به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۱:۰۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۵۱۴۴۵
برای همکاری با دولت جدید عراق

اعلام آمادگی‌مشروط عشایر سنی‌عراق

گروه بين الملل: عشایر و روحانیون سنی در عراق اعلام کرده اند که به شرط حمایت از حقوق سنی ها، آماده همکاری با حیدر العبادی نخست وزیر جدید این کشور هستند.
اعلام آمادگی‌مشروط عشایر سنی‌عراق
علی الحاتم سلیمان رهبر عشیره الدلیم، قوی ترین عشیره سنی عراق که پایگاهش استان الانبار است، در سخنانی تلویزیونی اعلام کرد در صورت پذیرش برخی شرط ها، عشایر آماده همکاری با دولت حیدر العبادی هستند. او تاکید کرد حمایت از حقوق سنی ها که نوری المالکی نخست وزیر سابق آن ها را پایمال کرده بود کرده بود، مهمترین شرط است.

عالی الحاتم افزود که تصمیم برای جنگ علیه گروه دولت اسلامی موسوم به داعش که مناطق وسیعی از شمال عراق را تصرف کرده، به بعد و پس از تضمین حقوق سنی ها، موکول می شود. حیدر العبادی نخست وزیر جدید عراق، ماموریت سختی در جهت فرونشاندن نگرانی های سنی ها در استان الانبار بر عهده دارد. ناخرسندی ها از سیاست های نوری المالکی نخست وزیر اسبق باعث شد که عشایر این استان، در مقابل حمله داعش ایستادگی نکنند و هچنین برخی از افراد این عشایر، به این گروه تندرو بپیوندند.

پیش از سخنان علی الحاتم، طه محمد الحمدون سخنگوی رسمی «جنبش مردمی» در استان های سنی عراق به خبرگزاری رویترز گفته بود که نمایندگان سنی ها در استان الانبار و دیگر استان ها، فهرستی از خواسته های خود را که در اختیار نخست وزیر مکلف قرار خواهند داد، تهیه کرده اند. الحمدون از دولت و شبه نظامیان خواست به منظور فراهم شدن فرصت برای گفت و گوها، عملیات نظامی خود در مناطق سنی را متوقف کنند.

الحمدون گفت که نمی توان با ادامه بمبارن به وسیله بشکه های انفجاری و توپخانه ، گفت و گو کرد. او از شبه نظامیان خواست از مناطق سنی ها خارج شده تا بزرگان در این مناطق بتوانند به راه حلی برای بحران دست یابند. به دست آوردن حمایت سنی ها برای دولت حیدر العبادی بسیار حائز اهمیت خواهد بود چرا در این صورت خشونت های فرقه ای در عراق، فرو خواهد نشست.

فهرست خواسته ها، پایان بمباران مناطق سنی، بازگشت امن آوارگان، پرداخت غرامت، پوزش خواهی از کسانی که بدون دلیل بازداشت شده اند و خروج شبه نظامیان از مناطق سنی را شامل می شود. اعتراض سنی ها علیه سیاست های نوری المالکی از حدود دو سال پیش آغاز شد. آن ها مالکی را به منزوی کردن خود و اعمال سیاست هایی فرقه گرایانه متهم می کنند. عشایر سنی در اعتراض به سیاست های مالکی، اقدام به برگزاری تحصن در استان الانبار و شماری دیگ از مناطق کردند. حدود یک سال پس از آغاز این تحصن، مالکی به نیروهای خود دستور برچیدن چادرهای متحصنان و پایان اعتراض های خیابانی را داد كه شماری کشته از میان معترضان بر جای گذاشت.