به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۲ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب : ۴۶۴۷۷۴

 تنش‌ها در لبنان با قتل یک سیاستمدار مسیحی

 تنش‌ها در لبنان با قتل یک سیاستمدار مسیحی
گروه بین الملل:قتل یک سیاستمدار لبنان باعث تشدید تنش‌های فرقه‌ای و سیاسی در لبنان شد و باعث بروز نگرانی‌ها از درگیری‌های مسلحانه بین جناح‌های رقیب شده است.
قتل پاسکال سلیمان، یکی از مقامات حزب مسیحی نیروهای لبنانی در پی آن چه که گفته می‌شود پس از آدم‌ربایی توسط گروهی سوری صورت گرفته است، با خشم جامعه مسیحیان لبنان مواجه شده است.
روزنامه فرانسوی‌زبان لوریون دو ژور در گزارشی طولانی به اهمیت سیاسی قتل پاسکال سلیمان پرداخته که به گفته ارتش لبنان توسط یک «باند» سوری که می‌خواستند ماشین او را در منطقه جبیل بدزدند کشته شد.به گفته ارتش، کسانی که گفته می‌شود آدم‌ربا بودند و حالا دستگیر شده‌اند جسد او را به سوریه منتقل کرده بودند.
بسام مولوی، وزیر کشور لبنان، در یک نشست خبری نسبت به بروز چیزی که «کشمکش» خواند هشدار داد، و از مردم خواست که تا پایان تحقیقات «منطقی» رفتار کنند.
روزنامه لوریون دو ژور گفت که این قتل از «اهمیت سیاسی زیادی» برخوردار است.
این روزنامه اشاره کرد که سمیر جعجع، رهبر نیروهای لبنانی، در پی این قتل با گروهی از حامیانش به جبیل رفت تا پیامی سیاسی بفرستد.
این روزنامه همچنین گفت  جعجع می‌خواهد خودش را «عامل یک‌پارچگی» جامعه مسیحیان نشان دهد، و در ادامه به حس «وحدتی» اشاره کرد که از طرف سیاستمداران مختلف مسیحی مخابره شده بود. حزب نیروهای لبنانی، به رهبری  جعجع یک تشکل سیاسی مسیحی نزدیک به مارونی‌ها است. مارونی‌ها از اقوام اصلی تشکیل دهنده جمعیت لبنان هستند و بر اساس تقسیم قدرت در نظام سیاسی این کشور روسای جمهوری از میان سیاستمداران مسیحی برگزیده می‌شوند.
این حزب روز ۸ آوریل در تکذیب روایت ارتش از قتل  سلیمان در شبکه ایکس نوشت که همچنان در نگاهشان «یک قتل سیاسی است مگر این که خلافش ثابت شود».
حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، در سخنرانی تلویزیونی اخیر خود اتهامات حزب نیروهای لبنانی به دست داشتن گروهش در این آدم‌ربایی را رد کرد.
به گزارش روزنامه لوریون دو ژور، در ماه اوت سال گذشته نیز اتهامات مشابهی در پی قتل یکی دیگر از مقامات این حزب به نام الیاس حسرونی به حزب‌الله وارد شده بود.
وبسایت این روزنامه به نقل از تعدادی از سیاستمداران مسیحی لبنانی خشمگین هشدار داد که این اتفاق «بدون پیامد نخواهد بود».
غیاث یزبک، نماینده این حزب در مجلس، نیز گفته بود که «امیدوارم که کسی نخواهد ما را محک بزند»، سخنی که بازتاب‌دهنده کارزار حزب در شبکه‌های اجتماعی تحت هشتگ «ولش نخواهیم کرد» بود.
یک رسانه نزدیک به مخالفان دولت سوریه گزارش داده که پناهجویان سوری در لبنان پس از ربوده شدن و متعاقب آن قتل پاسکال سلیمان که گفته می‌شود توسط یک باند سوری انجام شده است، با خصومت فزاینده‌ای روبرو شده‌اند.
«سوریا تلویزیون» در گزارش خود گفت از زمان ربوده شدن و قتل پاسکال سلیمان، حملاتی به کارگران و مغازه‌های متعلق به سوری‌ها در لبنان صورت گرفته است.
با اینکه آمار ثبت شده سازمان ملل در مورد تعداد پناهجویان سوری در لبنان عدد بیش از هشتصد و بیست هزار نفر را نشان می‌دهد، اما این سازمان اعلام کرده است که این رقم می‌تواند حدود یک و نیم میلیون نفر باشد. جمعیت لبنان کمتر از هفت میلیون تخمین زده می‌شود.

 
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها