به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۶:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۳ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب : ۴۵۳۶۴۸

طالبان چگونه نظامیان پیشین را می‌کُشند؟

طالبان چگونه نظامیان پیشین را می‌کُشند؟
گروه بین‌الملل: شماری از بستگان نظامیان پیشین حکومت افغانستان به ایندیپندنت گفتند که بازنشر عکس و ویدیوهایی آنها از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باعث شده است که طالبان برای بازداشت آنها اقدام کنند.  
فرزند یکی از نظامیان پیشین وزارت دفاع افغانستان ساکن کابل گفت که پس از بازنشر مصاحبه و عکس‌های پدرش در چند حساب کاربری در شبکه اکس، تهدید‌هایی علیه او ایجاد شده است. او گفت که هفته پیش پدرش از ترس بازداشت طالبان با کمک قاچاق‌بران به ایران رفته است. او گفتد: «فعلا پدرم از طریق قاچاقی و با مشکل زیاد خود را به ایران رسانده است و اگر پلیس ایران پدرم را بازداشت کند، به افغانستان بازمی‌گرداند و طالبان پدرم را می‌کشند. واقعا به‌طور جدی جان پدرم در خطر است.» 
او گفت که پدرش دو دهه در وزارت دفاع افغانستان کار کرد و در جنگ‌های مختلف علیه طالبان شرکت داشت و به همین خاطر طالبان می‌خواهند او را بازداشت کنند. در برخی از ویدیوها، نظامیان نظام جمهوری افغانستان، طالبان را تهدید به سرکوب می‌کنند و روایت دینی مبنی بر دوام جنگ در افغانستان را زیر سوال می‌برند. بازنشر این ویدیوها، زندگی را برای نظامیانی که علیه طالبان سخنرانی کرده‌اند دشوار کرده است.
نظامیان پیشین حکومت افغانستان و تحت تعقیب طالبان نمی‌توانند از مرزهای قانونی وارد کشورهای همسایه شوند و طالبان با دستیابی به اطلاعات دستگاه‌های بایومتریک، آنها را شناسایی و بازداشت می‌کنند و به همین دلیل فقط گزینه سفر غیرقانونی باقی مانده است.
محمد، یکی از نظامیان پیشین حکومت افغانستان در مشهد در ایران زندگی می‌کند و در بخش کارهای ساختمانی فعالیت می‌کند. او می‌گوید که نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران به محله‌ها و خیابان‌هایی که مهاجران افغان حضور دارند هجوم می‌برند و آنها را به اردوگاه‌ می‌فرستند. او می‌گوید: «زندگی در ایران برای مهاجران خیلی سخت است و وقتی که سند اقامت قانونی نداشته باشی، هر لحظه در ترس بازداشت و رد مرز شدن به سر می‌بری. ما از ایران می‌خواهیم که نظامیان پیشین را رد مرز نکند، جان این نظامیان در افغانستان با خطر مواجه است.» گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی نظامیان پیشین که از ایران به افغانستان بازگردانده شده اند تحت فشار و شکنجه طالبان قرار گرفته‌اند. اما آمار مشخصی از تعداد نظامیان حکومت پیشین که به دست طالبان کشته شده‌اند، در دسترس نیست.  
طالبان سانسور و اختناق شدیدی بر فعالیت خبرنگاران و رسانه‌های داخلی در افغانستان تحمیل کرده‌اند و این شرایط، دسترسی به اطلاعات موثق را به‌ویژه در مورد برخورد نیروهای طالبان با نظامیان پیشین، دشوار کرده است. با سرنگونی حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱، تعدادی از نظامیان پیشین افغانستان در ایران و پاکستان آواره شدند. این دو کشور جمعیت بزرگی از مهاجران افغان را در خود جای داده‌اند. در نخستین روزهای سلطه طالبان بر افغانستان، ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه مدعی شد که دستور عفو عمومی صادر کرده است، اما نیروهای طالبان این فرمان مورد ادعا را نیز نادیده گرفتند.  چهارشنبه ۱۱ بهمن تعدادی در نشست استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا موضوع «کشتار و شکنجه» نظامیان حکومت پیشین افغانستان و همکاران پیشین آمریکا بررسی شد. بریان مست، عضو مجلس نمایندگان آمریکا گفت که نیروهای حکومت پیشین افغانستان به‌گونه «هدفمند» در افغانستان کشته می‌شوند. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها