به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۳ - ۱۸:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۴۴۹۰۲۸

بلایی که ایلان ماسک بر سر توییتر آورد

بلایی که ایلان ماسک بر سر توییتر آورد
گروه علمی: اوضاع مالی شبکه اجتماعی X همچنان رو به‌وخامت است! براساس تخمین‌های مؤسسه مالی و سرمایه‌گذاری Fidelity، در نتیجه تصمیمات سؤال‌برانگیز ایلان ماسک و توقف فعالیت تبلیغاتی برندهای بزرگ، ارزش سهام این کمپانی در X بیش از ۷۱% نسبت به قیمت خریداری‌شده اولیه کاهش داشته است.
 
 
 شرکت سرمایه‌گذاری Fidelity اعلام کرده که ارزش سهام و دارایی‌اش در هولدینگ X (کمپانی مادر شبکه اجتماعی X) نسبت به قیمت اصلی خریداری‌شده توسط ایلان ماسک، تا ۷۱,۵% کاهش داشته است!ماسک در اکتبر ۲۰۲۲ شبکه اجتماعی توییتر را به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرده و سپس در سال ۲۰۲۳ آن را به نام “X” ری‌برند کرده و تغییرات بسیاری را در عملکرد این شبکه اجتماعی محبوب و جهانی اعمال کرده است.
 
براساس جدیدترین گزارش منتشر شده توسط وبسایت Bloomberg، مؤسسه مالی Fidelity در پاییز سال ۲۰۲۲ مبلغی بیش از ۱۹,۲ میلیون دلار برای تصاحب سهام شبکه اجتماعی X هزینه کرده است.یک‌سال پس از این اتفاق، یعنی در اکتبر سال ۲۰۲۳، مؤسسه Fidelity تخمین زده بود که ارزش سهامش در این کمپانی تا ۶۵% کاهش یافته است. و حالا در جمع‌بندی‌های مربوط به پایان سال ۲۰۲۳ (ماه نوامبر) این مؤسسه تخمین زده که ارزش سهامش حتی از قبل هم کمتر شده و حالا تا ۷۱,۵% کاهش یافته است!

در سال میلادی گذشته، شبکه اجتماعی X دستخوش تغییرات ناخوشایند و البته غیرمنتظره بسیاری شده است. از مهم‌ترین این تغییرات می‌توان به کناره‌گیری ماسک از سمت مدیرعاملی و جایگزینی او توسط لیندا یاکارینو، مدیراجرایی سابق NBCU اشاره کرد.در یکی از رویدادهای سال گذشته (۲۰۲۳)، یاکارینو ادعا کرده بود که این پلتفرم به نقطه تعادل رسیده و در سال ۲۰۲۴ قطعاً به‌ سودآوری نیز خواهد رسید!

بزرگترین و البته حیاتی‌ترین چالش پیش‌روی این کمپانی، متقاعد کردن برندهای مشهور و آژانس‌های تبلیغاتی برای فعالیت مجدد در پلتفرم X می‌باشد.در نتیجه اقدامات ناپسند و جنجالی ایلان ماسک، بسیاری از برندهای بزرگ مانند اپل، دیزنی، نتفلیکس، استودیوی Warner Bros، مؤسسه IBM، فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت و غیره فعالیت تبلیغاتی خود را در این پلتفرم کاملاً متوقف کرده‌اند. بخش اعظم کسب‌درآمد شبکه اجتماعی X از بخش تبلیغات دیجیتال می‌باشد و یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های یاکارینو (با توجه به سابقه کاری او) نجات دادن X از این بحران بزرگ می‌باشد.

البته که ایلان ماسک اصلاً واکنش خوبی به عدم فعالیت برندهای بزرگ در این شبکه اجتماعی نداشت و در یکی از رویدادهای سال گذشته خطاب به آنها گفته بود “همه‌ شما به جهنم بروید”! به باور ماسک، بایکوت کردن فعالیت‌های تبلیغاتی در X، تلاشی ناعادلانه برای از بین بردن این شبکه اجتماعی است.مدتی بعد از این اتفاقات، ماسک اعلام کرد که قصد دارد تمرکز الگوریتم‌های پلتفرم X را به اکانت کوچک‌تر (و کسب‌وکارهای نوپاتر) اختصاص دهد. به باور کارشناسان، این شیوه جدید، راهی برای ترغیب کردن کاربران فعال و بیزینس‌های نوپا برای نمایش تبلیغات خود در X می‌باشد.

به گفته ماسک، با توجه به اینکه فید اختصاصی For You کاربران معمولاً مملو از پست‌ها و محتواهای پرطرفدار و ترند هر روز می‌باشد؛ قرار است الگوریتم جدید پلتفرم X بر محتواهای اکانت‌های کوچک‌تر تمرکز کند. در واقع این الگوریتم جدید راهی کارساز برای معرفی اکانت‌های جدید و کوچک به جامعه کاربران توییتر سابق خواهد بود.
همچنین علاوه‌بر تنوع بخشیدن به فید افراد، این الگوریتم جدید تأثیر به‌سزایی بر دیده شدن تولیدکنندگان محتوای تازه‌کارتر توسط جامعه بزرگ‌تری از مخاطبان خواهد داشت.

ایلان ماسک امیدوار است بتواند در نهایت و در مسیر تبدیل کردن شبکه اجتماعی X به یک “سوپر اپلیکیشن همه‌کاره”، محیط کاربری این پلتفرم را به محیط مناسبی برای خلق و تولید محتوا و کسب درآمد نیز تبدیل کند.
نشریه نیویورک‌تایمز در اواخر پاییز پیش‌بینی کرده بود که اقدامات اخیر ماسک هم برای او و هم برای این شبکه اجتماعی گران تمام خواهد شد. به گفته این نشریه، اگر آژانس‌های تبلیغاتی و برندهای بزرگ و سرشناس همکاری خود را با X از سر نگیرند، ممکن است ضرر مالی بزرگی در انتظار ایلان ماسک باشد و حدود ۷۵ میلیون دلار از درآمد بخش تبلیغات سال ۲۰۲۳ کسر شود!

با وجود تمام این بحران‌ها و چالش‌های مالی، ماسک همچنان به اهداف نهایی خود پایبند است و بی‌توجه به این مشکلات حتی قصد دارد شبکه اجتماعی X را تا یک سال آینده جایگزین بانک‌ها کند!
مرجع : ایران‌دکونومی
برچسب ها: ایلان ماسک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها