به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۴ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۵۶۹۲۸
واگذاری ماموریت تحقیقاتی میادین نفتی به شش دانشگاه

نجفي: اتمام بررسی پرونده بورسیه‌ها تا هفته آینده

گروه سیاسی: بیژن زنگنه وزیر نفت و محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم امروز در محل وزارت علوم با یکدیگر دیدار کردند.
نجفي: اتمام بررسی پرونده بورسیه‌ها تا هفته آینده
محمدعلی نجفی در حاشیه این دیدار و در جمع خبرنگاران درمورد بورسیه‌های غیرقانونی گفت: کمیته تخصصی رسیدگی به این پرونده‌ها تشکیل شده و پرونده بورسیه‌ها براساس آیین‌نامه‌های زمان خود مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی افزود: تاکنون پرونده 450 دانشجو مورد بررسی قرار گرفته است اما نیمی از کار هنوز باقی مانده است و اینکه چه زمانی به اتمام برسد، بستگی به میزان وقتی دارد که اعضای جلسه برای کمیسیون اختصاص دهند. وی با بیان اینکه برخی پرونده‌ها نیاز به اختصاص وقت بیشتری دارند، اظهار کرد: امیدواریم تا پایان هفته همه پرونده‌ها بررسی شود.

سرپرست وزارت علوم ادامه داد: پرونده 480 نفر از مربیان دانشگاه‌ها برای تصمیم‌گیری به هیات امنای دانشگاه‌ها ارسال شده است و دانشگاه‌ها باید در مورد آن تصمیم بگیرند. تاکنون به برخی از پرونده‌ها پاسخ داده شده است. نجفی از ارزیابی اولیه 2100 نفر در اداره کل بورسیه وزارت علوم خبر داد و گفت: این 2100 نفر مشکلی نداشتند. پرونده 1100 نفر باقی مانده که پرونده 450 نفر در کمیته بررسی شده و پرونده 650 نفر هنوز در حال بررسی است. وی در مورد اعلام نتیجه بررسی بورسیه‌ها گفت: به طور کلی نتیجه بررسی 3700 بورسیه یک‌جا اعلام می‌شود و امیدواریم تا هفته آینده مشخص شود. سرپرست وزارت علوم در پایان تاکید کرد: ممکن است برخی از افراد متخلف از تحصیل محروم شوند. در این راستا ابتدا تکلیف بورسیه‌ها و بعد تکلیف مسئولان متخلف مشخص خواهد شد.

واگذاری ماموریت تحقیقاتی میادین نفتی به شش دانشگاه
موافقت‌نامه همکاری علمی - تحقیقاتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت نفت با حضور نجفی، سرپرست وزارت علوم و زنگنه، وزیر نفت به امضا رسید. محمدعلی نجفی روز دوشنبه در مراسم امضای این موافقتنامه همکاری تحقیقاتی با بیان این که موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه از روزهای اول انقلاب و به خصوص بعد از وقوع انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها مطرح شده است، گفت: این موضوع همواره مورد توجه قرار داشته و تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته اما در واقعیت هنوز نتوانسته‌ایم به نقطه‌ای مطلوب و ایده‌آل دست یابیم.

وی با اشاره به وجوه مختلف به کارگیری توان علمی دانشگاه‌ها در حل مسائل مربوط به صنعت تصریح کرد: در این راستا امروز قراردادی میان وزارت نفت و چند دانشگاه بزرگ کشور منعقد می‌شود و طی آن دانشگاه‌های بزرگ در قالب میادین نفتی کشور مسوولیت تحقیقاتی می‌یابند که این در واقع یک نوآوری میان صنعت و دانشگاه است. سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در قالب این تفاهم‌نامه دانشگاه‌ها می‌توانند از مشاوران خارجی نیز استفاده کنند که این موضوع باید تحت نظر دانشگاه صورت گیرد و این مبحث منجر به آن می‌شود که انتقال علم و دانش فنی صورت گیرد و جنبه بین‌المللی بودن می‌تواند موجب تقویت این موضوع شود.

وی این قرارداد را نخستین الگو در این زمینه توصیف کرد که می‌تواند به عنوان یک مدل در آینده مورد استفاده قرار گیرد و ابراز امیدواری کرد که این قرارداد منشاء خیر و برکت برای دانشگاه‌ها و صنعت و نفت و نظام فناوری کشور باشد. وی اضافه کرد:‌ در راستای این قرارداد شهرک‌های بزرگ صنعتی می‌توانند به عنوان یک مدل از آن استفاده کنند و همچنین برخی از دانشگاه‌های بزرگ نیز می‌توانند در ارتباطات خود با شهرک‌های صنعتی این الگو را مورد استفاده قرار دهند.

نجفی خاطرنشان کرد: همچنین در بخش‌های خدماتی و دستگاه‌های بزرگ اقتصادی نیز این مدل قرارداد میان وزارت علوم و وزارت نفت قابل بهره‌برداری است و امیدواریم در نهایت موجب خیر و برکت برای صنعت نفت و دانشگاهیان ما باشد. نجفی، همچنین در جمع خبرنگاران با بیان این که قرارداد پژوهشی میان وزارت علوم و وزارت نفت در راستای دو سیاست جدید وزارتخانه صورت گرفته است، گفت: یک موضوع بحث ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌هاست به نحوی که ماموریت دانشگاه مشخص شود و مجموعه فعالیتهای آنها شکل گیرد. در این راستا به شش دانشگاه در قالب این قرارداد ماموریت مشخص در حوزه میادین نفتی داده شده است.

وی افزود: تقاضا محور بودن پژوهش‌ها از دیگر سیاست‌هایی است که در این قرارداد مورد توجه قرار گرفته است به نحوی که هدف حل مشکلات اجرایی و عملی کشور در بخش‌های مختلف باشد. نجفی با بیان این که تقاضامحور بودن یکی از ویژگی‌های این قرارداد به شمار می‌رود، در خصوص برنامه‌های وزارتخانه جهت ایجاد نشاط در دانشگاه‌ها نیز گفت: ایجاد فضای آزاد اندیشی و نقادی در دانشگاه‌ها میان استادان و دانشجویان از جمله برنامه‌های موجود در این راستا به شمار می‌رود؛ همچنین در این راستا در نظر داریم کرسی‌های آزاداندیشی را در دانشگاه‌ها توسعه دهیم و دیگر برنامه‌های موجود افزایش فعالیتهای فوق برنامه دانشگاه‌هاست تا دانشجویان در کنار وظیفه اصلی خود به یک یا چند فعالیت علمی بپردازند.
مرجع : ایسنا