به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۰ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۴۵۹۹۹۴

بعد از ۵۰ سالگی مراقب این بیماری‌ها باشید

بعد از ۵۰ سالگی مراقب این بیماری‌ها باشید
گروه سلامت:به گفته کارشناسان، تعدادی از بیماری‌های مزمن، اغلب از سن ۵۰ سالگی بروز پیدا می‌کنند. هرچند این شرایط بسته به ژنتیک، سبک زندگی، قومیت و نژاد و عوامل دیگر متفاوت است.شیوع بیماری‌های مزمن متعدد به دلیل پیری جمعیت و افزایش نرخ دیابت در حال افزایش است.به گزارش خبرآنلاین، به‌طوری که افراد مسن بالای ۶۵ سال معمولاً بیش از یک بیماری مزمن دارند. خوشبختانه بسیاری از این مشکلات قابل کنترل هستند و با تشخیص و درمان به‌موقع، می‌توان تا حد بالایی از عوارض جدی‌تر جلوگیری کرد.
 
۱) فشار خون بالا
این بیماری در افراد بالای ۶۰ سال شایع‌تر است زیرا در این سنین، رگ‌های خونی خاصیت ارتجاعی کمتری دارند. برای پیشگیری از ابتلا، توصیه می‌شود افراد میانسال ماهانه فشار خون خود را چک کنند.

۲) کلسترول بالا
کلسترول بالا باعث التهاب و تغییرات عروقی بیشتر می‌شود و خطر حملات قلبی، اختلال در عروق مغزی، بیماری عروق محیطی، اختلال شناختی و سایر آسیب‌های اندامی را افزایش می‌دهد. این عارضه با تغییر سبک زندگی و مصرف دارو کنترل می‌شود.

۳) آرتروز
آرتروز، دومین بیماری رایج در میان افراد مسن است. آرتروز در سنین پایین‌تر از ۵۰ هم رخ می‌دهد، اما بعد از ۵۰ سالگی تشدید می‌شود. چاقی، از ریسک‌فاکتورهای آرتروز است و معمولاً هرچه وزن بالاتر باشد، دردهای مفصلی بیشتر است.

۴) دیابت
یکی دیگر از بیماری‌های رایج بعد از ۵۰ سالگی، دیابت است که اگر درمان نشود، به طیف وسیعی از بیماری‌ها، مانند بیماری قلبی، کلیوی، از دست دادن بینایی و حتی قطع عضو منجر می‌گردد.

۵) پوکی استخوان
پیری، تراکم استخوان را کاهش می‌دهد و منجر به پوکی استخوان می‌شود. پوکی استخوان در زنان بیشتر است و این مسئله با آغاز یائسگی ارتباط مستقیم دارد. پیاده‌روی، تمرینات قدرتی بالاتنه و هم‌چنین مصرف کلسیم و ویتامین D به کاهش این خطر کمک می‌کند.
برچسب ها: بیماری فشار خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها