به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۴۵۸۱۹۷

تفریح لوکس لبنانی‌ها برای فرار از اخبار جنگ

تفریح لوکس لبنانی‌ها برای فرار از اخبار جنگ
گروه فیلم: در یک استراحتگاه کوهستانی مملو از بازدیدکنندگان، به دور از تبادل گلوله باران روزانه در مرز بین اسرائیل و جنوب لبنان، برخی به دنبال ادامه زندگی و لذت بردن از برف و اسکی هستند.به گزارش فرارو،تالا اسعد، ۱۷ ساله ساکن شهرک شحیم در جنوب بیروت به خبرگزاری فرانسه گفت: اسکی راهی برای جدا شدن از جوی است که در آن زندگی می‌کنیم و همچنین راهی برای دور شدن از صدای حملات اسرائیل؛ بنابراین به این تفرجگاه واقع در ده‌ها کیلومتری شمال شرقی بیروت می‌آییم.
 
در ارتفاعات شهر کفردبیان، واقع در رشته کوه غربی لبنان، لبنانی‌ها می‌گویند که رفتن به مناطق کوهستانی پوشیده از برف برای اسکی یا پیاده‌روی، فرصتی را برای توقف تماشای اخبار، حتی به طور موقت، فراهم می‌کند.تالا اسعد می‌گوید که چگونه او و خانواده اش عواقب حملات اسرائیل را شنیدند که هفته گذشته منطقه صیدا را مورد حمله قرار داد.

این بمباران منجر به مجروح شدن ۱۴ نفر شد و اسرائیل گفت که انبار سلاح حزب الله را هدف قرار داده است.
از روز بعد از حمله بی سابقه حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، مرز لبنان شاهد تشدید تنش بین حزب الله و اسرائیل بوده است.

حزب الله از هدف قرار دادن سایت ها، دستگاه‌های جاسوسی و تجمعات نظامی اسرائیل در حمایت از غزه و در حمایت از مقاومت آن خبر می‌دهد. ارتش اسرائیل نیز با بمباران هوایی و توپخانه‌ای پاسخ می‌دهد.در تفرجگاه المزار که ده‌ها کیلومتر از نزدیک‌ترین نقطه مرزی فاصله دارد، اسکی‌بازان، پیر و جوان، در صفی طولانی در انتظار سوار شدن به تله‌سیژ ایستاده‌اند و هر از گاهی صدای خنده‌هایشان بلند می‌شود.

ادوین ۲۱ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: ترس باقی می‌ماند، اما شما به آن عادت می‌کنید. او ادامه می‌دهد: وقتی تشدید شد، ترس بیشتر شد، اما اگر به آن فکر کنید، زندگی خود را متوقف خواهید کرد.تشدید تنش‌ها باعث شد ده‌ها هزار نفر از ساکنان دو طرف مرز خانه‌های خود را تخلیه کنند. تنها در لبنان بیش از ۸۹۰۰۰ نفر از شهر‌های مرزی خود با اسرائیل آواره شدند که برخی از آن‌ها در نتیجه حملات مکرر ویران شدند. بر اساس آماری که خبرگزاری فرانسه تهیه کرده است، تشدید تنش همچنین منجر به کشته شدن حداقل ۲۸۴ نفر شد که اکثریت آن‌ها نیرو‌های حزب الله و از جمله ۴۴ غیرنظامی بودند.

این بیم محلی و بین المللی وجود دارد که تبادل آتش در سراسر مرز به یک رویارویی گسترده بین حزب الله و اسرائیل که در تابستان ۲۰۰۶ جنگ ویرانگری را آغاز کردند، گسترش یابد.یکی از مسئولان پیست اسکی استراحتگاه و تفرجگاه المزار به خبرگزاری فرانسه گفت که تقاضا برای اسکی در این فصل در حال افزایش است، اگرچه تعداد گردشگران نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

او معتقد است که لبنانی‌ها باید به کوه‌ها فرار کنند تا آنچه را که در جنوب می‌گذرد فراموش کنند، زیرا نمی‌دانیم اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.مارسیل سمعان ۴۱ ساله، سه فرزند خود را برای اسکی به منطقه کفردبیان برد که ارتفاعات آن پوشیده از برف آورده است. اتحادیه عرب روز شنبه این منطقه را به عنوان پایتخت گردشگری زمستانی انتخاب کرد.

مردی که سال‌ها جنگ را تجربه کرده است، می‌گوید: ما زندگی جنگی داشتیم و نمی‌خواهیم فرزندانمان امروز هم همین تجربه را داشته باشند.وی افزود: مطمئناً قلب ما با آن‌ها (ساکنان جنوب) است، اما ما می‌خواهیم زندگی خود را ادامه دهیم.

تشدید تنش در جنوب مصادف است با چهار سال فروپاشی اقتصادی بی‌سابقه، که اکثریت جمعیت لبنان زیر خط فقر هستند و به سختی قادر به تامین نیاز‌های خود هستند.البته اسکی برای بخش بزرگی از لبنانی‌ها در کشوری که حداقل دستمزد آن حدود ۱۰۰ دلار است و ارزش پول ملی در سال‌های اخیر رو به وخامت است، به یک امر لوکس تبدیل شده است.

سمعان می‌گوید که هزینه گذراندن یک روز اسکی با خانواده اش بیش از ۱۵۰ دلار است که معادل حقوق ماهانه یک سرباز یا معلم در بخش رسمی است.اگرچه بخش گردشگری نقش مثبتی در دستیابی به رشد اقتصادی در دوره اخیر داشته است، اما بانک جهانی در گزارشی که در پایان سال ۲۰۲۳ منتشر شد، انتظار داشت که اقتصاد لبنان به دلیل عدم ثبات اقتصادی و پیامد‌های ناشی از آن به وضعیت رکود بازگردد. عدم ثبات اقتصادی و عواقب جنگ جاری در نوار غزه، یک شوک اضافی بزرگ به مدل رشد اقتصادی لبنان بود.ساره جمعه، که فرزندانش را به کفردبیان برده و مقیم کشور پاراگوئه است، معتقد است: هرکس به اینجا بیاید رک و پوست کنده احساس بحران اقتصادی یا سیاسی نمی‌کند. او می‌افزاید: انگار که جنوب بخشی از کشور نیست.
...
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها