به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۲:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۴ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : ۴۶۴۹۲۶
آمریکا به ما در سرنگونی صدام و چشیدن طعم آزادی کمک کرد

نخست‌وزیر عراق: نمی‌خواهیم طرفی در درگیری ایران و آمریکا باشیم

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر عراق با اشاره به وضعیت ملتهب خاورمیانه "کاهش تنش همه‌جانبه در منطقه" را "مستلزم پایان فوری جنگ در نوار غزه" دانسته است.
نخست‌وزیر عراق: نمی‌خواهیم طرفی در درگیری ایران و آمریکا باشیم
محمد شیاع السودانی، در آستانه سفر هفته آینده‌اش به آمریکا در مقاله‌ای در مجله "فارن افرز" به اهمیت روابط بین عراق و ایالات متحده پرداخته و نوشته است: «دو دهه پیش، آمریکا به مردم عراق برای سرنگونی رژیم صدام حسین و تاسیس پایه‌های یک نظام دموکراتیک کمک کرد و همین موضوع به عراقی‌ها این امکان را داد تا برای نخستین بار طعم آزادی را بچشند. حالا نیز عراق به نوع جدیدی از شراکت با آمریکا و مرحله جدیدی از روابط نیاز دارد.»
السودانی همچنین خواستار عدم تبدیل کشورش به صحنه‌ای برای تسویه حساب جناح‌های خارجی شده است: «با هر کشوری به صورت یکسان برخورد می‌کنیم تا کشور به عرصه‌ای برای تسویه حساب تبدیل نشود.»
او در ادامه با بیان اینکه "باید با عراق بر پایه حاکمیت مستقل و احترام متقابل همکاری کرد نه به عنوان نماینده‌ای برای درگیری‌های دیگر" ادامه داد: «نمی‌خواهیم طرفی در درگیری بین ایران و آمریکا باشیم.»
نخست‌وزیر عراق همچنین از فرصت همکاری با آمریکا برای خاموش کردن شعله بحران‌ها در خاورمیانه استقبال کرد و آورد: «آتش‌بس فراگیر مستلزم پایان دادن به جنگ در غزه است.» نخست‌وزیر عراق در مقاله خود در فارین افرز تأکید کرد که امروزه شراکت راهبردی کشورش و آمریکا باید با ارتقا به یک مرحله جدید محافظت شود؛ مرحله‌ای که به نوشته او، باید از حاکمیت و استقلال عراق حمایت کرده و فراتر از امور امنیتی و نظامی باشد.
کمیته عالی نظامی مشترک عراق و آمریکا از سه ماه پیش برای ارزیابی خطر سربرآوردن دوباره داعش، و توانمندی تشکیلات امنیتی و شرایط عملیاتی عراق برپا شده که قرار است یک نقشه راه برای روابط آتی دو کشور، از جمله در مورد حضور مستشاران آمریکایی تهیه کند.
نخست‌وزیر عراق نوشته اصل بنیادین در این نقشه راه «اول عراق» و ایجاد مشارکت‌های قوی با «کشورهای دوست در منطقه و فراتر از آن» خواهد بود تا عراق به عرصه تسویه حساب هیچ بازیگر خارجی تبدیل نشود.سودانی یادآوری کرده که آمریکا از دو دهه پیش به مردم عراق در سرنگونی «حکومت خودکامه صدام حسین» و «شالوده‌ریزی یک نظام دموکراتیک» کمک کرد و با وجود فراز و نشیب‌های این دو دهه، همواره در میان رهبران دو کشور این «درک مشترک» وجود داشته که مناسبات فی‌مابین «یک اولویت راهبردی باقی خواهد ماند».
او اضافه کرده که کمیته عالی نظامی مشترک عراق و آمریکا موافقت کرده که مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در عراق «بر اساس یک جدول زمانی مشخص» پایان یابد. ارزیابی شده که عمده مذاکرات نخست‌وزیر عراق در سفر پیش روی او به واشینگتن حول آینده حضور نیروهای آمریکایی در این کشور باشد. این اولین دیدار سودانی از آمریکا در ۱۹ ماهی است که او به نخست‌وزیری عراق رسیده است.
 
برچسب ها: نخست‌وزیر عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها