به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۸ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۴۳۷۶۶

موقعیت بحرانی؛ کلمه سال آلمان

موقعیت بحرانی؛ کلمه سال آلمان
گروه بین الملل: "موقعیت بحرانی" از سوی انجمن زبان آلمان به عنوان کلمه سال ۲۰۲۳ انتخاب شد. هیات داوران این انجمن در میان ۱۰ واژه‌ای که در ماه‌های گذشته بیشترین کاربرد را در سطح عمومی و رسانه‌ای داشته‌اند، کلمات "موقعیت بحرانی" (Krisenmodus)، "یهودی‌ستیزی" (Antisemitismus) و "ناتوانی در خواندن متن‌ها (leseunfähig)" را به عنوان واژه‌های اول تا سوم سال انتخاب کردند.
در توضیح انتخاب "موقعیت بحرانی" به عنوان کلمه سال گفته شده است که آنچه حالت فوق‌العاده تصور می‌شد به یک موقعیت پایدار بدل شده است و جامعه از بحرانی از بحران دیگر عبور کرده است، از کرونا، بحران جنگ اوکراین، بحران انرژی و اقتصادی، بحران جنگ کنونی در خاورمیانه و بحران نظام آموزشی کشور که گزارش تحقیقی تازه‌ای بر آن گواهی می‌دهد.
در گزارش تازه‌ای که کل نظام‌های آموزشی کشورهای اروپایی را زیر ذربین برده است، گفته می‌شود که دانش‌آموزان کلاس چهارم در آلمان در سال ۲۰۲۱ در قیاس با سال‌های گذشته به طرز محسوسی پسرفت داشته‌اند، از جمله در خواندن، حساب و حتی در نوشتن درست کلمات و جملات.
دشواری کودکان دارای خانواده مهاجر در همترازکردن خود با همکلاسی‌های آلمانی، بحران کرونا که آموزش را عمدتا به خانه‌ها منتقل کرد،  کمبود آموزگار و مدارس فرسوده و عقب‌مانده در عرصه دسترسی به فناوری‌های نوین از جمله عوامل پسرفت یادشده عنوان می‌شوند.
عاملی برای ترس و آچمزی
رئیس انجمن زبان آلمانی گفته است که "وضعیتی از بحران پایدار و متوالی" که از سال ۲۰۲۰ جامعه آلمان را با خود روبرو کرده است، منشا ترس، ناامنی و آچمزی در میان مردم است. نگرانی این هم است که کسی نمی‌داند فردا چه خواهد شد."
انجمن زبان آلمانی در توضیح انتخاب خود تاکید کرده است که بسامد واژه‌ها عامل اصلی در تعیین واژه سال نیستند، بلکه به این توجه می‌شود که واژه رایج‌شده تا چه حد رواج و مقبولیت دارد و تا چه در توضیح موضوع خود دقیق است. این انتخاب‌ها به گفته انجمن یادشده فاقد هرگونه ارزشگذاری یا توصیه‌ برای جامعه و مدیران سیاسی و اجتماعی است.
هیات داوران انتخاب واژه سال از مدیریت اصلی انجمن زبان آلمانی به علاوه شماری از کارشناسان و زبانشناسان خارج از انجمن تشکیل شده است.
اولین بار واژه سال در ۱۹۷۱ انتخاب شد و از سال ۱۹۷۷ این انتخاب سالانه انجام می‌شود.
واژه انتخابی سال ۲۰۲۲ "چرخش زمانی" بود، اصطلاحی که اولاف شولتس در اشاره به حمله روسیه به اوکراین به کار برد و منظور از آن واردشدن جهان به دوره‌ای متفاوت به لحاظ مسائل ژئوپلتیک، امنیت، راه‌های تامین انرژی، چند و چون جهانی‌شدن اقتصاد و ... بود.
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها