به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۴۶۱۵۳۳
جزئیات عملیات هدف قرار دادن مرد شماره ۳ حماس با بمب‌هایی به وزن ۲۰ تن

آمریکا مرگ یکی از رهبران حماس را تایید کرد

گروه بین‌الملل: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا، گفته است که مروان عیسی از رهبران ارشد حماس در حمله اسرائیل کشته شده است.
آمریکا مرگ یکی از رهبران حماس را تایید کرد
مروان عیسی به عنوان معاون فرمانده نظامی حماس، بلندپایه ترین رهبر این گروه است که از زمان شروع جنگ در روز هفتم اکتبر کشته می‌شود. 
رسانه‌های اسرائیلی به نقل از منابع آگاه گزارش کرده‌اند که مروان عیسی یک هفته قبل در حمله هوایی اسرائیل به شبکه‌ای از تونل‌های زیرزمینی واقع در زیر اردوگاه پناهندگان نصیرات در مرکز غزه کشته شد. او به عنوان معاون فرمانده گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، به شدت تحت تعقیب اسرائیل بود. اتحادیه اروپا، که مروان عیسی را در فهرست سیاه تروریستی قرار داده بود، گفته است که او مستقیما در حملات ۷ اکتبر به اسرائیل که حدود ۱۲۰۰ کشته به جا گذاشت نقش داشت. او در جریان «انتفاضه اول» فلسطینی‌ها برای پنج سال در اسرائیل زندانی بود. او بعدا در سال ۱۹۹۷ توسط تشکیلات خودگردان فلسطینی بازداشت شد و تا آغاز «انتفاضه دوم» در سال ۲۰۰۰ زندانی بود.
ارتش اسرائیل از روز ۷ اکتبر شماری از رهبران حماس را کشته است. صالح العاروری، رهبر سیاسی حماس، در انفجاری در محله ضاحیه در جنوب بیروت کشته شد. عموما تصور می‌شود که اسرائیل مسئول آن حمله بود.
 سالیوان گفت تصور می‌شود سایر رهبران حماس، «در عمق شبکه تونل‌های حماس» در غزه مخفی شده باشند. او قول داد که آمریکا در تلاش برای یافتن رهبران حماس به اسرائیل کمک خواهد کرد و افزود که «عدالت به سراغ آنها هم خواهد آمد.»
 به گفته سالیوان رئیس جمهور آمریکا در این تماس بر تعهد خود به اسرائیل و «حق آن برای تعقیب حماس» تاکید کرد اما همچنین گفت که «اشتباه» است ارتش اسرائیل به رفح در جنوب غزه حمله کند. بیش از یک میلیون فلسطینی در جریان جنگ به رفح پناه برده‌اند. مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت چنین عملیاتی «به مرگ غیرنظامیان بی‌گناه بیشتری منجر خواهد شد، بحران ناگوار انسانی را بدتر خواهد کرد، هرج و مرج در غزه را شدیدتر خواهد کرد و اسرائیل را در سطح جهان بیش از پیش منزوی خواهد کرد.»
 سالیوان گفت که جو بایدن در تماس با نتانیاهو خواستار یک «استراتژی پایانی روشن» در غزه شد. او گفت: «رئیس جمهور امروز بار دیگر به نخست وزیر اسرائیل گفت که ما مشترکا شکست حماس را دنبال می‌کنیم، اما بر این باوریم که شما باید استراتژی منسجم و پایداری برای تحقق آن داشته باشید.» سالیوان گفت که انتظار می‌رود اسرائیل تهاجم خود را تا زمان آن دیدار انجام ندهد.  نتانیاهو در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، این تماس را تایید کرد و گفت که دو رهبر «درباره آخرین تحولات جنگ» و اهداف اسرائیل در این مناقشه صحبت کرده‌اند.
او گفت این اهداف چنین است: «حذف حماس، آزاد کردن همه گروگان‌های ما و اطمینان از اینکه غزه دیگر هرگز تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود و همزمان ارائه کمک‌های ضروری انساندوستانه که به تحقق این اهداف کمک خواهد کرد.»

جزئیات عملیات هدف قرار دادن مرد شماره ۳ حماس با بمب‌هایی به وزن ۲۰ تن
گزارش‌های منابع اسرائیلی حاکیست که مروان عیسی، سومین فرد در سلسله مراتب رهبری حماس در غزه و یکی از فرماندهان اصلی در حمله هفتم اکتبر، در حمله هوایی هفته گذشته اسراییل کشته شده است. رادیو و تلویزیون اسرائیل گزارش داد که این حمله چندین بار به تعویق افتاد تا اطمینان حاصل شود که هیچ گروگان اسراییلی در مخفی‌گاه او در یکی از تونل‌ها در داخل اردوگاه نصیرات در مرکز غزه وجود ندارد، سپس نیروی هوایی تقریباً ۲۰ تن بمب از جمله بمب‌های ضد پناهگاه استفاده کرد. هرزی هالیوی، رئیس ستاد اسراییل در این باره گفت که ما تعدادی از فرماندهان ارشد حماس را هدف گرفتیم. آنها کسانی بودند که حماس تلاش زیادی برای پنهان کردنشان داشت. ما این عملیات را پس از چندین روز برنامه ریزی پیچیده، ایجاد شرایط عملیاتی و جمع‌آوری اطلاعات کافی آغاز کردیم و این یک دستاورد بسیار مهم برای ارتش اسرائیل است. از سوی دیگر بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، سیستم‌های ارتباطی بین رهبران حماس که بر برنامه‌های کاربردی و پیام‌رسان‌های رمزگذاری‌شده متکی هستند، پس از حمله به عیسی بیش از ۷۲ ساعت از کار افتاده بود، این همان چیزی است که معمولاً هر زمان که رهبران ارشد حماس ترور می‌شوند، اتفاق می‌افتد. گاردین مطلع شده که در حمله به عیسی، سازمان اطلاعات اسرائیل اطلاعات خود درباره مخفیگاه او را از یک منبع در خود حماس دریافت کرده بود! گفتنی اینکه، عیسی به همراه محمد ضیف، فرمانده گردان‌های القسام و یحیی السنوار، رئیس حماس در داخل غزه، سومین فرد حماس در غزه محسوب می‌شد.

یک فرمانده سرشناس دیگر حماس کشته شد
رسانه‌های اسراییل اعلام کردند: ارتش اسراییل محوطه بیمارستان شفا را محاصره و وارد آن شد و ۸۰ مظنون را دستگیر کرد. در این عملیات، فائق مبحوح «رئیس بخش عملیات در امنیت داخلی حماس» که در داخل این بیمارستان پنهان شده بود، در تبادل آتش با نیروهای اسراییلی کشته شد.  
برچسب ها: حماس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها