به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۵۱۸۰۱

بحران ابولا در لیبریا، وخیم تر می شود

گروه سلامت: در حالی که مقامات لیبریا همچنان به دنبال یافتن 17 بیمار فراری از کلینیک درمانی ابولا هستند، مقام های ذیربط و کارشناسان بین المللی درباره وخامت اوضاع کنونی و تشدید بحران شیوع این بیماری مرگبار هشدار می دهند.
بحران ابولا در لیبریا، وخیم تر می شود
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات بهداشت و درمان لیبریا در تلاشند تا با یافتن بیماران مبتلا به ابولا در منطقه فقیرنشین وست پوینت که دست کم 50 هزار نفر را در خود جای داده است، مانع از انتشار این بیماری مهلک شوند. سازمان بهداشت جهانی روز گذشته (دوشنبه) از لیبریا و دیگر کشورهای ابولازده خواست تا همه مسافران خروجی را در فرودگاه ها، بنادر و گذرگاه های مرزی اصلی مورد غربالگری قرار دهند. همچنین از افرادی که علائم بیماری را نشان می دهند خواسته شده است تا از سفر به نقاط دیگر اجتناب کنند. در همین راستا شرکت های هوایی متعددی خدمات خود را به پایتخت های کشورهای درگیر با ابولا متوقف کرده اند.

هرج و مرج اوایل هفته جاری در مونروویا (پایتخت لیبریا) نشان از ناآرامی و هراس فزاینده در بحبوحه افزایش شمار قربانیان ابولا در غرب آفریقا دارد. علاوه بر این، کارکنان بخش بهداشت و درمان لیبریا نیز از کمبود تجهیزات حفاظتی گله مند هستند. از نگاه بسیاری، مراکز درمانی صرفا مکان هایی برای مردن تلقی می شوند.

ˈکوالا اورمارو مدیر گروه امدادرسا پلن لیبریا که وزارت بهداشت را در زمینه افزایش آگاهی های مربوط به بیماری یاری می کند، گفت: مردم از نحوه مدیریت بحران ابولا و واکنش دولت به این وضعیت راضی نیستند و همین مساله عامل ناامیدی بیشتر شده است. رییس جمهوری لیبریا وضعیت فوق العاده اعلام و ارتش را برای اجرای قرنطینه در مناطق آلوده اعزام کرده است. با این حال روز شنبه گذشته اقدام چندانی در جهت جلوگیری از حمله اوباش به مرکز قرنطینه ابولا صورت نگرفت. مهاجمان اقلام آلوده به مایعات بدن بیماران از جمله ملحفه های خونی را که عامل انتقال این ویروس هولناک خواهد بود سرقت کردند. این بیماری از طریق تماس مستقیم با خون، خلط، عرق و دیگر مایعات بدن فرد مبتلا منتقل می شود.

ˈلوییس براونˈ وزیر اطلاع رسانی لیبریا ضمن تاکید بر درس های تلخی که از این واقعه حاصل شد، به آسوشیتدپرس گفت: اوضاع وست پوینت به معنای شکست واقعی در مبارزات صورت گرفته با بیماری ابولا است، با این حال می کوشیم تا شرایط را اصلاح کنیم. به گفته شاهدان عینی، گروهی از اوباش و اراذل با حمله به مرکز نگهداری افراد مظنون به ابولا حمله کرده و تجهیزات پزشکی، ملحفه و تشک های آلوده را غارت کردند. به گفته یک مقام پلیس، اکنون احتمال آلودگی کل منطقه به این ویروس مرگبار وجود دارد.

غارت مرکز قرنطینه ابولا جدیدترین نشانه خشم در میان مردم لیبریا و نارضایتی آن ها از واکنش دولت به این بحران است. برخی کارکنان بخش های درمانی و تیم های تدفین نیز با خشونت های مشابه مواجه بوده اند. بسیاری نیز در اعتراض به نبود سرعت عمل در جمع آوری اجساد قربانیان از معابر و خیابان ها تظاهرات برگزار کرده اند. مردم نگرانند که اجساد قربانیان این بیماری باعث سرایت ابولا به دیگران شود. این نخستین بار است که ابولا به لیبریا نیز سرایت کرده است. بر مبنای اظهارات ناظران، به رغم نصب تابلوهای تبلیغاتی و برنامه های رادیویی، ترس و تکذیب علائم بیماری موانع فراوانی را در مسیر تلاش ها برای کنترل این بحران ایجاد کرده است.

اکنون لیبریا بیشترین شمار قربانیان ابولا در کشورهای غرب آفریقا را ثبت کرده است. این آمار تا اوایل هفته جاری بالغ بر 413 نفر بود و تصور می شود رقم واقعی بسیار بیش از این باشد. تنها بخشی از مناطق درگیر تحت قرنطینه هستند و به گفته امدادرسانان بیماران زیادی بدون مراجعه به مراکز درمانی در خانه هایشان فوت می کنند. روز دوشنبه پلیس ضد شورش لیبریا تامین امنیت سازمان پزشکان بدون مرز را بر عهده گرفت.لیندیس هوروم هماهنگ کننده برنامه این سازمان در لیبریا اوضاع را فاجعه آمیز توصیف کرد. وی همچنین بر لزوم مداخله جامعه بین المللی برای کمک تاکید کرد و آن را فراتر از توان دولت، مقامات محلی و سازمان پزشکان بدون مرز دانست.

به گفته وی مقیاس این بیماری بسیار عظیم است و اوضاع از آن چه اکنون شاهدیم وخیم تر خواهد شد. بیماری ابولا که تاکنون درمان قطعی و واکسنی برایش تولید نشده است از چند ماه قبل در غرب آفریقا (لیبریا، سیرالئون، گینه و نیجریه) آغاز شده و بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، یک هزار و 145 نفر را به کام مرگ کشیده است.
مرجع : ایرنا