به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۴ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب : ۶۴۳۱۱
فشار جدي اصولگرايان به وزارت كشور

اصولگرایان: با راه‌اندازي خانه‌احزاب مخالفيم!

گروه سیاسی-رسانه ها: پس از اعلام زمزمه هایی مبنی بر بازگشایی خانه احزاب اصولگرایان مخالفت خود را با این بازگشایی اعلام کردند. گويا متهم كردن خانه احزاب به عملكرد سياسي از سوي برخي اصولگرايان همچنان ادامه دارد و اين بهانه احتمال جمع شدن اصولگرايان و اصلاح‌طلبان زير يك سقف را سخت‌تر كرده است.
اصولگرایان: با راه‌اندازي خانه‌احزاب مخالفيم!
يك روز بعد از اينكه رييس آخرين دوره خانه احزاب از بازپس‌گيري اسناد و مدارك اين تشكل خبر داد و برگزاري ششمين مجمع عمومي را قريب‌الوقوع دانست، سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري اعلام كرد كه اين جبهه با وجود رايزني‌ها در جلسات وزارت كشور همچنان با بازگشايي خانه احزاب مخالف است. پيش از اين حسين كاشفي در گفت‌وگو با ايسنا اعلام كرده بود «اسناد و مداركي كه بعد از تعطيلي خانه احزاب توسط وزارت كشور دولت دهم مصادره شده بود بازگردانده شده و احتمال برگزاري مجمع عمومي خانه احزاب افزايش يافته است.» او توضيح داد: «بر اساس پيگيري‌هاي شوراي مركزي خانه احزاب و جلساتي كه با مسوولان وزارت كشور داشتيم اسناد و مدارك خانه احزاب را تحويل گرفته‌ايم و با اين روند به برگزاري مجمع ششم نزديك‌تر مي‌شويم. اميدواريم پيگيري‌هاي ما در اين راستا نيز نتيجه‌دار باشد.»بعد از انتشار خبر افزايش احتمال برگزاري مجمع عمومي خانه احزاب مخالف‌خواني برخي اصولگرايان هم به رسم چند سال گذشته كه تكليف خانه احزاب مشخص نبود از سر گرفته شد. جبهه پيروان خط امام و رهبري با دبيركلي محمد‌رضا باهنر در راس اين مخالفان قرار دارند كه از زمان روي كار آمدن دولت يازدهم و عزم وزارت كشور براي بازگشايي مجدد از جمله اصولگراياني هستند كه ساز مخالف كوك كرده‌اند.

اين مخالف خواني‌ها تا آنجا ادامه يافت كه حسن غفوري فرد از اعضاي شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي و همچنين عضو كميته احياي خانه احزاب چندي پيش از انحلال اين كميته خبر داد كه البته بعد از آن با تكذيب از سوي ديگر اعضاي اين كميته مواجه شد. با وجود پيگيري‌هاي وزارت كشور براي تسهيل روند بازگشايي خانه احزاب و برگزاري نشست‌هاي مشترك با احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا با محوريت بررسي راهكارهايي براي اين بازگشايي، وزارت كشور جلسات خصوصي را با برخي چهره‌هاي تاثيرگذار اين جبهه برگزار كرد تا با مخالفان اصلي اين بازگشايي رايزني كند؛ رايزني‌هايي كه گويا به گفته سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري چندان تاثيرگذار نبوده است و همچنان برخي افراد متنفذ اين جبهه را به واكنش واداشته است. كمال سجادي، سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري روز گذشته در گفت و گو با تسنيم دوباره از مخالفت احزاب ذيل اين جبهه با بازگشايي خانه احزاب خبر داد و گفت: «از چند نفر براي حضور در جلسات وزارت كشور دعوت شده بود و كميته‌هايي در اين زمينه تشكيل دادند اما نتيجه ملموسي در بر نداشت.»او با اشاره به اينكه از لحاظ قانوني از زمان خانه احزاب قديمي گذشته است و افرادي كه در اين خانه مسووليت داشتند، ديگر حزب نيستند و از لحاظ قانوني تعطيل شده‌اند، اظهار داشت: «به‌طور مثال رييس خانه احزاب از حزب مشاركت بوده كه اين حزب براساس قانون تعطيل شده است؛ همچنين كاركرد خانه احزاب سابق در وادي خطي، حزبي و گروهي قرار گرفت؛ در حالي كه خانه احزاب بايد مانند ساير اتحاديه‌ها منافع صنفي همه احزاب كشور و منافع ملي را دنبال كند نه اينكه براساس تفكر احزابي مانند مشاركت اعلاميه و بيانيه صادر كند.»

سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري با تاكيد بر قابل احيا نبودن خانه احزاب گفت: «اگر قرار باشد خانه احزاب جديد احيا شود، بايد سازوكار جديدي با تمام احزاب قانوني اصولگرا و اصلاح‌طلب و توافق وزارت كشور ايجاد شود البته نام اين مجمع نيز نبايد «خانه احزاب» باشد، چراكه نام آن لكه‌دار شده است و اين اسم بار منفي فراواني دارد.»سجادي ضمن مطرح كردن دوباره بازگشايي «باشگاه احزاب» مطرح كرد: «جبهه پيروان موافق احياي خانه احزاب سابق نيست؛ البته اگر سازوكار جديدي تحت عنوان باشگاه احزاب باشد كه مورد توافق همه احزاب فعال، رسمي و قانوني باشد، مشكلي نيست منتها رسيدن به آن سازوكار براي وزارت كشور مشكل خواهد بود.»او همچنين با اشاره به اينكه هدف اصلاح‌طلبان از بازگشايي خانه احزاب انتخابات مجلس است، گفت: «اصلاح‌طلباني كه سنگ احياي خانه احزاب را به سينه مي‌زنند، يكي از اهداف‌شان انتخابات مجلس شوراي اسلامي در آينده است و از برخي اصلاح‌طلبان كه به دنبال جمع‌آوري امضا براي احياي خانه احزاب هستند، بوي خير به مشام نمي‌رسد. بيشتر اصلاح‌طلبان احياي خانه احزاب را علم كرده و مي‌كنند و ما از خانه احزاب گذشته خيري نديده‌ايم كه به دنبال آن باشيم.» اصولگرايان در حالي پيشنهاد جايگزيني «باشگاه احزاب» را به جاي «خانه احزاب» قديمي مطرح مي‌كنند كه عملا براي كاركرد اين دو تشكل تفاوتي قائل نيستند.

همچنين حسين كاشفي در مورد پيشنهاد اصولگرايان براي تشكيل يك تشكل موازي با خانه احزاب به ايسنا گفت: «خانه احزاب متعلق به همه احزاب كشور است و يك تشكل سلفي و نه سياسي محسوب مي‌شود. اين دوستان بايد از اتفاقاتي كه در كشور مي‌افتد، درس بگيرند و در جهت رشد كشور قدم بردارند و نبايد اين طور باشد كه ما به گذشته برگرديم و همواره نگاه‌مان به پشت سرمان باشد. لازم است به آينده نگاه كنيم و به جاي اينكه آرزو كنيم ديگري نباشد با انسجام مسير پيش رو را طي كنيم. توصيه من به دوستاني كه خود را فرهيخته مي‌دانند و كار حزبي كرده‌اند، اين است كه بر اين نكته توجه كنند كه با حذف ديگري كشور را نمي‌توان اداره كرد و اگر چنين نگاهي وجود داشته باشد ما همه جا شاهد جدايي‌ها و چند‌دستگي‌ها خواهيم بود. اين در حالي است كه ما براي وصل و نه جدايي آمده‌ايم. جدا كردن خانه احزاب و به فكر تشكيل باشگاه احزاب افتادن باعث ايجاد تفرقه است و اين درحالي است كه بايد تحمل يكديگر را داشته باشيم.»
مرجع : اعتماد