به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۹:۱۰
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۷ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۴۷۶۹۶
السيسي: این کار تبعات منفی برای مصر دارد

تاسف رئیس‌جمهور مصر از محاکمه‌ خبرنگاران

گروه بين‌الملل: رییس‌جمهور مصر از محاکمه و زندانی شدن خبرنگاران شبکه الجزیره اظهار تاسف کرد و گفت این کار تبعات منفی برای مصر داشته است.
تاسف رئیس‌جمهور مصر از محاکمه‌ خبرنگاران
این سه روزنامه نگار به هفت تا ده سال زندان محکوم شده‌اند و عبدالفتاح السيسي به روزنامه "المصری الیوم" گفت: "محکومیت این چند خبرنگار تبعات بسیار منفی داشته است و ما هیچ نقشی در آن نداشتیم. به نظر من باید این افراد بلافاصله از کشور اخراج می‌شدند نه اینکه محاکمه شوند."

پیتر گرسته، خبرنگار استرالیایی که قبلا برای بی‌بی‌سی کار می کرد، محمود فهمی خبرنگار کانادایی-مصری و رییس دفتر الجزیره در قاهره و باهر محمد تهیه‌کننده مصری اخبار در آخرین روزهای سال گذشته میلادی (حدود هفت ماه و نیم پیش) دستگیر شدند. محمد عبدالهادی علام سردبیر روزنامه دولتی الاهرام و عماد حسین سردبیر روزنامه غیر دولتی الشروق به بی‌بی‌سی گفتند در اینکه آقای سیسی چنین اظهاراتی کرده تردیدی نیست. البته آقای سیسی دیروز تکذیب کرده بود که محاکمه این خبرنگاران انگیزه های سیاسی داشته است.

سه خبرنگار شبکه الجزیره متهم بودند پس از سقوط محمد مرسی، رییس جمهور سابق مصر که با مداخله نظانی سرنگون شد، با نشر اکاذیب، فراهم کردن پوشش و امکانات رسانه‌ای، به گروه اخوان المسلمین کمک کرده‌اند. الجزیره همواره این اتهام‌ها را تکذیب کرده است. محمود فهمی و باهر محمد همچنین به عضویت در اخوان المسلمین متهم شده بودند.

حدود دو هفته پیش دادگاه این سه نفر را مجرم شناخت و پیتر گرست و محمود فهمی را به هفت سال و باهر محمد را به جرم داشتن سلاح به ده سال زندان محکوم کرد. متهمان این دادگاه را "جعلی" خواندند و خود را "گروگان" دعوای سیاسی مصر و قطر دانستند. شبکه الجزیره متعلق به قطر از اخوان‌المسلمین حمایت می‌کند. بجز این سه نفر، چهار دانشجوی رسانه به هفت سال زندان و سه خبرنگار خارجی دیگر نیز بطور غیابی محاکمه و به ده سال زندان محکوم شدند. دولت‌های خارجی، رسانه‌ها و گروه‌های حقوق بشر این اقدام را محکوم و آن را ناقض آزادی بیان دانسته بودند. شبکه الجزیره نیز محاکمه و زندانی شدن این سه نفر را برخلاف منطق، غیرقابل فهم و به دور از عدالت خوانده بود.