به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۶۲۴۴۵
سمن‎ها چشم ناظر مشکلات جامعه هستند

لزوم بیمه اعضای سمن‎ها و ایجاد سمن‌سرا

گروه جامعه: معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، ایجاد محافل سالم و گروهی برای ارتقای رشد و آموزش در میان جوانان را بسیار مهم دانست و گفت: خانواده‎ها در همراهی و دلگرمی جوانان نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارند که همین اقدامات‌شان به عنوان یک عمل پیشگیرانه در جهت حفظ فرزندان از آسیب‎ها در آینده است که سمن‎ها جزو یکی از همین محافل سالم برای بالندگی‌شان است.
لزوم بیمه اعضای سمن‎ها و ایجاد سمن‌سرا
دکتر محمود گلزاری در نشست با سازمان‎های مردم‌نهاد جوانان استان زنجان که به میزبانی حسینیه اعظم زنجان برگزار ‌شد، اظهار کرد: سمن‏ها محل‎ مناسبی است که به درستی می‎توان از ظرفیت‎های جوانان در مسیرهای مناسب استفاده کرد و با توجه به این ظرفیت‎ها می‎توان در زمینه‎های مختلف شاهد ورود به موقع این گروه‎های جوان باشیم. وی در ادامه به برنامه‎های مهم در حوزه سمن‎ها اشاره کرد و افزود: معرفی سمن‎ها به ارگان‎های دولتی و غیردولتی برای مشارکت در کارهای اجرایی، بیمه اعضای سمن‎ها، ایجاد محل دائمی همچون سمن‌سرا و آسان‎سازی فرآیند اخذ مجوز برای سمن‎ها باید در اسرع وقت انجام گیرد.

گلزاری تصریح کرد: امروز جامعه در همه حوزه‎ها با مشکلاتی مواجه است که با توجه به بسترهای موجود، سمن‌ها‎ می‎توانند در جریان نیازهای جامعه، شرایط رشد خود را فراهم کنند که در این میان نیازمند توان علمی سمن‎ها هستیم. وی یادآور شد: سمن‏‌هایی که در حوزه دین فعالیت می‎کنند وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارند، چرا که تبیین مسائل دینی به زبان امروز برای نسل حاضر نیازمند ارایه کالا و بیان روز است تا این مباحث به درستی به جوانان ارائه شود.

گلزاری خاطرنشان کرد: امروز در جامعه قشر جوان متاسفانه با مشکلات فراوانی در رسیدن به اهداف کوچک و بزرگ خود مواجه است که در صورت تحقق نیافتن اهداف، منجر به آسیب‎هایی فردی و اجتماعی می‎شود. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان همچنین در مراسم اختتامیه اولین دوره توانمندسازی سازمان‎های مردم‌نهاد اظهار کرد: امروز باید در جهتی حرکت کنیم که بخش اعظم جوانان را از جامعه‌گریزی و جامعه‌ستیزی به سمت جامعه‎پذیری سوق دهیم؛ چرا که ابتلای جوانان به کارگیری ابزارهای روز دنیا موجب هدایت آنان به جامعه‌‎گریزی شده است.

گلزاری همچنین در مراسم افتتاحیه اولین دوره توانمندسازی سازمان‏های مردم‎نهاد جوانان کشور که به میزبانی حسینیه اعظم زنجان برگزار شد، افزود: تعدادی از جوانان امروزه با انتخاب انزوا و گوشه‎گیری، پناه به تنهایی‎هایی پوچ‌‎گرایانه برده‌اند که در نهایت رو به آسیب‎هایی در جامعه می‎آورند و قصد فراموشی خود را دارند و زمانی چشم می‎گشایند که خود را فردی اجتماعی‎ستیز می‎یابند و قادر نیستند حق خود را بگیرند. وی تصریح کرد: امروز متاسفانه با آمار زیادی از گرفتاری جوانان به آسیب‎های اجتماعی مواجه هستیم که دلیل عمده این آسیب‎ها قادر نبودن حل مسئله در بین جوانان است، چرا که آموزش صحیح حل مسئله را یاد نگرفته‎اند.

سمن‎ها چشم ناظر مشکلات جامعه هستند
معاون وزیر ورزش و جوانان در ادامه یادآور شد: سمن‎ها چشم ناظر مشکلات جامعه هستند و در این میان توانمندسازی و کیفیت‎افزایی یکی از برنامه‎های مهم وزارتخانه برای سمن‎ها است که این دوره‎ها فرصت مناسبی برای ارتقای رشد و مشارکت گروهی در بین جوانان و جوامع ایجاد می‌کند. در ادامه این مراسم، معاون مشارکت‎های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان نیز اظهار کرد: این دوره با حضور 15 استان از سراسر کشور به صورت اولین دوره در استان زنجان به مدت دو روز برگزار می‌شود که با هدف، تلاش و ارائه آموزش‎های عمومی و ارتقای توان ارتباطی و ادراکی اعضای جوان و مطالبات‌شان انجام می‎گیرد.

رضا حجتی افزود: فرآیند جامعه‎پذیری، فرآیند پیچیده‎ای است که در درون جوامع پرورش می‎یابد و این وظیفه دولت است که به این فرآیند کمک کند تا شاهد جامعه‎گریزی و جامعه‎ستیزی افراد نباشند که با ایجاد نهادهای اجتماعی متکفل، تربیت اجتماعی افراد را از گذر سنت به مدرنیته انجام دهد. حجتی به توسعه سمن‏ها اشاره کرد و گفت: طبق آمار ارائه شده در کشور به ازای هر سه هزار نفر یک شعبه بانک وجود دارد، اما به ازای 80 هزار نفر جوان زیر 30 سال یک سمن فعالیت می‎کند که به هیچ وجه آمار خوشایندی نیست.

در ادامه این مراسم، سیدارسلان حسینی مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نیز اظهار کرد: امروز انتظارات جوانان با توجه به منابع مالی کشور بسیار بالا است که متاسفانه در سه حوزه مسکن، اشتغال و ازدواج اتفاقات خوشایندی برای جوانان نیافته است و جزو مهم‌ترین دغدغه جوانان شده است. وی افزود: استان زنجان این آمادگی را برای پذیرش و همکاری سمن‎های فعال در حرکت در مسیر طراحی و ترقیات کشور دارد که با نادیده گرفتن شرایط اجازه ندهیم مشکلات به بحران تبدیل شود.
مرجع : ایسنا