به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۷:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۱ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۴۴۴۴۰۳

میانمار بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک جهان شد

میانمار بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک جهان شد
گروه بین الملل: بر اساس گزارش سازمان ملل، میانمار در سال ۲۰۲۳ میلادی به بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک در جهان تبدیل شد و در این زمینه از افغانستان پیشی گرفت.
برپایه تازه‌ترین گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، میانمار در سال جاری میلادی حدود ۱۰۸۰ تن تریاک تولید کرده است، ماده‌ای که اساس تولید هروئین را تشکیل می‌دهد.
گزارش‌ها حاکی است اقتصاد میانمار از زمان به دست گرفتن قدرت توسط نظامیان در سال ۲۰۲۱ به دلیل درگیری و بی‌ثباتی ضربه شدیدی خورده و این وضعیت، بسیاری از کشاورزان این کشور را به کشت خشخاش سوق داده است.
روند افزایشی تولید تریاک در میانمار (برمه سابق) همزمان است با ممنوعیت کشت خشخاش از سوی طالبان که از ماه آوریل سال گذشته آغاز شده و تولید تریاک در افغانستان را با کاهشی ۹۵ درصدی به حدود ۳۳۰ تن رسانده است.
افغانستان پیش از این و برای چندین سال بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک در جهان بود.
منطقه مرزی موسوم به «مثلث طلایی» بین میانمار، لائوس و تایلند مدت‌هاست که کانون تولید و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، به‌ویژه مت‌آمفتامین و تریاک بوده است.
دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد اکنون خبر می‌دهد که ارزش کل تخمینی «اقتصاد مبتنی بر مواد افیونی» میانمار بین ۱ تا ۲.۴ میلیارد دلار افزایش یافته که معادل ۱.۷ تا ۴.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی سال ۲۰۲۲ این کشور است.
بر اساس این گزارش، سال گذشته حدود ۷۹۰ تن تریاک در میانمار تولید شده که مرکز اصلی آن ایالت «شان» در شرق میانمار است.این ایالت که تقریباً یک چهارم مساحت میانمار را دربر می‌گیرد، منبع اصلی تولید مت‌آمفتامین در جنوب شرقی آسیا نیز هست.
کنترل ایالت «شان»،‌ با دره‌های جنگلی صعب‌العبور متعدد، عمدتاً در دست گروه‌های مسلح مختلفی است که قمارخانه‌ها، روسپی‌خانه‌ها و حتی کارخانه‌های اسلحه‌سازی پرشماری را در این منطقه برپا کرده‌اند.
برچسب ها: میانمار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها