به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۴ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۴۴۴۶۹۹

موافقت اتحادیه اروپابا مذاکرات برای عضویت اوکراین

موافقت اتحادیه اروپابا مذاکرات برای عضویت اوکراین
گروه بین الملل: سران اتحادیه اروپا، با سر گرفتن مذاکرات برای عضویت اوکراین در این اتحادیه موافقت کردند.
این تصمیم در شرایطی اتخاذ سده که ضدحمله‌های اوکراین در مقابل تهاجم روسیه دستاورد چندانی به دنبال نداشته است و مشخص نیست که آمریکا نیز بتواند کمک‌های نظامی‌ خود را به این کشور ادامه دهد، اما با این حال یک پیروزی بزرگ سیاسی برای اوکراین محسوب می‌شود.
مقامات و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفتند، این چراغ سبز غیرمنتظره برای سر گرفتن چنین مذاکراتی زمانی نشان داده شد که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که در هفته‌های گذشته بارها مخالفت خود را با چنین موضوعی اعلام کرده بود، زمانی که مطمئن شد رای بقیه سران این اتحادیه در این زمینه مثبت است، موافقت کرد که اتاق را ترک کند.
اوربان تایید کرد که در گردهمایی اتحادیه اروپا از دادن رای به چیزی که آن را «تصمیمی بد» می‌داند، خودداری کرده است. هنوز مشخص نیست که او در مقابل، چه چیزی به دست خواهد آورد.
پذیرفتن تصمیمی به این اندازه پراهمیت بزرگی به این شیوه‌ نامعمول، در بروکسل کم‌سابقه بوده است.
این تصمیم با استقبال ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مواجه شد.
او گفت: «این یک پیروزی برای اوکراین و کل اروپا است. یک پیروزی که انگیزه می‌دهد‌‌ و قدرت و الهام می‌بخشد.»
زلنسکی افزود: «من این روز را به تمام اوکراینی‌ها تبریک می‌گویم. تاریخ را آنهایی می‌سازند که از جنگ برای آزادی خسته نمی‌شوند.»
اوکراین در جنگ دو ساله خود علیه نیروهای روسیه، به شدت نیازمند حمایت متحدان غربی‌اش است. ضدحمله‌های اوکراین در این جنگ دستاورد چندانی برای این کشور به دنبال نداشته و دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هنوز نتوانسته است در خصوص تامین بسته کمکی ۶۰ میلیارد دلاری برای اوکراین، رضایت کنگره را به دست بیاورد.
اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز این تصمیم را «یک تصمیم استراتژیک» خواند و گفت: «امروز در تاریخ اتحادیه ما ثبت خواهد شد.»
برچسب ها: اتحادیه اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها