به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۷:۳۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۴۷۶۵۲
دلايل جدایی ناگهانی از تيم ملي

اميد نمازی: کی‌روش به من پولی نداد

گروه ورزشي: دستیار سابق کارلوس کی‌روش هر چند با احترام از سرمربی تیم ملی یاد می‌کند اما می‌گوید کی‌روش در برخی مواقع می‌توانست بیشتر برای گرفتن حق همکارانش تلاش کند.
اميد نمازی: کی‌روش به من پولی نداد
جدایی ناگهانی امید نمازی از کادر فنی تیم ملی در فاصله سه ماه تا آغاز جام جهانی انتقادهای تندی را از سوی کارلوس کی‌روش مطرح کرد. او بارها در پاسخ به سوال خبرنگاران به جدایی دستیار ایرانی‌اش واکنش نشان داد اما نمازی در پاسخ به این انتقادها سکوت کرد. او دیروز (یکشنبه) بعد از مدت‌ها در گفت‌وگویی با بي بي سي درباره دلایل جدایی اش از تیم ملی ایران و دیگر موضوعات صحبت کرد.

نمازی ابتدا درباره چگونگی حضور در فوتبال ایران گفت: من در تیم زنان شیکاگو فعالیت می‌کردم که به یکباره کل لیگ فوتبال زنان آمریکا تعطیل شد. این مساله با حضور خاکپور در استیل‌آذین همزمان شد. پس از حضور خاکپور در این تیم، از من دعوت کرد که به کادرش اضافه شوم. او در پاسخ به این سوال که آیا پدرش در بازگشت به فوتبال ایران نقش داشته یا خیر؟ گفت: علت آمدنم به ایران هیچ ارتباطی به پدرم ندارد. من برای پدرم احترام زیادی قائلم اما نمی‌خواهم که من را به پدرم وصل کنند. من به خاطر آشنایی با خاکپور به استیل‌آذین دعوت شدم و این سوال را باید از خاکپور بپرسید که چرا در بین همه مربیان ایرانی، من را انتخاب کرد.

او درباره ناکامی استیل‌آذین هم گفت: این تیم خیلی دیر هنگام و با ستاره‌های تیم‌های مختلف جمع شد. نتیجه ‌نگرفتن این تیم علت‌های مختلفی دارد. به نظر من انسجام در موفقیت یک تیم اهمیت زیادی دارد اما استیل‌آذین از این خاصیت بی بهره بود. هر چند که به نظرم اگر خاکپور با استیل‌آذین ادامه می‌داد می‌توانست نتیجه‌ خوبی هم بگیرد. نمازی درباره نقش خود در استیل‌آذین در دو دوره حضور خاکپور و محمود یاوری در این تیم گفت: زمانی که خاکپور سرمربی تیم بود، من و او مانند دو شریک با هم کار می‌کردیم اما وقتی یاوری آمد با وجود این که از پدرم شناخت داشت و می‌دانست که در رشته‌های والیبال و بسکتبال ورزشکار بوده، وقتی من را دید به من گفت که حتما در جوانی بسکتبالیست بوده‌ام! این نشان می‌داد که او شناختی از من ندارد و به همین خاطر اعتماد زیادی به من نداشت و نقش من در استیل‌آذین کم رنگ شد.

سرمربی سابق تیم استیل‌آذین در پاسخ به این سوال که در دو دیداری که این نقش را بر عهده داشت برخی شایعه‌ها از دخالت و حتی ارنج تیم توسط پروین حکایت داشته، گفت: در فوتبال ایران این مساله تنها راجع به من مطرح نیست. علی پروین آن زمان مدیر فنی استیل‌آذین بود. وقتی استیل‌آذین با خاکپور قطع همکاری کرد، مسئولان باشگاه به دنبال یک مربی ایرانی بودند و به همین دلیل تا زمان انتخاب سرمربی من در دو بازی به عنوان سرمربی موقت کار می‌کردم. همیشه از پروین مشورت می خواستم و او هم نظرش را می‌گفت. اما واقعیت این است که ارنج تیم در دو بازی را من خودم تعیین کردم، اما پروین در طول بازی با نیمکت تماس می گرفت و نظرش را می‌گفت.

مربی سابق تیم ملی ایران درباره داستانی که منجر به حضورش در تیم ملی ایران شد در پاسخ به این پرسش که آیا کارلوس کی‌روش به خاطر عدم اعتماد به مربیان ایرانی شما را انتخاب کرد؟ گفت: من نمی‌توانم راجع به این مساله که کی‌روش به مربیان ایرانی اطمینان داشت یا نه صحبت کنم. قراردادم در استیل‌آذین رو به پایان بود. در همان زمان من با گاسپار درباره علاقه یک مربی ایرانی برای حضور در نیمکت تیم ملی تماس گرفتم که گاسپار از من پرسید خودت چه کار می‌کنی که من گفتم یک ماه دیگر قراردادم تمام می‌شود. از من پرسید که آیا دوست دارم به تیم ملی ایران اضافه شوم که من هم پاسخم را دادم. من زمانی که کی‌روش به همراه گاسپار هدایت "مترو استارز" را برعهده داشت برای این تیم بازی می‌کردم و کی‌روش از من شناخت داشت به همین خاطر بعد از صحبتی که با گاسپار انجام دادم، در دو جلسه با کی‌روش گفت و گو کردم و سرانجام به تیم ملی ایران اضافه شدم.

نمازی درباره نقشش در تیم ملی ایران گفت: هدف کی‌روش این بود که کسی را به نیمکت ایران اضافه کند که زبان و فرهنگ ایرانی را می‌داند. او نه تنها با من، بلکه با مجید صالح و البته علیرضا منصوریان که از طرف فدراسیون معرفی شده بود، صحبتی را انجام داد، اما این که چه شد من را انتخاب کرد باید از خودش بپرسید. فکر می‌کنم که تفکرات فنی ما به هم نزدیک بود. او در پاسخ به این سوال که آیا خودش را بیشتر ایرانی می‌داند یا آمریکایی؟ گفت: من ایرانی‌ام و به ملیتم همیشه افتخار کرده‌ام. درست است که 27 سال در آمریکا درس خوانده‌ام و در آنجا بازی کرده و مربیگری داشته‌ام اما همه من را در آنجا یک ایرانی می‌شناسند.

نمازی در ادامه این گفت و گو درباره انتقادهای اخیر کی‌روش از جدایی ناگهانی‌اش از تیم ملی ایران گفت: من بیش از سه سال با کی‌روش همکاری کردم و در تمام کارهای فنی در کنارش بودم. طبیعی بود که کی‌روش از رفتنم ناراحت شود. ضمن این که دو، سه هفته‌ قبل از جدایی من، سیموئز نیز تیم ملی ایران را ترک کرده بود، اما کی‌روش هیچ وقت واکنشی به جدایی سیموئز نشان نداد. وقتی میک‌مک درموت بعد از یک سال از تیم ملی جدا شد باز هم او هیچ واکنشی نشان نداد، این در حالی بود که من در مدت سه سال حضورم در تیم ملی ایران هیچ وقت برای تیم کم نگذاشتم.

او در پاسخ به این سوال که آرزوی هر مربی حضور در جام جهانی است، آیا شما این رویا را نداشتید؟ گفت: آرزویم بود که روی نیمکت ایران در جام جهانی بنشینم. اما بعضی وقت‌ها آرزوها برآورده نمی‌شود. دلیل جدایی من از تیم ملی ایران یک علت نبود، اگر بگویم به خاطر دوری از فرزندانم چنین تصمیمی گرفتم دروغ گفته‌ام. این مساله یکی از دلایل جدایی ام از تیم ملی بود، اما دلایل دیگری هم داشت. وقتی شما هزینه‌های مختلف زندگی مانند قسط خانه و ماشین و غیره را دارید و ماه‌ها حقوق نگیرید به مشکل برخورد می‌کنید. مشکلات مالی یکی دیگر از دلایل بود، اما باز هم همه‌اش نبود. خانم پیشین من به مریضی مبتلا شده بود که باید حتما در کنارش می‌بودم. حتی مدارک پزشکی همسر سابقم را به آقای کفاشیان نشان دادم. به هر حال همان طور که گفتم دلایل مختلفی در گرفتن این تصمیم دخیل بود. من خیلی دوست داشتم که به تیم ملی کشورم خدمت کنم، اما یکسری مسائل وجود داشت که مانع از این کار شد و من اکنون از این تصمیم پشیمان نیستم.

نمازی در پاسخ به این سوال که کی‌روش در مصاحبه اخیرش با تلویزیون ایران گفته در ماه‌هایی که فدراسیون فوتبال حقوق کادر فنی را نمی‌داده او خودش حقوق دستیارانش را پرداخت می‌کرده آیا به او نیز پول داده است گفت: من هیچ وقت از کی‌روش پول نگرفته‌ام و انتظار چنینی چیزی را از او نداشته‌ام. این را هم باید بگویم که اگر کی‌روش 9 ماه حقوق نگیرد با این که امید نمازی 9 ماه حقوق نگیرد تفاوت دارد. شرایط من و کی‌روش متفاوت بود. او افزود: وقتی تصمیم به جدایی از تیم ملی گرفتم جلسه‌ای 3 ساعته را با کی‌روش برگزار کردم. او از وفاداری و اطمینانش به من گفت. خودش هم می‌داند که در مدت زمان حضورش در ایران هیچ کس به اندازه من به او وفادار نبود. شاید او جدایی من را از تیم ملی به حساب بی وفایی بگذارد، اما واقعیت این طور نیست. ضمن این که وفاداری باید دو جانبه باشد. من مشکلی با کی‌روش نداشتم، اما احساس می‌کنم او می توانست بعضی وقت‌ها بیشتر برای دستیارانش مبارزه کند.

نمازی درباره این موضوعات گفت: مثلا در پاداش صعود به جام جهانی رییس جمهور ایران گفته بود که به کادر فنی و بازیکنان حواله واردات یک خودرو را می‌دهد؛ پاداشی که 100 تا 200 میلیون تومان ارزش داشت. در این میان 24 بازیکن تیم ملی پاداش گرفتند. حتی ما بازیکنی داشتیم که یک دقیقه‌ هم روی نیمکت ننشست، اما این پاداش را گرفت. با این حال به من و سیموئز و گاسپار این پاداش نرسید. می‌خواهم بپرسم چرا؟ می‌خواهم بدانم وقتی که کفاشیان و نبی این پاداش را گرفتند چرا این پاداش به مارکار تعلق نگرفت؟ من در این میان هم فدراسیون فوتبال را مقصر می‌دانم هم کی‌روش را . کی‌روش بعد از صعود ایران به جام جهانی محبوب‌ترین آدم بود و اگر می‌گفت که پاداش باید به دستیارانش هم تعلق بگیرد بعید بود که با این درخواست موافقت نشود.

دستیار سابق کی‌روش درباره ارتباط این مربی با علی کفاشیان هم گفت: من نمی‌توانم درباره این مساله چیز زیادی بگویم، اما کی‌روش مربی جدی و در عین حال مربی بسیار باهوشی است. او همیشه بهترین‌ها را برای خودش می‌خواهد؛ چیزی که خیلی در فوتبال ایران عرف نیست، ‌اما به هر حال همه چیز در تیم ملی حرفه‌ای پیش می‌رفت و خواسته‌ها برآورده می‌شد. نمازی در پاسخ به این سوال که خیلی‌ها می‌گویند حضور رضا قوچان نژاد و اشکان دژاگه به خاطر ارتباطاتی بوده که شما داشته‌اید؟ گفت: دوست ندارم که بگویم این بازیکنان به خاطر من به تیم ملی آمده‌اند. اولین تماس را من با اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد و استیون بیت آشور گرفتم اما این‌ها به خاطر من به تیم ملی ایران نیامدند. آنها اول به دلیل خدمت به تیم ملی کشورشان و دوم به خاطر کی‌روش به ایران آمدند. در این مساله شک نکنید.

او درباره این که آیا ماندن کی‌روش به سود فوتبال ایران است یا خیر؟ گفت: مسلما تداوم حضور کی‌روش در تیم ملی ایران به نفع فوتبال است. با این که از کادر فنی تیم ملی جدا شده‌ام، اما باید بگویم که کی‌روش کار خود را به خوبی بلد است و با افکار حرفه‌ای‌اش می‌تواند به تیم ملی ایران کمک کند. اکنون در فاصله پنج ماه تا آغاز جام ملت‌ها کی‌روش بهترین گزینه است. البته اگر می‌خواهند تاثیرگذاری کی‌روش بیشتر باشد باید مسئولیت تیم‌های پایه را هم به او بدهند. البته در قرارداد قبلی او این مساله آمده بود. اما کی‌روش وقتی دید مسئولان فدراسیون فوتبال در عمل این کار را از او نمی‌خواهند و کار در تیم ملی و صعود به جام جهانی کار سختی است، با هوش بالایش تمرکزش را تنها بر روی تیم ملی بزرگسالان گذاشت.

او در پایان گفت: امیدوارم مسئولان فدراسیون فوتبال به آنچه تیم ملی در جام جهانی ارائه کرد اکتفا نکنند و فکر نکنند که فوتبال ایران به جایی رسیده است. باید برنامه‌ای برای کودکان از هشت سالگی تا بزرگسالی تدارک ببینند و اصولی کار کنند. مربیان ایرانی باید به کلاس‌های خوب خارجی بروند. من به خیلی از کشورهای دنیا سفر کرده‌ام و در تیم‌های زیادی کار کرده‌ام و می‌توانم بگویم به غیر از برزیل هیچ جا مثل ایران استعداد ندارد، اما متاسفانه این استعدادها به هدر رفته‌اند. اگر در فوتبال ایران کار اصولی انجام بگیرد، می‌توانیم روزی را ببینیم که تیم ملی ایران به جمع هشت تیم برتر یا حتی نیمه نهایی جام جهانی صعود می‌کند.