به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۹ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۴۵۹۹۳۴

دومینوی کاهش شاخص قیمت جهانی موادغذایی

دومینوی کاهش شاخص قیمت جهانی موادغذایی
گروه اقتصادی: شاخص قیمت جهانی آژانس مواد غذایی سازمان ملل‌متحد در ماه فوریه برای هفتمین ماه متوالی کاهش یافت زیرا قیمت‌های پایین‌تر برای همه غلات اصلی بیش از جبران افزایش قیمت شکر و گوشت بود.
به گزارش ایسنا، این آژانس در روز جمعه (۸ مارس) اعلام کرد که شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی (فائو)، در ماه فوریه به طور میانگین ۱۱۷.۳ واحد بود که نسبت به ۱۱۸.۲ واحد اصلاح شده در ماه قبل کاهش داشت. آمار فوریه کمترین میزان از فوریه ۲۰۲۱ بود. شاخص غلات با توجه به انتظارات از برداشت بزرگ ذرت در آمریکای جنوبی و قیمت‌های رقابتی ارائه شده اوکراین، در ماه فوریه ۵ درصد در ماه کاهش یافت و به ۲۲.۳ درصد کمتر از سطح خود در سال گذشته رسید.

قیمت روغن نباتی در ماه فوریه نسبت به ژانویه ۱.۳ درصد کاهش یافت و به دلیل چشم‌انداز عرضه فراوان آمریکای جنوبی به ۱۱ درصد کمتر از سطح سال قبل رسید. قیمت کلزا و روغن آفتابگردان نیز به لطف صادرات فراوان کاهش یافت. در مقابل، شاخص شکر آژانس سازمان ملل‌ متحد در ماه فوریه ۳.۲ درصد افزایش یافت که منعکس‌کننده نگرانی‌های مداوم در مورد تولید آتی برزیل و پیش‌بینی کاهش تولید در تایلند و هند است.

در گزارش جداگانه‌ای درباره عرضه و تقاضای غلات، این آژانس برآورد خود را برای تولید غلات در سال ۲۰۲۳ با ۱.۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۲.۸ میلیارد تن به لطف افزایش عرضه ذرت در برزیل، چین و ایالات‌متحده اعلام کرد.طبق گزارش رویترز، با نگاهی به سال ۲۰۲۴، آژانس سازمان ملل تولید گندم را یک درصد نسبت به سال قبل به ۷۲۳ میلیارد کیلوگرم افزایش داد که به لطف آب‌وهوای مناسب در آمریکای شمالی و بزرگترین صادرکننده روسیه و همچنین در چین، هند، ایران، پاکستان و ترکیه است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها