به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۳:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۴۴۲۳۴۴

ریاض میزبان اکسپو ۲۰۳۰ شد؛ بن‌سلمان: نشانه اعتماد بین‌المللی است

گروه بین‌الملل: ریاض، پایتخت عربستان سعودی، روز سه‌شنبه هفتم آذر موفق شد حق میزبانی نمایشگاه جهانی «اکسپو ۲۰۳۰» را کسب کند و به راحتی پیشنهادهای رقیب از طرف ایتالیا و کره‌جنوبی را شکست دهد.
ریاض میزبان اکسپو ۲۰۳۰ شد؛ بن‌سلمان: نشانه اعتماد بین‌المللی است
به گزارش عرب‌نیوز، در پی کسب این موفقیت، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، این انتخاب را نتیجه «اعتماد بین‌المللی به عربستان سعودی» ارزیابی کرد. ولیعهد عربستان سعودی با اشاره به اینکه این کشور مقصدی ایده‌آل برای میزبانی از برجسته‌ترین مجامع بین‌المللی از جمله اکسپو است، گفت که پیروزی عربستان سعودی برای میزبانی اکسپو ۲۰۳۰، نقش پیشگام و محوری این پادشاهی را تثبیت می‌کند. نمایشگاه ریاض قرار است از اکتبر ۲۰۳۰ تا مارس ۲۰۳۱ با موضوع «عصر تغییر: با هم برای فردای آینده‌نگر»، برگزار شود. شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، نیز در پی کسب این موفقیت گفت: «مایلم از ۱۳۰ کشوری که قبلا حمایت خود را از پیشنهاد پادشاهی اعلام کرده‌اند، تشکر کنم.» او همچنین بر تعهد تزلزل‌ناپذیر عربستان سعودی برای همکاری با همه کشورها برای ارائه نمایشگاهی «ساخته‌شده به‌دست جهان و برای جهان» و یافتن مسیرهای جدید برای اقدام و همکاری جمعی تاکید کرد.
تاریخچه این نمایشگاه جهانی به نمایشگاه بزرگ ۱۸۵۱ در لندن و نمایشگاه جهانی ۱۸۸۹ پاریس که شاهد ساخت برج ایفل بود باز می‌گردد، رویدادی چند ماهه که میلیون‌ها بازدیدکننده را جذب خود می‌کند و هدفش ارائه پاسخ به چالش‌های خاص دوران کنونی است.
 پیشنهاد میزبانی اکسپو عربستان سعودی را شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، ارائه کرده است. تاریخ ۲۰۳۰ نیز بسیار نمادین است زیرا با نقطه عطف کلیدی در برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ ولیعهد برای تنوع بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی عربستان سعودی، همزمان است. عربستان سعودی برای میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ با ایتالیا و کره جنوبی رقابت کرد. انتخاب میزبان نمایشگاه، با رای‌گیری در «دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی» در پاریس انجام شد. پیش از رای‌گیری، نامزدها برای آخرین بار طرح خود را برای اکسپو ۲۰۳۰ ارائه کردند و در نهایت، ریاض به‌عنوان میزبان انتخاب شد. ریاض ۱۱۹ رای، بوسان کره جنوبی ۲۹ رای و رم پایتخت ایتالیا ۱۷ رای به‌دست آوردند.
شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، پس از ارائه طرح کشورش برای میزبانی، گفت: «ماه به دنبال آن بوده‌ایم که در هر مرحله، از مسیر، چشم‌انداز و برنامه‌های خود را برای تحقق «اکسپو ۲۰۳۰» که به عمل به وعده‌ها و تعهدات خود در زمینه فرصت‌ها، فراگیری، دسترسی و پایداری می‌انجامد، با شما به‌اشتراک بگذاریم.» برای حمایت از پیشنهاد عربستان سعودی، کریستیانو رونالدو، ستاره فوتبال که اکنون برای تیم النصر ریاض بازی می‌کند، با یک پیام ویدیویی ظاهر شد و گفت که ریاض شهری شگفت‌انگیز است و آماده پذیرایی از همه شما است. پیش از این، نیز امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، از نامزدی ریاض برای میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ حمایت کرده بود. این نمایشگاه بین‌المللی هر ۵ سال یک بار برگزار می‌شود. در سال ۲۰۲۰، دبی میزبان نمایشگاه بود و در سال ۲۰۲۵ قرار است این نمایشگاه در ژاپن با موضع «طراحی جامعه آینده برای زندگی ما» برگزار شود. رویترز این انتخاب را «یک پیروزی دیپلماتیک برای کشورهای حوزه خلیج فارس» توصیف کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها