به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۲:۴۳
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۲ ساعت ۰۱:۴۱
کد مطلب : ۵۱۱۲۵
سقوط هلی‌کوپتر حامل نماینده ایزدی‌ها و خبرنگاران در شمال عراق

سازمان ملل وضعیت آوارگان را در سِنجار عراق اسفناک خواند

گروه بين الملل: یک هلیکوپتر ارتش عراق به هنگام انجام ماموریت کمک‌رسانی در منطقه سنجار سقوط کرد و خلبان هلیکوپتر جان سپرد.
سازمان ملل وضعیت آوارگان را در سِنجار عراق اسفناک خواند
به گزارش خبرگزاری آلمان یک هلیکوپتر ارتش عراق که در حال انجام ماموریت کمک‌رسانی برای آوارگان پناهنده به کوهستان سنجار بود سقوط کرد. بر اثر این حادثه، خلبان هلیکوپتر جان خود را از دست داد و۲۰ تن از سرنشینان هلیکوپتر، از جمله نماینده اقلیت "ایزدی" در مجلس عراق و یک خبرنگار روزنامه "نیویورک تایمز"، زخمی شدند. هلیکوپتر از نوع MI17 بوده و مواد غذایی و دارویی به کوهستان سنجار در شمال عراق حمل کرده که ده‌ها هزار نفر از "ایزدی‌ها" در آن از ترس تروریست‌ها‌ی داعش موسوم به "دولت اسلامی" پناه گرفته‌اند. 

به گزارش خبرگزاری آلمان، هلیکوپتر "بر اثر نقص فنی" و پس از انجام ماموریت کمک‌رسانی به آوارگان در کوهستان سنجار و به هنگام بازگشت سقوط کرده، چون آوارگان زیادی به زحمت خود را در آن جای داده بودند. ویان دخیل، نمانیده ایزدی‌ها در مجلس عراق هم از سرنشیان این هلی‌کوپتر بود كه در این سانحه زخمی شده است. 

تلویزیون عراق دلیل این سانحه را 'اشکال فنی' اعلام کرد. تعدادی از خبرنگاران هم در این هلی‌کوپتر بودند و روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز از مجروح شدن خبرنگار خود در این حادثه خبر داده است.
به نوشته نیویورک‌تایمز این هلی‌کوپتر بعد از پیاده کردن کمک‌ها تعدادی از ایزدی‌ها را برای انتقال به محلی امن سوار کرده و مدت کوتاهی بعد از بلند شدن دچار سانحه شده است. در کنار عراقی‌ها، هواپیماهای آمریکایی نیز در منطقه سنجار در حال کمک‌رسانی به آوارگان هستند.

سازمان ملل وضعیت آوارگان را در کوهستان سِنجار عراق اسفناک خواند
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل وضعیت یزیدی ها و دیگرانی را که از ترس داعش به کوهستان سِنجار گریخته اند "اسفناک" توصیف کرد و خواستار اقدام بیشتر جامعه بین المللی برای حفاظت از آنها شد. کمیسیاریای عالی سازمان ملل درامور پناهندگان نیز می گوید حدود ۳۵ هزار نفر اکنون موفق شده اند از کوهستان سنجار پایین بیایند و خود را به اقلیم کردستان عراق و مناطق زیرکنترل کردها در سوریه برسانند که نیاز به کمک دارند. همزمان، فروریختن کمک های آمریکا، فرانسه و بریتانیا برای هزاران نفری که هنوز در کوهستان سرگردانند و انتقال آنها نیز با هلی کوپترروز سه شنبه ادامه داشت

عقب نشینی نوری مالکی
از سوي ديگر، نوری مالکی، از نیروهای امنیتی کشور خواست که در جنگ قدرت کنونی در بغداد دخالت نکنند. مالکی در برابر افسران عراقی گفت که ارتش و پلیس نباید وارد دعوا بر سر جانشین وی شوند، بلکه باید خود را روی دفاع از عراق متمرکز کنند. مالکی روز دوشنبه دستور داده بود که گارد ویژه ارتش عراق در خیابانها مستقر شود. مالکی رئيس جمهور عراق، فؤاد معصوم را متهم به نقض قانون اساسی می‌کند، چون او به جای مالکی، حیدرعبادی را مامور تشکیل کابینه کرده است. 

اتحادیه عرب از انتصاب عبادی به نخست وزیری استقبال کرد. نبیل عربی، دبیرکل اتحادیه عرب، گفت: «ما امیدواریم که دولت وحدت ملی در عراق تشکیل شود.» همچنین ترکیه و ایران از نخست وزیر جدید عراق پشتیبانی کردند. پیش از این آمریکا نیز اعلام کرده بود که از نخست وزیری عبادی حمایت می‌کند.