به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۴:۲۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۴ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۴۵۷۴۰۱

«عروس داعش» تابعیت بریتانیایی‌اش را از دست داد

گروه بین‌آلملل: شمیمه بیگم، زنی بریتانیایی که در نوجوانی برای پیوستن به گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در سوریه، بریتانیا را ترک کرد در آخرین تلاشش برای لغو تصمیم دولت در سلب تابعیت بریتانیایی‌اش شکست خورد.
شمیمه بیگم به همراه نوزادی که بعدا بر اثر ذات الریه درگذشت
شمیمه بیگم به همراه نوزادی که بعدا بر اثر ذات الریه درگذشت
براساس حکم دادگاه تجدیدنظر او قانونا تابعیت بریتانیایی خود را از دست داد. این حکم به معنای آن است که شمیمه بیگم هیچ شانسی برای بازگشت به بریتانیا ندارد و باید در سوریه بماند. رئیس دادگاه تجدیدنظر در حکم خود گفته است اگرچه این تصمیمی دشوار بود، اما باید گفت که شمیمه بیگم «خود عامل بدبختی‌اش» بوده است. سخنگوی وزارت کشور بریتانیا هم در واکنش به این حکم گفته است: «خوشحالیم که دادگاه استیناف به نفع ما در این پرونده رای داد. اولویت ما حفظ امنیت بریتانیا است و ما قویا از هر تصمیمی که در این مورد گرفته شود، دفاع خواهیم کرد.» شمیمه بیگم که به «عروس داعش» معروف شد در نوجوانی برای پیوستن به گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به سوریه رفت و همسر یکی از اعضای داعش شد. در سال ۲۰۱۹، وزیر کشور وقت بریتانیا به دلیل امنیت ملی، تابعیت بریتانیایی خانم بیگم را لغو کرد.
سپس دادگاه تجدیدنظر حکم داد که تنها راه عادلانه این است که به او اجازه سفر به بریتانیا داده شود، چرا که به گفته دادگاه، او نمی‌توانست به طور موثری لغو تابعیتش را از محل سکونت فعلی‌اش در اردوگاه پناهجویان به چالش بکشد.
شمیمه بیگم که بود؟

شمیمه بیگم یکی از سه دختر نوجوان مدرسه‌ای ساکن شرق لندن بود که در سال ۲۰۱۵ برای حمایت از داعش به سوریه سفر کرد. او در آن زمان ۱۵ ساله بود. شمیمه بیگم از پدر و مادری بنگلادشی به دنیا آمد، هر چند که خود تابعیت این کشور را ندارد. تابعیت بریتانیایی او زمانی که ۱۹ ساله و نه ماهه باردار بود و پس از این که در یک اردوگاه آوارگان سوری پیدا شد، از او سلب شد. نوزاد او بعدا بر اثر ذات الریه درگذشت. او دو فرزند دیگر هم داشت که آن‌ها هم فوت کرده‌اند. شمیمه بیگم از سال ۲۰۱۹، درپی لغو تابعیتش به این تصمیم اعتراض کرد و گفته بود که می‌خواهد به بریتانیا بازگردد.

او سه سال تحت حکومت داعش زندگی کرد و با یکی از اعضای هلندی این گروه که در حال حاضر در بازداشتگاه کردها نگهداری می‌شود، ازدواج کرد. او در شهر رقه در زمانی که مقر حکومت داعش بود، زندگی می‌کرد. شمیمه بیگم اعتراف کرده بود که با آگاهی از این که داعش یک سازمان «تروریستی» است به این گروه پیوسته بود. او همچنین گفته بود که از پیوستن به این گروه «شرمسار و از این کار پشیمان است.»
برچسب ها: داعش

۱۴۰۲/۱۲/۰۵ ۱۲:۲۳
خوب بهتره ایران به ایشون تابعیت بده تا بیاد باهم نون ماستی بخوریم (439311)
۱۴۰۲/۱۲/۰۷ ۱۳:۵۹
خاک بر سر بیشعورش (439330)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها