به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۹ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : ۴۴۵۸۲۷

هیچ‌جا نگفته‌ایم دوربینی نصب می‌کنیم

هیچ‌جا نگفته‌ایم دوربینی نصب می‌کنیم
گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: روایتگری‌ها از توافق اسفند ناصواب و ناصحیح است و هیچ‌جا نگفته‌ایم دوربینی نصب می‌کنیم، اقدام اضافه‌ای انجام می‌دهیم یا پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره شیوه پرداخت مالیات سازمان انرژی اتمی، اظهار کرد: ما به دلیل اینکه یک سازمان خاص هستیم و اطلاعات ما طبقه‌بندی شده است، یک نظام حسابرسی مالیاتی داریم که آن را با ممیز مالیاتی مرور می‌کنند و مالیاتی که به ما تعلق می‌گیرد را پرداخت می‌کنیم.
وی همچنین یادآور شد: در این هفته اولین کلینیک زخم در ورامین افتتاح شد. این گام اول در خدمت‌رسانی فناوری هسته‌ای در زندگی مردم است و آن را در سطح کشور گسترش خواهیم داد.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره گزارش اخیر آژانس، تصریح کرد: اینکه آغشته به مسائل سیاسی است و اینکه این سه کشور اروپایی زیاده‌خواهی و زورگویی می‌کنند امری مبرهن و آشکار است. موضوع این است که چارچوب روابط ما با آژانس پادمان و ان‌پی‌تی است که به آن متعهدیم و نظارت آژانس را هم با بازرس و دوربین به همراه دارد. گزارش‌های سه ماه یک‌بار یا شش ماه یک‌بار آژانس مربوط به عملکرد برجام است. برجام طرفین متعاهد دارد و ما هم طبق برجام، بازگشت از تعهدات داریم و طبیعی است که وقتی آنان برگردند و تعهداتشان را انجام دهند ما هم به تعهدات برمی‌گردیم.
اسلامی ادامه داد: مسئله هسته‌ای، ملی و راهبردی است نه سیاسی و جناحی. قانون اقدام راهبردی یک هدف مشخص دارد. آن قانون نیامده که ما را با جنجال‌آفرینی مواجه کند، بلکه آمده است تا تحریم‌ها را لغو کند. بنابراین اقداماتی که در چارچوب قانون انجام می‌دهیم برای لغو تحریم‌هاست تا آنان تحریم‌ها را لغو کند. برجام هم برای لغو تحریم‌هاست. برجام حاصل ۲۰ سال مذاکره است. طرف مقابل تحریم‌ها را لغو کند و دست از جنجال و زیاده‌خواهی بردارد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان احیای برجام، تصریح کرد: برجام طرفین متعاهدی دارد که باید به تعهدات خود عمل کنند. این‌همه اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی برای چیست؟ بیش از ۲۰ سال به جمهوری اسلامی اتهام زدند، مکان‌هایی را معرفی کردند و ۲۰ سال هم مذاکره شد و در برجام همین موارد ادعایی در قالب پی‌ام‌دی بسته شد. آنان باید به تعهدات خود پایبند باشند. جمهوری اسلامی یک سال و نیم عین برجام را عمل کرده است و الان هم ما در چارچوب برجام عمل می‌کنیم و در راستای قانون اقدام راهبردی تلاش ما برای لغو تحریم‌هاست.
اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره توقف توافق در اسفندماه، اظهار کرد: روایتگری‌ها از توافق اسفندماه ناصواب و ناصحیح است. توافق اسفند سه پاراگراف بیشتر ندارد؛ اول می‌گوید روابط ما با آژانس در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی است. دوم می‌گوید در خصوص مکان‌های ادعایی دو مکان باقیمانده، طرفین تعامل و همکاری جهت حل و فصل داشته باشند و سوم می‌گوید معاونان طرفین (سازمان انرژی اتمی و آژانس) یک الگو برای پیشبرد این برنامه که در واقع به دو بخش قبلی مربوط می‌شود، تعیین می‌کنند.
وی تصریح کرد: ما نه از آن عدول کردیم نه آن حرف، جدید بوده است. هیچ‌جا هم نگفتیم که دوربینی نصب می‌کنیم یا اقدام اضافه‌ای انجام می‌دهیم یا پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم. درباره آن الگو هم گفت‌وگوهایی شده است و چندین جلسه در تهران و وین بین آقای کمالوندی و آقای آپارو از طرف آژانس انجام شده است. از آنجا که کل این موضوع ما سیاسی است و اصلاً فنی محسوب نمی‌شود از این امر به‌عنوان یک عامل فشار استفاده می‌کنند و به آن دامن می‌زنند. ما هم صبورانه و مطابق ضوابط کار خود را پیش می‌بریم‌. در چارچوب عمل می‌کنیم و نه تعدی می‌کنیم و نه تعدی می‌پذیریم. از حقوق ملت خود هم در زمینه فناوری هسته‌ای کوتاه نمی‌آییم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها