به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۵۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۹ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب : ۶۵۷۵۸
يك فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

طرح رفراندوم، اتمام حجت با مخالفان دولت است

گروه سياسي: يك فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره طرح موضوع همه‌پرسی توسط رئیس‌جمهور، گفت: قانون اساسی ما ظرفیت خوبی در این زمینه دارد و پیش‌بینی کرده که اگر احیانا در مورد مسائل خاصی لازم به گرفتن نظر جامعه بود، موضوع به رفراندوم گذاشته شود.
طرح رفراندوم، اتمام حجت با مخالفان دولت است
محمد سلامتی در گفت‌وگو با خبرگزاري آنا، در عین حال، طرح موضوع رفراندوم در شرایط کنونی از سوی رئیس جمهور را نوعی “اتمام حجت با مخالفان دولت” خواند و گفت: مخالفان دولت در مخالفت خود خیلی مصمم هستند. اینها در دولت قبل به قدرت و امکانات بسیار زیادی دسترسی پیدا کردند و حالا این دست‌ها کوتاه شده است. از این رو همه هم‌ّشان این است که دوباره آن شرایط را برای خود رقم بزنند؛ ضمن اینکه به دنبال آن هستند که اجازه ندهند دولت کار خود را پیش ببرد و تحت الشعاع قرار گیرد.

سلامتی با اشاره به اینکه “مردم در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ نظر خود را اعلام کرده‌اند”، اظهار داشت: اکثریت مردم در آن انتخابات، اعلام کردند که دولت اعتدال‌گرا می‌خواهند، نه اقتدارگرا؛ اما قطعا دولت با مخالفانی روبه‌روست که این را نمی‌خواهند و از این جهت، دکتر روحانی با طرح این موضوع، قصد دارد به مخالفان این مطلب را منتقل کند که اگر بخواهید خیلی مته به خشخاش بگذارید، ما در هر مسئله‌ای که به بن‌بست برسیم، رفراندوم برگزار می‌کنیم.

وی تأکید کرد: این در واقع ابزاری است که دولت می‌خواهد از طریق آن در مقابل مخالفان ایستادگی کند. البته این تلقی نشود که رئیس جمهوری صرفا خط و نشان کشیده است. اتفاقا آقای روحانی اگر لازم باشد از این ابزار استفاده می‌کند. وی با اشاره به اینکه “رفراندوم می‌تواند به درخواست و پیشنهاد رئیس جمهوری و با موافقت مجلس شورای اسلامی انجام گیرد”، خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که بافت مجلس طوری است که اقتضا می‌کند به رفراندوم نظر مساعد ندهد؛ اما به هر حال، همین مخالفت آنها، رئیس جمهور را به مقصود خود – که نشان دادن دیدگاه مخالفان دولت به مردم است – می‌رساند.

سلامتی درباره موضوعاتی که دولت در شرایط کنونی می‌تواند برای رفراندوم مطرح کند، اظهار داشت: به عقیده من، امروز در حوزه‌های اقتصادی و سیاست خارجی، موضوعی نداریم که با بن‌بست مواجه، و نیازمند همه‌پرسی از آحاد ملت باشد. در حوزه اقتصادی در صورتی که دولت مقداری بیش از این تلاش کند، کارها به خوبی پیش خواهد رفت و در حوزه سیاست خارجی و موضوع هسته‌ای نیز بن‌بستی وجود ندارد. مذاکرات هسته‌ای هم که خوشبختانه روند خوبی را به نفع ملت ایران طی می‌کند.

سلامتی در ادامه گفت: اما آنچه که می‌تواند موضوعی برای پیشنهاد رفراندوم از سوی رئیس‌جمهوری قرار گیرد، برخی مسائل خاص، مهم و بحث‌انگیز در عرصه سیاست داخلی است. وی در این زمینه توضیح داد: ما امروز در حوزه احزاب با مشکل مواجهیم و نهادینه کردن تحزب و وارد کردن آن به قانون اساسی، با توجه به مخالفت‌هایی که نسبت به تفکر حزبی وجود دارد، می‌تواند یکی از موضوعات مهم سیاست داخلی باشد.

سلامتی با اشاره به برخی دیدگاه‌ها که برگزاری رفراندوم در مسائل مهم را مخالف تصمیم‌گیری کارشناسانه می‌دانند، گفت: این حرف از اساس غلط است. وقتی در موضوعی نخبگان با هم به نتیجه نمی‌رسند، باید نظر مردم را جویا شد. همان نخبگان در جامعه پایگاه اجتماعی و طرفداران و مخالفانی دارند. اینجاست که پای رسانه‌ها به میان می‌آید و موضوع از سوی نخبگان در رسانه‌ها، واکاوی و آنالیز می‌شود تا مردم بتوانند بر اساس شناخت و آگاهی تصمیم بگیرند. ضمن اینکه، در طرح موضوع برای رفراندوم نیز قطعا ابتدا کار کارشناسی و تخصصی صورت گرفته است.

سلامتی در پایان با تأکید بر اینکه “همه‌پرسی در مسائل مهم، یک ظرفیت بسیار مفید در قانون اساسی است که کشورهای دیگر نیز از آن برخوردار هستند”، در عین حال تصریح کرد: در صورت برگزاری رفراندوم در موضوعاتی که دولت یازدهم با مخالفان خود در آن به بن بست رسیده است، حرف مردم مشخص است و قطعا اکثریت قریب به اتفاق مردم، حرفی را که در خرداد ۹۲ زدند، تکرار خواهند کرد. اما به نظر بنده، شرایط و ترکیب و ساختار جامعه ما طوری است که تره هم برای آن خرد نخواهند کرد. در واقع، جامعه ما به گونه‌ای است که به راحتی می‌تواند به رفراندوم‌ هم اهمیتی ندهد، یعنی گروه‌هایی هستند که از نظر امکانات و اشغال مراکز قدرت اجازه مهم شدن نظر مردم را نخواهند داد.