به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۰۹:۰۷
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۱ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۵۴۳۷۳
همزمان با رایزنی‌هاي بين‌المللي برای مقابله با "داعش"

دمشق و مسکو: حمله به داعش در سوریه غیر قانونی است

گروه بين الملل: در حاليكه وزیر خارجه آمریکا برای ایجاد هماهنگی در نبرد با تروریست‌های داعش «دولت اسلامی» با همتایان خود از شماری از کشورهای منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد، دمشق و مسکو اعلام كرده‌اند كه حمله به داعش در سوریه غیر قانونی است.
دمشق و مسکو: حمله به داعش در سوریه غیر قانونی است
باراک اوباما در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که آمریکا در رأس یک ائتلاف بین‌المللی مصمم است به مقابله با تروریست‌های داعش بپردازد و نیروهای آن‌ها را "هر کجا که هستند" نابود کند. جان کری برای هماهنگ کردن برنامه‌های این ائتلاف روز پنج‌شنبه وارد جده شد. او در این سفر با همتای عربستانی خود، و فرستادگان پنج کشور عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس، و نمایندگانی از مصر، اردن، عراق و لبنان به مذاکره پرداخت. جان کری وزیر خارجه آمریکا در این نشست خواستار تشدید محدودیت درباره حمایت مالی از افراط گرایان و استفاده کامل از پایگاه های منطقه و انجام پروازهای بیشتر در جنگ با داعش شد. کری رهبران عرب را به حمایت از تلاشهای جدید آمریکا علیه داعش دعوت کرد و گفت کشورهای عربی نقش اساسی در این زمینه دارند.

در پایان نشست 11 کشور شرکت کننده در نشست جده، بیانیه ای صادر شد که طی آن شرکت کنندگان بر همکاری با یکدیگر در جنگ با داعش تاکید کردند. آمریکا، شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس، مصر، لبنان، اردن و عراق از شرکت کنندگان در نشست جده بودند. شرکت کنندگان در این نشست در بیانیه پایانی موافقت کردند که هر یک از آنها در جنگ فراگیر علیه داعش، نقش ایفا کنند که این نقش شامل جلوگیری از سرازیر شدن تروریستهای خارجی از طریق کشورهای همسایه و رویارویی با حمایت مالی از داعش و دیگر افراط گرایان و مبارزه با ایدئولوژی آن که با نفرت همراه است و مشارکت در عملیات امدادرسانی و بازسازی مناطقی که در معرض حملات داعش قرار گرفته است و حمایت از کشورهایی که با خطر بزرگ از سوی داعش روبرو هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ترکیه نیز به عنوان تنها کشور غیر عرب که صدها کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد در این نشست حضور داشت. وزیر خارجه آمریکا پیش از سفر به عربستان سعودی، نشست جده را "خیلی مهم" خوانده بود. او روز چهارشنبه نیز در عراق با نخست وزیر این کشور، حیدر عبادی و رئیس جمهور فواد معصوم ملاقات کرد.

تا کنون شماری از کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) آمادگی خود برای همکاری با ائتلاف بین‌المللی علیه تروریسم را اعلام کرده‌اند. آلمان، بریتانیا، فرانسه، دانمارک، ایتالیا، لهستان، کانادا و ترکیه از کشورهایی هستند که بعضا گام‌هایی نیز در مبارزه علیه "دولت اسلامی" برداشته‌اند.

آلمان هفته گذشته نخستین محموله تجهیزات نظامی را برای حمایت از پیشمرگه‌های کردستان عراق به این منطقه فرستاد و وعده داده به زودی مقداری سلاح پیشرفته از جمله موشک‌های ضد تانک در اختیار پیشمرگه‌ها قرار دهد. مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا چند روز پیش اعلام کرد که کشورش برای جلوگیری از پیشروی تروریست‌های "دولت اسلامی" سلاح و تجهیزات جنگی به ارزش دو میلیون یورو در اختیار پیشمرگه‌های کرد عراقی می‌گذارد. فرستادن این تجهیزات به کردستان عراق از روز چهارشنبه آغاز شد. در میان کشورهایی که در نشست جده حضور دارند اردن و عربستان به دلیل حضور نیروهای "داعش" در مرزهایشان بیش از دیگر کشورها امنیت خود را در خطر می‌بینند.

به نوشته خبرگزاری آلمان قطر نیز می‌تواند نقش مهمی در خشکاندن منابع مالی تروریست‌های داعش "دولت اسلامی" بر عهده بگیرد. قطر متهم است که با نیروهای افراطی که در این کشور برای "داعش" پول جمع‌آوری می‌کنند برخورد نمی‌کند. دولت قطر این اتهام را بی‌اساس می‌خواند. ناظران معتقدند که همکاری مصر با ائتلاف بین‌المللی نیز به این کشور فرصت می‌دهد رابطه خود با کشورهای غربی را که پس از برکناری رئیس جمهور منتخب این کشور محمد مرسی تیره شده بهبود بخشد.

در همين حال در نشستی که با شرکت نخست‌وزیر و مسئولان ارشد امنیتی و نظامی ترکیه برگزار شد این کشور تصمیم گرفته در حمله‌های هوایی و زمینی به نیروهای "داعش" شرکت نکند.
شبه نظامیان هنگام تصرف موصول، کنسول ترکیه و ۴۶ شهروند این کشور را به گروگان گرفتند. این موضوع می‌تواند یکی از علت‌های مواضع محتاطانه آنکارا در برابر تروریست‌ها باشد.

دمشق و مسکو: حمله به داعش در سوریه غیر قانونی است

در همين حال، روسیه هرگونه حمله هوایی آمریکا به مواضع گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در خاک سوریه بدون موافقت سازمان ملل متحد «نقض واضح» قانون بین المللی و «عملی تجاوزکارانه» توصیف کرد. به گزارش رویترز، الکساندر لوکاشیویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، با اشاره استراتژی اعلام شده توسط باراک اوباما برای جنگ علیه گروه داعش گفت: «رئیس جمهور آمریکا از احتمال بمباران هوایی مواضع داعش در سوریه و بدون موافق دولت قانونی این کشور (بشار اسد) سخن گفته است. چنین اقدامی در نبود قطعنامه ای از سوری شورای امنیت سازمان ملل متحد، عملی تجاوزکارانه و نقض صریح قانون بین المللی است.»

دمشق نیز هر گونه اقدام نظامی آمریکا در خاک سوریه بدون موافقت دولت این کشور را به مثابه تجاوز دانست. به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی حیدر وزیر آشتی ملی پس از دیدار با استفان دی مستورا فرستاده سازمان ملل متحد، به خبرنگاران گفت: «هر اقدامی، از هر نوعی، بدون موافقت دولت سوریه، تجاوز به سوریه است.» او خاطرنشان کرد: «برپایه قانون بین المللی، باید برای هر اقدامی در خاک سوریه چه نظامی باشد و چه غیر نظامی، با دولت سوریه همکاری و هماهنگی شود و موافقت آن گرفته شود.»