به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۶۲۶۴۹
اعتماد در یک نگاه

دانشگاه یک گام به پیش، دو گام به پس

گروه سیاسی: احراز هویت کاربران اینترنتی و دانشگاه یک گام به پیش، دو گام به پس مهم ترین موضوع‌های روزنامه اعتماد در شماره روز یک شنبه است.
دانشگاه یک گام به پیش، دو گام به پس
این روزنامه تیتر یک را با عنوان احراز هویت کاربران اینترنتی، اختصاص داد و نوشت: هویت کاربران قبل از ورود به اینترنت شناسایی می‌شود. لزوم شفاف سازی و هویت بخشی به کاربران اینترنت در کشور از موضوعاتی است که توسط وزیر ارتباطات مطرح شده است. این موضوع در کنار بحث فیلترینگ هوشمند از مهم ترین فعالیت‌هایی است که این روزها در وزارت ارتباطات در حال اجراست. در همین راستا محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اجرای طرحی فنی برای شبکه اینترنت خبر داد که براساس آن کاربران قبل از ورود به اینترنت شناسایی و احراز هویت می‌شوند.

روزنامه اعتماد با برجسته کردن موضوع دانشگاه یک گام به پیش، دو گام به پس، نوشت: آنچه صبح شانزدهم آذر 1332 در سرسرای دانشکده فنی دانشگاه تهران اتفاق افتاد به طرز فکری قوت بخشید که همچنان رواج دارد. تا پیش از آن واقعه تاریخی، اعتقاد عمومی بر این بود که شاید خواست مردم بتواند با رای آنها بیان شود و به دست سیاستمداران منتخب تحقق یابد. با شکست اهل سیاست در برابر قدرت چماق و تفنگ و برخاستن صدای اعتراض علنی دانشجویان در صحن دانشگاه، این گمان شکل گرفت که اینان شیپورهای اعتراض و طلایه داران تغییرند.

این روزنامه به انعکاس موضوع روحانی امروز دخل و خرج سال ٩٤ را به بهارستان می‌برد، پرداخت: لایحه بودجه سال آینده، امروز به مجلس ارایه می‌شود. به گزارش اعتماد، هر چند عدد دقیق بودجه عمومی سال آینده هنوز معلوم نیست اما اظهارات برخی نمایندگان مجلس حکایت از افزایش ٨ هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی دولت در سال آینده نسبت به بودجه سال جاری دارد. لایحه بودجه سال ١٣٩٤ از میان سه سناریویی که برای تدوین راهبرد مالی دولت در سال آینده در دستور کار قرار گرفته بود نهایی شده است.

کشف فساد ١٢ هزار میلیارد تومانی، تیتر دیگر روزنامه اعتماد است. وزیر اقتصاد از کشف فساد ١٢ هزار میلیارد تومانی در نظام بانکی کشور خبر داد و گفت: بخش عمده منابع با اقدامات قضایی به بانک برگشت داده شده است. به گزارش اعتماد، علی طیب نیا روز گذشته در یک نشست خبری ادامه داد: این فساد مربوط به گردش مالی در سیستم بانکی بوده است؛ به طوری که چک‌های بانکی بلاوجه و صدور ضمانت نامه‌های نامعتبر بانکی صادر می‌شده است. وی با تاکید بر اینکه متهمان دستگیر و زندانی شده‌اند، گفت: نحوه صدور ضمانتنامه‌های بانکی به دلیل خلا قانونی بوده که در راستای کشف این فساد این خلا مشخص شد و شورای پول و اعتبار نیز این مشکل را رفع کرد.

این روزنامه با انتخاب موضوع اعتراض نیویورک سراسری شد، نوشت: در حالی که آمریکا برای نجات شهروندان خود از چنگال گروگانگیران در خاورمیانه عملیات انجام می‌دهد، در داخل مرزهای این کشور پلیس آمریکا متهم است که شهروندان امریکایی را با اعمال خشونت بیش از حد به قتل می‌رساند. تقارن این 2 نوع حادثه شاید بیشتر موجب خشم فعالان حقوق بشر در آمریکا شود. در حالی که کماکان اعتراض‌ها علیه تبعیض نژادی در خیابان‌های نیویورک سیتی، کنتیکت، کلورادو، فلوریدا، رودآیلند و نیوجرسی و دیگر شهرها و ایالات آمریکا ادامه دارد.