به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۰:۳۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۰ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۶۳۱۴۲
بزرگان موسیقی ما به روز نیستند

جهانبخش: موسیقی پاپ درهم برهم است

گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری بابک جهانبخش در سالن وی آی پی مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد. در این نشست خبری که بابک جهانبخش را نوازندگان اصلی گروهش همراهی می کردند مسائل و موارد بسیار جالب توجهی عنوان شد.
جهانبخش: موسیقی پاپ درهم برهم است
بابک جهانبخش که مدعی است توانسته طیف عظیمی از مخاطبان موسیقی پاپ را جذب کند درباره اینکه پس از رونمایی آلبوم اکسیژن گفته بود اکسیژن آخرین آلبوم من خواهد بود، درباره اینکه چرا مدار بی قراری را منتشر کرد، گفت: اکسیژن برای من پایان خوبی نبود و برای من که همواره خواسته ام بدون ترس از تجربه کردن به روحیات خودم بپردازم اثری نبود که بتوانم ادعا کنم تمام حرف های درونی و مفاهیم وجودی خودم را در بر دارد. پس مدار بی قراری را که دوست داشتم در این مقطع زمانی به روحیات من نزدیک تر باشد را تولید و روانه بازار کردم.

در ادامه این نشست بابک جهانبخش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید چرا کارهای شما تکراری است، گفت: مشکل اصلی تکرار در آلبوم من نیست. مشکل اصلی اینجاست که موسیقی پاپ ما بسیار درهم است. سبک ها بدرستی تعریف نشدند؛ پس باعث می شود که بسیاری از جهات پایبندی به سبک را با تکرار اشتباه بگیریم.

در این قسمت از نشست، خبرنگار  از بابک جهانبخش پرسید شما از خوانندگی فراتر رفته و آهنگسازی می کنید اگر با تئوری مرگ مولف هم بخواهیم آثار شما را بررسی کنیم به این موضوع مهم بر می خوریم که مرز بین تکرار و پایبندی به سبک مشخص در نظر بابک جهانبخش چگونه رسم و تعریف می شود. هر چند بابک جهانبخش پاسخ درست و قطعی به این سوال نداد، گفت: من در وهله اول به مخاطب خود فکر می کنم آنچه را دوست داشته باشد برایش فراهم می کنم.

در ادامه بابک ریاحی پور در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه آیا بابک جهانبخش هنرمندی مخاطب محور است و به اصول زیبایی شناسی سبک خود وفادار نیست ،گفت: با قاطعیت می گویم ما در این نوع موسیقی 100 درصد مخاطب محوریم. نگاه ما به مخاطب است نه منتقد. در ادامه این نشست،خبرنگار دیگری ضمن اشاره به اینکه آثار موسیقی پاپ در چند سال اخیر به شدت افت کرده است، از بابک جهانبخش پرسید که چرا برای زیباتر شدن کارها از هنرمندان بزرگی مانند فریدون شهبازیان، محمد سریر و فریدون خشنود و... مشورت نگرفتید؟ البته برای پاسخ این پرسش مسعود همایونی نوازنده گیتار الکتریک پاسخ داد: بزرگان موسیقی ما نتوانستند خود را بروز کنند و با نظر شما درباره تعاریفی که از هنرمندان بالا داشتید کاملا مخالفم.

در ادامه بابک جهانبخش به مباحث ترانه سازی پرداخت و یکی از دلایل عمده افت سطح موسیقی را عدم برخورداری از ترانه های قوی دانست. در ادامه بابک جهانبخش در پاسخ به سوالی مبنی برا اینکه چرا فقط از اشعار یک ترانه سرا در آلبوم "مدار بیقراری" استفاده کرده اید، گفت : متأسفانه باید بگویم فقط دو تا سه نفر از ترانه سراهای ایرانی را به عنوان ترانه سرای خوب قبول دارم به همین جهت ترجیح دادم به این ترانه سرا اعتماد کنم.

بابک جهانبخش در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر تاثیرپذیری آثار این خواننده از جریان موسیقی کشور ترکیه گفت : شاید تاثیر پذیرفته باشم اما کپی برداری نکردم. وی در ادامه همین نشست در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار که پرسیده بود آیا به عنوان یک هنرمند قبول دارید که به هر شکل آنچه به عنوان موسیقی و یا خوراک فرهنگی در ترکیه تولید می شود توانسته است راه خود را در بازار ایران بشدت باز کند؟، تصریح کرد: فرهنگ ایرانی در زمینه موسیقی پاپ به شدت تحت تاثیر موسیقی ترکیه قرار دارد و علت آن را حمایت بیش از اندازه و پر توان مالی از هنرمندان ترکیه دارد. این خواننده موسیقی پاپ دلایل این رویداد را چنین برشمرد: عدم ارتباط نزدیک با دنیا و استفاده نکردن از نیروی متخصص در ایران از دیگر عوامل این اتفاق است.

در ادامه صحبت های بابک جهانبخش، مدیر موسسه اکسیر نوین گفت: متأسفانه یکی از علت های بزرگ عدم توفیق هنرمندان نبود حمایت همه جانبه از جانب اهالی رسانه است. وی معتقد است: در کشورهای دیگر هنرمندان بسیار مورد حمایت اصحاب رسانه قرار دارند. او با لحنی گله آمیز گفت: چرا؟ وقتی هنرمندی مدتی کم فروغ باشد عکس او دیگر روی جلد مجلات نمی رود و چرا برای هر مصاحبه ای اصحاب رسانه به دنبال دلیل و مناسبت می گردند.

وی در ادامه افزود: چرا عادت کرده ایم نیمه خالی لیوان را ببینیم. در این قسمت از جلسه یکی از خبرنگاران حاضر در نشست از بابک جهانبخش درباره نحوه تعامل با رسانه ها پرسید و از بابک جهانبخش خواست توضیح دهد چرا ارتباط حداکثری با رسانه ها ندارید؟ در این قسمت از نشست مسعود همایونی نوازنده گیتار الکتریک به نمایندگی از بابک جهانبخش چنین پاسخ داد: متأسفانه نظرات کارشناسی در هیچ کجای مملکت جایگاه درستی ندارد و در ادامه رضا تاج بخش از خبرنگار مذکور خواست تا به این پرسش یعنی موسیقی مورد علاقه اش و ایراد تخصصی آلبوم توضیح بیشتری دهد که خبرنگار مذکور چنین پاسخ داد: قرار نیست خبرنگاران در عرصه تخصصی موسیقی هم صاحب نظر باشند.

در ادامه خبرنگار در خانزادی خواست توضیح دهد که چگونه است از رسانه ها انتظار همکاری همه جانبه دارید اما به محض تقابل با نظر مخالف و یا هر ایده و نظری مغایر با ذهنیات خود اقداماتی قهرآمیز و متأسفانه بعضا تحریمی پیشه می کنید. خانزاده با پذیرفتن برخی از این ایرادات گفت: اگر تحریمی بوده باید به حساب حرکتی جمعی و صنفی گذاشته شود. برخورد ما سلیقه ای و یا مبتنی بر خصومت های شخصی نبوده است. چگونه از ما انتظار دارید زمانی که به هر دلیلی متهم به مواردی مغرضانه و نه عادلانه می شویم وقتی مشاهده می کنیم از آثار تولیدی شرکت ما بدون درج لوگو و رعایت قوانین کپی رایت استفاده می شود عکس العملی نداشته باشیم؟!!

در ادامه خبرنگار پرسید: پس در چنین فضایی که برخوردهای خارج از اصول و غیر استاندارد جای تعاملات دوستانه و غیرمغرضانه را گرفته چگونه است که انتظار برخوردهای دیگر گونه را دارید؟ خبرنگار موسیقی ایسکانیوز اضافه کرد: چنین جلساتی نباید با مناظره یا مجادله اشتباه گرفت. خانزاده با قبول موارد مطرح شده مجددا تاکید کرد که حرکت های تحریمی علیه یکی از رسانه ها پاسخی صنفی و مبتنی بر رای اکثریت موافق بر این امر بوده است. خانزاده در پایان صحبت های خود گفت: پس از ایام محرم و صفر قصد داریم در شهرهای ساری، بندرعباس، ماهشهر، تبریز و شیراز کنسرت داشته باشیم که امیدوارم پس از طی مراحل اداری اخذ مجوز در فرصتی مقتضی اطلاعات تکمیلی این کنسرت ها را به اطلاع اصحاب رسانه برسانیم.

در پایان بابک ریاحی پور(مشهورترین نوازنده گیتار باس در ایران) درباره همکاری خود با بابک جهانبخش گفت: کار با تیم بابک جهانبخش بسیار دلچسب است. او مخاطبی حداکثری داشته و بازده مالی کنسرت های او بسیار بالاست. به عنوان یک نوازنده نواختن در سالن های پر جمعیت را به سالن های کم جمعیت ترجیح می دهم و از آن لذت می برم. او ادامه داد: از طرفی زندگی مرفه و لوکس را دوست دارم. بودن در کنار بابک جهانبخش از هر دو جهت منفعت آمیز است و به نظر من می توان بودن در کنار بابک جهانبخش را به زندگی در یک هتل 5 ستاره تشبیه کرد. بابک جهانبخش در پایان این نشست گفت: اعتقاد دارم امروز متفاوت بودن بسیار سخت است و هنرمند از جامعه خود الهام و تاثیر می گیرد. امیدوارم پس از پروژه مدار بی قراری بتوانم مدتی خلوت گزیده و به مواردی دیگر در زندگی بپردازم.
مرجع : ایسکانیوز