به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۶:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۳ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۴۴۳۰۹۷

درخواست تجهیز اتحادیه اروپا به سلاح اتمی

درخواست تجهیز اتحادیه اروپا به سلاح اتمی
گروه بین الملل: یوشکا فیشر، وزیر خارجه ‍سابق آلمان از حزب سبزها، در گفت‌وگو با وبسایت هفته‌نامه آلمانی "دی تسایت" از اروپا خواست، خود را بیش از پیش مسلح کند. او گفت: «ما باید توانایی بازدارندگی خود را بازسازی کنیم.»
فیشر تاکید کرد که این موضوع برای او "به هیچ وجه" خوشایند نیست، اما اجتناب‌ناپذیر است. او تصریح کرد: «تا زمانی که کشور همسایه ما روسیه از ایدئولوژی امپراتوری پوتین پیروی می‌کند، نمی‌توانیم از بازدارندگی روسیه صرف‌نظر کنیم.»
فیشر در پاسخ به این پرسش که آیا بازدارندگی شامل دستیابی آلمان به تسلیحات هسته‌ای نیز می‌شود، گفت: «این در واقع سخت‌ترین سؤال است. آیا جمهوری فدرال آلمان باید سلاح هسته‌ای داشته باشد؟ خیر. اروپا؟ آری. اتحادیه اروپا به بازدارندگی هسته‌ای خود نیاز دارد.» زیرا از نظر او جهان تغییر کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز «با تهدید هسته‌ای کار می‌کند».فیشر دولت آلمان را فراخواند تا در تسلیحات متعارف سرمایه‌گذاری کند. او در عین حال یادآور شد که این امر "با سیاست اجتناب از بدهی و بودجه متعادل" امکان‌پذیر نیست.
حزب سبزها از زمان تأسیس خود در پیوند تنگاتنگ با سیاست مقاومت در برابر تسلیحات هسته‌ای بوده است. فیشر ضمن ابراز امیدواری از این که آمریکا و اروپا همچنان هم‌پیمان باقی بمانند این پرسش را مطرح کرد: «اما چه اتفاقی خواهد افتاد اگر دونالد ترامپ بار دیگر انتخاب شود؟ با در نظر گرفتن این سناریو، اروپا باید به طور جدی این سوال را از خود بپرسد.»
از نظر فیشر ۷۵ ساله، تکیه به زرادخانه قدرت‌های هسته‌ای فرانسه و بریتانیا در اروپای غربی به عنوان پاسخی به وضعیت تغییریافته "بیش‌از حد ساده و کوته‌نگرانه" است: «با این حال اولویت با قابلیت بازدارندگی در حوزه متعارف است.»در وضعیت بحران کنونی او به "هومو ساپینس" (نخستین نژاد انسان) امید بسته است و می‌گوید: «وقتی هوا حسابی داغ شود، در بهترین حالت ما همیشه حرکت کرده‌ایم. پس از آن همیشه به اندازه کافی باهوش بوده‌ایم تا راه‌حلی پیدا کنیم.»
فیشر در این مصاحبه همچنین درباره افزایش حملات علیه یهودیان در آلمان پس از حمله حماس به اسرائیل اظهارنظر کرد و گفت: «پدر و مادرهای یهودی باید از فرستادن فرزندان خود به مدرسه بیمناک باشند. خانه‌های یهودیان را با ستارگان داود علامت‌گذاری می‌کنند. بر روی دیوار خانه‌ها شعارهای ضداسرائیلی و ضدیهودی می‌نویسند. واقعا من از وضعیت کشورمان احساس شرم می‌کنم.»
او می‌گوید، تصورش را نمی‌کرد که چنین اتفاقی بتواند در آلمان ممکن باشد.
یوشکا فیشر با نگاه به تظاهرات‌های طرفدار فلسطینی در آلمان گفت: «تاریخ ما وزنه سنگینی دارد. ما اجازه نداریم در زمینه حمایت از دولت اسرائیل تردید داشته باشیم.»
او گفت، در دوران جوانی‌اش پس از جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷، با فلسطینی‌ها همبستگی داشت و احساس می‌کرد که از سوی اسرائیل تحت ظلم هستند، اما هرگز حق موجودیت اسرائیل را زیر سوال نمی‌برده است.
او به عنوان وزیر خارجه آلمان این تجربه کرده که تا چه اندازه توضیح دادن موضع اسرائیل، به ویژه برای جوانان، دشوار است. او گفت: «وقتی می‌بینیم که مردمان ساکن کرانه باختری چگونه به سوی سربازان اسرائیلی که خود مجهز به مدرن‌ترین سلاح‌ها هستند، سنگ پرتاب می‌کنند، این درک ایجاد می‌شود که این اصلا منصفانه نیست.» اما اسرائیل نمی‌تواند ضعف نشان دهد، در غیر این صورت «از بین خواهد رفت».

 
برچسب ها: اتحادیه اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها