به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۰:۲۸
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۶۶۲۷۲
دوباره درحال نواختن سرنا از سرگشادش هستند

اصولگرايان ديگر نه وحدتي دارند و نه قدرتي

اصولگرايان ديگر نه وحدتي دارند و نه قدرتي
گروه سیاسی-رسانه ها: هر چه سعي مي‌كنيم به اصولگرايان نپردازيم، ظاهرا نمي‌شود كه نمي‌شود. هر روز يك ساز جديد كوك مي‌كنند. آخر و عاقبت اين كوك‌هاي ناساز، آن مي‌شود كه در سال‌هاي ٨٤ و ٨٨، احمدي‌نژاد را تحويل جامعه مي‌دهند. در سال ٩٢ هم بدون حضور رقباي اصلي، نتيجه‌يي جز حسن روحاني به دست نياوردند و مانده‌اند كه او را اصولگرا معرفي يا دربست به اصلاحات منسوبش كنند. چون هر يك از اين دو حالت تبعات خاص خود را دارد.

قبلا هم اين مشكل را به نحو ديگري داشته‌اند. آقاي هاشمي را در اردوگاه خود محسوب و بدون هيچ قيد و شرطي از او حمايت مي‌كردند. پس از مدتي او را ترك و بعدها نيز او را منسوب به اصلاح‌طلبان كردند! در خصوص احمدي‌نژاد هم همين وضع برقرار است. در ابتداي آوردن وي، سر از پا نمي‌شناختند. در پايان نه‌تنها مجموعه منسوب به او را انحرافي دانستند، بلكه سعي كردند به نحوي پاي اصلاح‌طلبان را نيز در ميان بكشند.

اكنون كه اندكي بيش از يك سال به انتخابات مجلس باقي مانده است، درصدد جمع و جور كردن نيروهاي خود براي رسيدن به وحدت هستند، ولي از يك سو مشخص نمي‌كنند كه وحدت در برابركي؟ اگر آنان بخواهند اصلاح‌طلبان را تحت پوشش فتنه از حضور در انتخابات محروم كنند، ديگر نه‌تنها نيازي به وحدت ندارند، بلكه ضروري است كه نوعي رقابت هم ميان خودشان برقرار كنند تا انتخابات شور و حالي پيدا كند. به علاوه چند سال است كه اصلاح‌طلبان را در قالب فتنه معرفي مي‌كنند و اعلام مي‌دارند كه بساط آنها جمع شده است.

خب اگر چنين است، پس چرا در برابر گروهي از ميان رفته يا در آستانه اضمحلال، بايد وحدت كرد؟ اين حرف‌ها را كنار بگذاريم چون آنان در هر حال به دنبال وحدت هستند؛ وحدتي كه به دلايل گوناگوني محقق نخواهد شد. همچنان كه در انتخابات رياست‌جمهوري، سه نامزد آنان پيمان بستند كه در نهايت با هم وحدت كنند و دو نفر به نفع يكي از آنان كنار رود. نشان به آن نشان كه يك نفر كنار رفت، بدون آنكه به نفع دو نفر ديگر باشد و شايد هم به نفع نفر سومي بود كه اسمش را نياورد!! و آن دو نفر ديگر اصلي‌ترين رقابت را با يكديگر كردند!

ظاهرا نگاه اين دوستان اصولگرا به وحدت و دوگانگي، به نسبت بسيط است و آن را معلول علل ذهني و رواني و اخلاقي يا دشمني و دسيسه اين و آن مي‌دانند. لذا اكنون كه براي بار دوم و چندم در پي وحدت هستند، سخناني را اظهار داشته‌اند كه عمق ساده‌انگاري و تناقضات غير قابل حل ميان آنها را آشكار مي‌كند. در همايش بزرگي كه براي وحدت اصولگرايان برگزار كردند؛ يكي گفت كه وحدت اصولگرايان، امري قطعي، فطري و صد درصدي است! بعد هم معلوم نشد چگونه وحدت كه يك پديده سيال سياسي است، فطري مي‌شود، آن هم در موجودي اعتباري به نام اصولگرايان كه در و پيكرش يا حدود اربعه آن چندان روشن نيست و از احمدي‌نژاد تا... در آن حضور دارند. جالب اينكه صد‌درصدي هم اعلام مي‌شود. حتي حاضر نمي‌شوند ٩٩ درصدي اعلام كنند، بلكه يك درصد احتمال عدم وحدت را باقي گذارند! خوب اگر صددرصدي و فطري است ديگر همايش چه مناسبتي دارد؟

ديگري اعلام كرده است كه «جلسات خاموش كميته‌هاي ويژه اصلاح‌طلبان براي ايجاد انشقاق در اصولگرايان» و كسي نيست از ايشان بپرسد كه اصلاح‌طلباني كه امكان برگزاري جلسات براي رسيدگي به امور خود را ندارند، چگونه مي‌توانند براي ايجاد انشقاق ميان اصولگرايان جلسه بگذارند؟ بعد چگونه چنين انشقاقي را ايجاد مي‌كنند؟ مگر در ميان اصولگرايان نفوذي دارند يا رسانه‌هاي عمومي قدرتمندي براي‌شان باقي گذاشته‌اند؟

اگر نمي‌توانيد وحدت كنيد چرا مي‌خواهيد كاسه و كوزه را سر اصلاح‌طلبان بشكنيد؟ ديگري جزييات جديد از فعاليت‌هاي اصلاح‌طلبان براي ايجاد اختلاف ميان گروه‌هاي اصولگرا از طريق اجراي سه سياست خبر داده است! ولي زحمت اين را به خود نمي‌دهد كه بپرسد اصولا چرا بايد اصلاح‌طلبان خواهان اختلاف ميان اصولگرايان باشند؟

به‌طور كلي يك حزب و گروه سياسي بدون داشتن رقيب قدرتمند، چگونه مي‌تواند موفق باشد؟ به نظر مي‌رسد كه اين اصولگرايان عزيز مطلوبيت‌هاي خودشان را به اصلاح‌طلبان تسري داده‌اند، در حالي كه چنين نيست. يك مجموعه اصولگراي قدرتمند و منسجم به نفع كشور و جامعه و حتي اصلاح‌طلبان است. ولي اين مجموعه موجود نه قدرتمند است و نه منسجم.

نمونه آن را در تمامي انتخابات رياست‌جمهوري ديده‌ايم. حتي در انتخابات مجلس هم كه با اتكا به نظارت استصوابي انجام مي‌شود، باز هم موفقيت‌هاي آنان در خور توجه نيست. به علاوه اگر اصلاح‌طلبان كه تا اين حد در فشار هستند، مي‌توانند براي اختلاف افكني ميان آنان برنامه‌ريزي كنند، ديگر چه جاي بحثي براي رقابت با آنها باقي مي‌ماند؟

متاسفانه اصولگرايان عزيز دوباره در حال نواختن سرنا از سر گشادش هستند. به جاي آنكه نگاهي به خود بيندازند و برنامه‌ها و نظرات سياسي خود را با مطالبات اجتماعي رو به رشد هماهنگ كنند و تن به يك رقابت قانونمند و شرافتمندانه دهند، در پي ايجاد هراس نسبت به اصلاح‌طلبان هستند. اصلاح‌طلب‌هراسي، راهبرد سياسي آنهاست.

راهبردي كه هيچگاه با موفقيت پايدار آنان همراه نبوده است و نخواهد بود. به دليل همين هراس، رفتند زير علم دولت قبلي و در نتيجه خود و كشور را به ورطه نابودي كشاندند. به دليل همين هراس بود كه در انتخابات اخير نيز نتوانستند موفقيتي كسب كنند. اگر براي يك بار هم كه شده اين اصولگرايان عزيز به جاي راهبردهاي سلبي عليه اصلاح‌طلبان، به يك راهبرد ايجابي در ميان خودشان برسند، هم اصلاح‌طلبان را خوشحال مي‌كنند و هم خودشان را.

خوشحالي خودشان روشن است ولي خواهيد پرسيد كه چرا اصلاح‌طلبان خوشحال مي‌شوند؟ پاسخ اين است كه نتيجه راهبرد سلبي آنان عليه اصلاح‌طلبان در صورت موفقيت، بهتراز دولت پيشين و احمدي‌نژاد بيرون نخواهد داد. كدام اصلاح‌طلب است كه از اين نتيجه ناراحت نشود؟ هيچكس.
مرجع : اعتماد

کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۲:۲۳
بنده آبروی تشکیلاتی و سیاسی خودم راوسط میگذارم :اگر اصولگرایان با هم وحدت کردند، بنده ازاین پس با آواتاربیکاری، استبداد، جامعه ی متحجر کامنت خواهم گذاشت!!! اینها اگر بخواهند هم نمی توانند وحدت کنند، چون اختلافاتشان بسیارزیاد است. درانتخابات92 وحدتشان را دیدیم!!!
انشاء الله ما پیروز انتخابات هستیم.50 نفر تنها50نفر نماینده ی درست و حسابی و استخوان دارداشته باشیم مشکل حل است و اکثریت هم مال خودشان!!
پنجاه تا هادی خامنه ای لازم است! (278805)
امیررضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۲:۴۰
احمدی نژاد را هیچ حزب و جناحی تحویل جامعه نداد ... احمدی نژاد منتخب بیست و چهار میلیون ایرانی بود . احمدی نژاد بارها و بارها اعلام کرد که به هیچ حزب و جناحی علی الخصوص اصولگرایان وابسته نیست ... اگر اصولگرایان وی را تحویل جامعه داده بودند چرا در سال 92 نتوانستند همین کار را برای دیگر نامزدها بکنند ؟؟!! (278814)
ا ت ش ب ی گ زاده
Germany
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۷:۴۱
احمدی نژاد در سایه ریاکاری و فریب مردم رای اورد و همین اقا باعث نابودی کشور شد .زندگیهای زیادی را میشناسیم که از هم پاشیدند فقط بخاطر هاله نور (278884)
حامد
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۸:۴۱
24میلیون رایی که حاصل گونی گونی سیب زمینی و سهام عدالت درست شب انتخابات باشه بدون سیب زمینی و سهام عدالت میشه4میلیون.اونم به زور.تازه تخلفات انتخاباتی بماند! امیر رضا خان برو خودتو سیاه کن! (278894)
مريم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۲۱:۵۲
كسي كه ٢٤ هزار راي اگه داشت الان در انزوا نبوده (278924)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۳:۴۴
اصول گرایان با ایجاد عوامفریبی فرافکنی ودشمن فرضی و همچنین ماندن در قدرت باری به هر جهت زمینه حضور احمدی نژاد رافراهم اوردند.حالا به جای عذرخواهی از مردم با فرافکنی طلبکار شده اند. (278834)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۳:۵۹
افولگرايان نه تنها خود را به زوال و نيستي ميکشانند، بلکه مملکت را هم افول داده اند!! خدا ازشان نگذرد که به اسم دين و خدا، دين و خدا را از مردم گرفتند. (278840)
ا ت ش ب ی گ زاده
Germany
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۴:۱۴
اصولگرایان از اول هم نه وحدت داشتند نه اخلاق و نه قدرت مردمی .تنها چیزی که دارند ثروت کشور ، تریبونهای مختلف بویژه نماز جمعه ها و صدا و سیما و خشونت و منم می باشد . تا حالا یک نفر هم نتوانسته اند از مردم جذب کنند اما تا دلتون بخواد مردم را از خودشان رانده اند .دیگر به ته خط رسیده اند و روی به چماق کشی و تهدید و افترا اورده اند البته باید هم چنین کاری بکنند چرا که بد جوری باخته اند و خواهند باخت .کسی که میبازد خیلی عصبی میشود .! (278841)
Urmia
Germany
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۴:۴۱
دوستان خواندن اين افراد با نام اصولگرا خيانت به كلمه اصل هست. زيرا مهمترين اصول در جهان حقوق بشر است و اتفاقا هر وقت كلمه حقوق بشر و حتي حقوق بميان ميايد به قول خودشان مي لرزند. بهتر است در ادبيات سياسي تغييري اتفاق بيفتد و هر كس كه خود را با هر نامي خواند مورد تكرار ديگران قرار نگيرد. به نظر مي رسد كلمه راست سنتي اقتدارگرا كلمه مناسبتر باشد. البته كلمات برازنده تري هم وجود دارد كه براي از بين نرفتن اتحاد ملي و كاهش تنشها بهتر است استفاده نشود. ولي انچه كه هست اصولگرايي مربوط به گروهي است كه.... (278844)
Urmia
Germany
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۴:۴۵
.... اصول اوليه بشر اعتقادي داشته باشند و نه هر كس كه خود را اصولگرا خواند. ويا حداقل اصولي را كه بدان اعتقاد دارند بعنوان پسوند اصولگرا اعلام كنند تا ذهن مخاطب دچار تشويش نشود. چرا اصول شناخته شده توسط اين گروه بر بيشتر ما ايرانيان و همه خارجيها ناآشناس. مثلا اصولگراي مطلق انگاري يا اصولگراي اقتدارگرايي يا اصولگراي بيخيال به خودي و حمله به غير خودي و يا اصولگراي بي توجه به راي مردم و هزاران اصول كشف نشده ديگر (278845)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۴:۵۱
چهار میلیون در مقابل 72 میلیون دیگر وحدت لازم ندارد.اونها خوب میدانند که در ایران ما هیچ جایگاهی ندارند مگر با تیغ تیز شورای نگهبان. (278846)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۴:۵۶
در دنیای ما انصاری نماینده مردم آبادان است!! ..حیف از آبادان. (278849)
fantasy
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۵:۱۳
نه قدرتمند، نه منسجم، نه موفق، نه محبوب و نه حتی معقول.....
مرگ تدریجی یک حزب... (278858)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۵:۲۹
براستی که چنین است اگر از رای نیاوردن اصلاح طلبان مطمئن هستند چرا کاندیداهای انها را به رد صلاحیت تهدید میکنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (278863)
اصولگرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۵:۳۲
البته اصولگراياني كه به هيچ اصلي پاي بند نيستند......... (278864)
خون دل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۶:۰۳
آخ اگه محمود گرفتار این انحرافییون نشده بود!
اگه مثل دور اول سرش به انجام کارهای مملکت گرم بود و به فکر قدرت طلبی نیفتاده بود....
هــــــ....ـــــــی!
دنیاست دیگه.
ولی شخصا به این نتیجه رسیدم این حزب های چپ و راست و اصول و اصلاح و ... فقط و فقط بازی با کلمات میکنن تا از مردم رای بگیرن. وقتی هم دری به تخته بخوره و به قدرت برسن گور بابای مردم!
فدای همه اونایی که واقعا دلشون برا این مردم و کشور میتپه و خدمت میکنن. (278869)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۸:۵۶
تنها‌با‌انواع‌رانتها‌سر‌پا‌مونده‌اند‌و‌چون‌‌بی‌کفایت‌هستن‌مشکلات‌خود‌را‌به‌گردن‌دیگران‌میاندازن (278899)