به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۱ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب : ۴۴۲۷۶۴

جنگ لفظی بین مقامات اسراییلی و ترکیه

جنگ لفظی بین مقامات اسراییلی و ترکیه
گروه بین‌الملل: وزیر خارجه اسرائیل در ایکس نوشت: «فردای جنگ غزه، حماس دیگر وجود نخواهد داشت». الی کوهن، افزود: «به خاطر امنیت اسرائیل و ایجاد آینده‌ای بهتر برای ساکنان منطقه، ما غزه را از دست حماس آزاد خواهیم کرد».‏ وزیر خارجه اسرائیل خطاب به رجب طیب اردوغان که پیش‌تر حماس را «ارتش آزادی بخش» نامیده بود، گفت: «رئیس‌جمهور ترکیه، شما می‌توانید در کشورتان از آن دسته از اعضای حماس که کشته نشده و از غزه گریخته‌اند، پذیرایی کنيد».
رجب طیب اردوغان، "حملات اسرائیل به غزه" را "تروریسم دولتی" خواند و تاکید کرد: «از دیوان بین‌المللی کیفری انتظار داریم که عاملان نسل‌کشی و قصابان غزه به رهبری نتانیاهو مجازات لازم را دریافت کنند.» اردوغان به ضرورت یافتن راه حل دو دولتی برای مسئله فلسطین هم اشاره کرد و گفت اگر روی راه حل دو دولتی تمرکز شود مسائل غزه و تهدید متقابل حل خواهد شد. رئیس جمهور ترکیه بار دیگر تاکید کرد که او هرگز نمی‌تواند حماس را یک گروه تروریستی بداند و مهم هم نیست دیگران چه می‌گویند.
از سوی دیگر، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: «ایالات متحده تحت هیچ شرایطی اجازه جابجایی اجباری فلسطینی‌ها از غزه یا کرانه باختری، محاصره غزه یا تغییر مجدد مرزهای غزه را نخواهد داد.» اظهارات او در جریان دیدار با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر بیان شد که در آن از تلاش‌های وی برای خارج کردن شهروندان آمریکایی از غزه تشکر کرد. هریس همچنین گفت که تلاش‌ها برای رسیدن به صلح «تنها در صورتی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که یک افق سیاسی روشن برای مردم فلسطین ترسیم و به‌دست دولتی که توسط تشکیلات خودگردان فلسطینی که احیا شده، رهبری شود.» او تصریح کرد که حماس نمی‌تواند غزه را کنترل کند و ایالات متحده متعهد به «پیگیری بی‌وقفه» آزادی همه گروگان ها در غزه خواهد بود.
در همین حال، کمیته بین المللی صلیب سرخ می‌گوید این نگرانی وجود دارد که غیرنظامیان پس از شروع مجدد جنگ با رنج و مصیبت بیشتری روبرو شوند. این نهاد از همه طرف‌ها خواسته تا «هرکاری که ممکن است برای جلوگیری از تلفات و آسیب رسیدن به غیرنظامیان انجام دهند.»
پاسکال هانت،‌ مسئول عملیات کمیته بین المللی صلیب سرخ در غزه گفته است: «شرایط فعلی این امکان را نمی‌دهد که تا بتوان اقدامات بشردوستانه انجام داد و بیم آن می‌رود که این منجر به فاجعه‌ای برای غیرنظامیان شود.» اوگ فت: «قواعد قوانین بین المللی بشردوستانه مشخص است و باید از سوی همه طرف‌های درگیری به کار گرفته شود. هر کاری که ممکن است باید انجام شود تا از آسیب رسیدن به خانه‌ها و زیرساخت‌های غیرنظامی مانند تاسیسات پزشکی و نیروگاه‌های آب و برق جلوگیری شود و یا خسارات وارده به حداقل برسد.» مسئول این نهاد بین المللی همچنین افزود: «گروگان‌ها باید آزاد شوند.»
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها