوار غزه اعلام کرد مردم فلسطین نباید بهای اقدامات حماس را بدهند. خبرگزاری فرانسه به‌نقل از بیانیه روز چهارشنبه وزارت امور خارجه دولت ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، نوشت مردم عادی فلسطین، افراد آسیب‌پذیر، بیماران، مجروحان و کادرهای درمانی که در این شرایط «بسیار خطرناک» به وظایف انسان‌دوستانه خود عمل می‌کنند، نباید به‌سبب جنایت‌های حماس هزینه دهند.
مذاکرات برای برقراری آتش‌بس سه‌روزه در ازای آزادی ۵۰ گروگان در جریان است
یک مقام مطلع در مورد مذاکرات میان اسرائیل و حماس به رویترز گفت، میانجی‌های قطری روز چهارشنبه به دنبال مذاکره برای توافقی بین حماس و اسرائیل بودند که شامل آزادی حدود ۵۰ گروگان غیرنظامی از غزه در ازای آتش‌بس سه روزه است. با انجام این توافق اسرائیل برخی از زنان و کودکان فلسطینی را از زندان‌های اسرائیل آزاد می‌کند و میزان کمک‌های بشردوستانه مجاز به غزه را افزایش می‌دهد. حماس تا به امروز چهار گروگان از ۲۴۰ گروگانی را که در جریان حمله خود در داخل مرزهای اسرائیل در ۷ اکتبر دستگیر شده بودند، آزاد کرده است. این مقام‌ها به رویترز گفتند که این توافق با آمریکا هماهنگ شده است و حماس با طرح کلی موافقت کرده است، اما اسرائیل نه. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بارها گفته است که تا زمانی که همه گروگان‌ها آزاد نشوند، آتش‌بسی برقرار نمی‌شود. خانواده و دوستان گروگان‌ها در حال حاضر در راهپیمایی پنج روزه از تل آویو به اورشلیم شرکت دارند تا اعتراض کنند که دولت اسرائیل به اندازه کافی برای آزادی عزیزانشان اقدام نکرده است.
وزارت خارجه قطر قبلاً گفته بود که تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی که در غزه به سر می‌برند مستلزم «دوره آرامش» است و
محمود عباس: جنگ اسرائیل در غزه یک نسل کشی است
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تندترین سخنان خود را علیه جنگ غزه بیان کرد.وی در سخنرانی به مناسبت سی و پنجمین سالگرد اعلام استقلال فلسطین در رام الله گفت: «ما با یک جنگ تجاوزکارانه وحشیانه و یک نسل کشی علیه مردم خود در نوار غزه و در کرانه باختری روبرو هستیم.» وی گفت: «این جنگ علیه موجودیت فلسطینی‌ها، علیه هویت ملی فلسطین، هویت سرزمین و هویت ساکنان آن است.» وی در ادامه گفت که کشته شدگان غزه «نفرینی برای اشغالگر و کسانی در جامعه بین‌المللی خواهند بود که پشت سر آن ایستاده‌اند یا در برابر جنایات جنگی که علیه مردم ما مرتکب می‌شود سکوت می‌کنند.» وی ادامه داد: «فلسطین تنها وطن ما است که ما آن را با جای دیگری عوض نمی‌کنیم و کسانی که باید خاک ما را ترک کند، اشغالگران هستند.»
بنی‌گانتز: رهبران حماس را در هر کجای دنیا باشند می‌کشیم
یک وزیر کابینه جنگ اسرائیل گفت که کشورش رهبران حماس را در هر کجای جهان که باشند تعقیب کرده و می‌کشد و حزب‌الله در لبنان را تهدید کرد و گفت: «کاری که ما در جنوب انجام می‌دهیم، می‌تواند در شمال حتی بهترش انجام شود.» تایمز اسرائیل به نقل از گانتز، نوشت: «هیچ شهر مقدسی وجود نخواهد داشت، هیچ خانه‌ای برای حرم وجود نخواهد داشت. ما برای ریشه کن کردن قاتلان کودکان – شمال یا جنوب - به هر کجا که لازم باشد خواهیم رفت. در غزه و در سراسر جهان. همانطور که به مراکز حکومتی (حماس) رسیدیم به سران حکومتشان هم خواهیم رسید.» گانتز با اشاره به اقدام نظامی در بیمارستان الشفا گفت: «سربازان ارتش اسرائیل به عملیات خود در اعماق شهر غزه علیه کسانی که بیمارستان‌ها را به مراکز فرماندهی تبدیل کرده‌اند و جنایات جنگی از آنجا مرتکب می‌شوند، ادامه می‌دهند.» اسرائیل بارها مدعی شده است که حماس از بیمارستان‌ها به عنوان پایگاه استفاده می‌کند، اتهامی که حماس آن را رد کرده است.
برچسب ها: اسرائیل غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها