به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۴۴۸۵۲۸

سیل فراگیر در آلمان؛ پایانی در چشم‌انداز نیست

سیل فراگیر در آلمان؛ پایانی در چشم‌انداز نیست
گروه بین الملل: در مناطق سیل‌زده آلمان همچنان نگرانی‌ها در مورد افزایش سطح آب وجود دارد. سازمان هواشناسی آلمان از بارش مداوم باران خبر می‌دهد. ذخایر کیسه‌های ماسه برای حفاظت از آب‌بندها رو به اتمام است و هشدار در بالاترین سطح است.
پایانی برای سیل در مناطق سیل‌زده آلمان پیش‌بینی نمی‌شود و ای بسا که سطح آب در برخی مناطق بالاتر نیز برود. ایالت نیدرزاکسن، بخش‌هایی از ایالت نوردراین-وستفالن، جنوب زاکسن-آنهالت و شمال تورینگن هنوز تحت تأثیر سیل هستند.
با وجود وزش باد، طوفان خسارتی در شبانه‌روز گذشته نداشت. فقط چند درخت در شهر اولدنبورگ فروافتاده است. به گفته پلیس، اوضاع در ایالت‌های هامبورگ و شلزویگ هولشتاین آرام است. پلیس ایالت مکلنبورگ-پومرن غربی نیز گفت که هیچ عملیات مقابله با طوفانی وجود نداشته است.
بسیاری از سطوح آب در برمن و نیدرزاکسن همچنان بالاترین سطح از سه سطح هشدار سیل را نشان دادند. این بدان معنی است که خطر سیل بزرگ وجود دارد.
مناطق همجوار رودخانه‌های "لاینه"، "آلِر" و "وِزِر" و همچنین برخی از شاخه‌های آنها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. رودخانه "هازه"، شاخه‌ای از "اِمس" میانی در منطقه اوسنابروک نیز به سطح هشدار سه رسیده است. اداره مدیریت آب، حفاظت از سواحل و طبیعت ایالت نیدرزاکسن نسبت به وقوع سیل بزرگ در مناطق متعدد هشدار داده است.
دانیلا بهرنس، وزیر داخله ایالت نیدرزاکسن از حزب سوسیال دموکرات پیش‌بینی می‌کند که وضعیت در این ایالت همچنان متشنج بماند. او به فرستنده رادیویی برمن گفت: «ما هنوز چند روز سخت برای مبارزه با این سیل در پیش رو داریم.» وضعیت در شمال غربی بین رودخانه‌های "وزر" و "امس" به ویژه بحرانی است. بهرنس تصریح کرد: «متاسفانه سطوح آب در آنجا دوباره در حال افزایش است.»
سیل‌بندها چند روزی است که زیر آب بوده و بسیار خیس هستند. مراتع نیز "به طور گسترده‌ای سیل‌زده" هستند و هنوز برخی از شهرها در معرض خطر سیل قرار دارند.
در برمن، منطقه "تیمرزلوح" تحت تاثیر سیل است. در بسیاری از نقاط، مساحت‌های بزرگی زیر آب رفته است. با خدمات اضطراری متعدد، بسیاری از روستاها و شهرها در حال مبارزه با سیل، ایمن‌سازی سیل‌بندها و ایجاد موانع حفاظتی اضافی هستند. وضعیت در مناطق سِلِه، اولدنبورگ، امسلند، اوسترهولتس، هایده‌کرایز و وردن متشنج است.
چنان که سرویس اطلاع‌رسانی سیل اداره محیط زیست ایالت بایرن در جنوب آلمان اعلام کرد، در شرق بایرن، هشدار سطح دو باید چهارشنبه‌شب در نقاطی اعلام شود. در حوضه آبریز رودخانه رِگن در ناحیه چم، سطح هشدار سه حتی باید اعلام شود. در ناحیه بامبرگ در شمال بایرن نیز انتظار می‌رود برخی رودخانه‌ها به این سطح هشدار برسند.
ایالت نیدرزاکسن هم اکنون از ذخایر کیسه ماسه سایر ایالت‌ها برای مقابله با سیل استفاده می‌کند. به استثنای مقدار کمی باقیمانده، سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که ذخیره‌اش با حدود ۱.۹میلیون کیسه ماسه ذخیره شده از زمان شروع وضعیت سیل قبل از کریسمس تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.
این ایالت اکنون حدود ۱.۵میلیون کیسه ماسه دیگر از سایر ایالت‌ها دریافت کرده است. نوردراین-وستفالن با حدود ۵۰۰هزار کیسه ماسه و مکلنبورگ-وسترن پومرن با حدود ۳۳۰هزار کمک کرده‌اند. حدود ۲۵۰هزار کیسه ماسه از ایالت شلسویگ-هولشتاین و حدود ۴۰۰هزار دیگر از ایالت هِسِن ارسال شده‌اند. از کیسه‌های ماسه از جمله برای تقویت سیل‌بندها استفاده می‌شود.
در برخی مناطق سیل‌زده در مرز ایالتی زاکسن-آنهالت و تورینگن، فعالیت مدارس به حالت تعلیق در آمده‌اند. منطقه "مانسفلد-زودهارتس" اعلام کرد در کلبرا، روسلا و والهاوزن، مدارس در روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل خواهند بود. آموزش‌های اضطراری راه‌اندازی خواهد شد. در طول شب در تورینگن، رود "لاینا" از ساحل خود در شهرکی به همین نام سرریز کرد.
در "آلتن‌گلان" در ایالت راینلاند-فالتس، ممکن است یک حوضه ذخیره باران به دلیل بارش مداوم سرریز شود. به همین دلیل در ابتدا تخلیه ساختمان‌های یک خیابان اعلام شد. اما سخنگوی سازمان آتش‌نشانی به خبرگزاری آلمان سپس گفت که ساکنان فعلا می‌توانند در خانه‌های خود بمانند. وضعیت در طول شب گذشته با ثبات ماند.
به گزارش سرویس هواشناسی آلمان، انتظار می‌رود بارش باران در برخی مناطق از نیدرزاکسن تا شوارتس‌والد در جنوب غربی کشور و همچنین در رشته‌کوه‌های پست شرقی و جنوب شرقی تا روز پنجشنبه ادامه داشته باشد. بنا به ارزیابی هواشناسان، در طول ۳۰ تا ۶۰ ساعت، حدود ۳۰ تا ۵۰ لیتر در متر مربع و در مناطق کوهستانی تا ۱۰۰ لیتر باید انتظار بارندگی را داشت. در بخش‌هایی از ایالت بادن-وورتمبرگ، هشدارهای هواشناسی آلمان در مورد باران شدید و مداوم برداشته شد.
وزش باد در ایالت نیدرزاکسن نیز باعث نگرانی شده است: علاوه بر بارندگی مداوم، باد در طول شب گذشته شدت گرفته و احتمال بادهای طوفانی در سراسر این ایالت داده می‌شود. درختان می‌توانند بر اثر آب‌بندهای خیس و نرم‌شده، ریشه‌کن شوند و با حفره‌هایی که ایجاد می‌شوند، آب‌بندها را بشکنند. به همین دلیل، در سِلِه و اولدنبورگ برخی درختان در روزهای اخیر قطع شده‌اند. به گفته پلیس، باد در حال حاضر چند درخت را در منطقه بزرگ اولدنبورگ شکسته است، اما سیل‌بندها در اوایل صبح تحت تأثیر قرار نگرفتند.
در نتیجه این سیل فراگیر، کارشناسان خواستار تجدید نظر در مورد محافظت در برابر سیل شده‌اند. رالف مرتس، کارشناس آب‌شناسی در مرکز تحقیقات زیست محیطی هلمهولتس در هاله (زاله) به رادیو دویچلند‌فونک گفته است: «به دنبال تغییرات آب و هوایی، از آنجا که فرآیندهای سیل تغییر می‌کند، ما نیز به طور حتم در آینده شاهد انواع دیگری از سیل خواهیم بود.» چنین رویدادهای سیل طولانی و فراگیر به طور حتم در آینده بیشتر رخ خواهد داد.
این آب‌شناس گفت که می‌توان از بسیاری آسیب‌ها جلوگیری کرد. به گفته مرتس، باید بررسی شود که آیا حفاظت از سیل فعلی هنوز کارکرد خود دارد یا خیر: «زیرا شاید آنچه امروز از گذشته آموخته‌ایم، همیشه معیار خوبی برای آینده نباشد.»
به عنوان مثال، این کارشناس خاطرنشان کرد که در حال حاضر دشت‌های سیلابی رودخانه بسیار کمتری وجود دارد؛ که منظور مناطق سیل طبیعی است.


 
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها