به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۵:۲۷
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ ساعت ۱۸:۳۷
کد مطلب : ۴۸۹۶۸

تیم مذاکره کننده ایران کیفیتی بی‌نظیر دارد

گروه سياسي: تمدید مذاکرات هسته ای نشانگر این امر است که هنوز فرصت برای مذاکره وجود دارد درعین حال زمان اضافی نیز به مخالفان مذاکرات می دهد
تیم مذاکره کننده ایران کیفیتی بی‌نظیر دارد
به دنبال توافق مذاکره کنندگان ایران و گروه ۱+۵ درباره تمدید مدت زمان مذاکرات تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر)، یک دوره پر تنش برای خبرنگاران و مذاکره کنندگان حاضر در وین به پایان رسید.  سرویس خبری بی بی سی ورلد با نگاهی به حواشی مذاکرات نوشت: به مدت دو هفته خبرنگاران از رسانه های مختلف جهان از روزنامه استانی در استان خراسان در ایران گرفته تا خبرنگاران مشهور شبکه های رادیو تلویزیونی جهان در بیرون هتل کوبورگ در وین در انتظار رای نهایی درباره توافق جامع بین ایران و شش قدرت جهان بر سر برنامه هسته ای بودند.

همزمان اتاق های باشکوه این کاخ قرن نوزدهمی پر از دیپلمات های آمریکایی، روسیه ای، چینی، بریتانیایی، فرانسوی، آلمانی و اتحادیه اروپا با همتایان ایرانی خود درباره نسخه نهایی توافق هسته ای گفتگو کردند که به توافق قرن ملقب شده است اما تمامی طرف ها به این توافق رسیدند که مذاکرات برای چهار ماه دیگر تمدید یابد و با وجود پیشرفت زیاد همچنان شکاف های قابل توجهی باقی است. در دور ششم مذاکرات هسته ای ارتشی از دیپلمات ها، وکلا و کارشناسان تحریم ها از طلوع تا غروب آفتا، کلمه به کلمه و پاراگراف به پاراگراف متن توافق را بررسی کردند تا اطمینان حاصل کنند که هیچ یک از طرفین عقب نشینی نکنند.

یکی دیگر از موارد قابل توجه مذاکرات این امر بود که مذاکرات هسته ای در را برای گفتگو بین ایران و آمریکا برای اولین بار پس از ۳۰ سال باز کرد. دیدارهای رو در رو بین مقامات ایرانی و آمریکایی در دو سال گذشته موضوعی تابو و غیرقابل تصور بود. دیپلمات های غربی معتقدند تغییر سیاست در مذاکرات تنها به دلیل انتخاب "حسن روحانی” نبوده بلکه تیم مذاکره کننده ایران نیز کیفیتی بی نظیر دارد. یک مقام ارشد در تیم مذاکره کننده آمریکا درباره تیم ایران گفت: «آنها مذاکره کنندگان سرسختی هستند و زبان انگلیسی را به خوبی صحبت می کنند». به گفته یک مقام دیگر، اعضای تیم مذاکره کننده ایران یا در آمریکا یا در انگلستان تحصیل کرده اند.

در طبقه همکف هتل کوبورگ خبرنگاران زن ایرانی با روسری درباره مذاکرات گزارش می نویسند در حالی که خبرنگاران آمریکایی در گوشه دیگری از بخش بار هتل، خبرها را توییت می کنند. هر از گاهی دیپلمات های ایرانی با یقه های خاص و بدون کراوات در لابی دیده می شوند و خبرنگاران ایرانی را به مصاحبه در گوشه ای از هتل راهنمایی می کنند. در این میان صحنه های سورئال نیز در هتل دیده می شود. به طور مثال در حالی مهمان های ثروتمند روسی وارد هتل می شوند که همزمان مقامات وزارت خارجه ایران در حال صحبت با میز رزروشن هستند. اتاق های هتل کوبورگ شبی ۹۰۰ دلار تا ۳,۶۰۰ دلار هزینه دارند. عده ای از مقامات ارشد هیأت های ایرانی و آمریکایی در هتل کوبورگ اقامت کردند در حالی که بقیه در هتل ماریوت در نزدیکی کوبورگ اقامت گزیدند. یکشنبه گذشته خبرنگاران مقیم در هتل چهار ستاره ماریوت با دیدن "جان کری” در اطراف میز صبحانه از فاصله زیادی وی با محافظانش شگفت زده شدند. کری بازی فینال جام جهانی را در لابی هتل در کنار مسافران دیگر مشاهده کرد.

محله اطراف هتل کوبورگ، یک محله مدرن با فعالیت های شبانه هیجان انگیز است اما هیأت ایرانی از جمله وزیر خارجه و دیگر خبرنگاران ایرانی، شرکت در مراسم عزاداری در مرکز اسلامی وین را انتخاب کردند تا شهادت اولین امام شیعه را سوگواری کنند. وضعیت امنیتی در وین سنگین بوده و خبرنگاران از خارج شدن از طبقه همکف هتل منع شدند تا زمانی که برای گرفتن عکس راهنمایی شدند و تمامی طرفین نیز نسبت به خروج خبر درباره جزئیات مذاکرات متعهد بودند تا اخبار تنها از اتاق کنفرانس خارج شود که کار را برای خبرنگاران مشکل ساخت. تمدید مذاکرات هسته ای نشانگر این امر است که هنوز فرصت برای مذاکره وجود دارد درعین حال زمان اضافی نیز به مخالفان مذاکرات می دهد.
مرجع : انتخاب