به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۲۱:۰۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۶۷۷۷۴
تلسکوپ هرشل بزرگترین تلسکوپ مادون قرمز؛

گران​ترین پروژه​های فضایی در جهان/ تصاویر

گروه فناوری: از زمانی که کامپیوترها وارد دنیای تکنولوژی شدند بشر توانست به موفقیت های بسیاری در سطح سفرهای فضایی دست یابد. در چند دهه اخیر بشتریت توانسته برای اولین بار به دور دست ترین نقاط کهکشان نگاهی داشته باشد تا بزرگی جهان را متوجه شود.
با اینکه برنامه‌های فضایی بسیار مفید بوده‌اند و توانسته‌اند تا مقدار زیادی اطلاعات بشریت را در زمینه های کهکشان و جهان افزایش دهند اما تمامی آن ها هزینه‌های بسیار زیادی لازم داشته‌اند و به همین خاطر هزینه‌ها در موارد بسیاری باعث شده است تا محدودیت هایی در برنامه‌های فضایی انجام شود.

با این حال می‌توان به صورت قطعی گفت که مزایای هزینه‌های سنگین برای سفرهای فضایی بسیار بیشتر از ضررهای آن است و به همین دلیل این برنامه ها مطمئنآ در آینده نیز ادامه خواهد داشت. در این گزارش نگاهی داریم به تعدادی از گران ترین پروژه هایی که تاکنون در زمینه سفرهای فضایی انجام شده است.

کامپیوترهای کوانتوم - 15 میلیون دلار



جالب است که بدانید تراشه‌هایی که این روزها در وسایل روزمره ما همانند موبایل ها یا کامپیوترها قرار دارد هزاران برابر قوی تر از کامپیوترهایی است که در اولین سفینه‌های فضایی به کار رفتند. سال گذشته ناسا و گوگل طرح مشترکی را آغاز کردند برای تولید قوی ترین کامپیوتر جهان. این کامپیوتر پس از تولید می‌تواند چند هزار برابر قوی تر از کامپیوترهای کنونی موجود باشد و به ما کمک کند تا هرچه راحت تر و بهتر در زمینه‌های مختلفی علمی پیشرفت کنیم.

سیستم موقعیت یابی جهانی - 750 میلیون دلار



سیستم‌های موقعیت یابی جهانی یا GPS چندین سال است که در دسترس تمامی افراد قرار دارد. این سیستم متشکل از شبکه بیش از 30 ماهواره است که می‌تواند با برقراری ارتباط با دستگاه‌های مختلف به آن‌ها کمک کند تا موقعیت خود را با میزان خطای بسیار کمی مشخص کنند.

تلسکوپ هرشل - 1.3 میلیارد دلار



این تلسکوپ که نام خود را از کاشف سیاره اورانوس به دست آورده است بزرگ ترین تلسکوپ مادون قرمز در جهان شناخته می‌شود و از سال 2009 تا 2013 فعال بوده است. وظیفه این دستگاه گران قیمت مشاهده نقاط سردتر کهکشان است که با تلسکوپ‌های معمولی امکان پذیر نیست.

کاوشگر کنجکاوی - 2.5 میلیارد دلار



برای اینکه متوجه شویم کامپیوترها تا چه میزان توانسته‌اند در سفرهای فضایی تغییر ایجاد کنند می‌تواند کاوشگر کنجاوی را به عنوان یکی از بهترین مثال‌های ممکن دانست. این کاوشگر در سال 2012 در سطح سیاره مریخ فرود آمد و با اینکه ماموریت اصلی آن مدت‌ها است که به پایان رسیده اما همچنان به فعالیت ادامه می‌دهد و اطلاعات جدیدی را ارسال می‌کند.

Cassini-Huygens،    
3.26میلیارد دلار




ماهواره‌ای که در سال 2004 وارد مدار سیاره کیوان شد و از آن زمان تا کنون توانسته اطلاعات بی‌نظیر بسیاری از این سیاره به ما ارسال کند. این ماهواره در طول عمر خود 206 چرخش مداری داشته است و نزدیک به 332 هزار تصویر مختلف برای ما ارسال کرده است.

کاوشگرهای وایکینگ - 3.8 میلیارد دلار



پروژه وایکینگ در سال 1975 آغاز شد و در این پروژه 2 ماهواره به همراه دو وسیله با قالیت فرود به سمت مریخ ارسال شدند. این پروژه در میان گران قیمت ترین برنامه‌های فضایی زمان خود بود و توانست اطلاعات بی نظیر بسیاری را از سیاره سرخ به ما ارسال کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب - 8.8 میلیارد دلار



پیشرفته ترین و گران قیمت ترین تلسکوپ جهان که می‌تواند به ما اجازه دهد تا به دورترین نقاط کهکشان با بالاترین کیفیت ممکن نگاه داشته باشیم. این تلسکوپ قرار است در سال 2018 به فضا ارسال شود و هزینه ساخت آن نیز برابر با 8.8 میلیارد دلار است.

سفرهای فضایی آپولو - 25 میلیارد دلار



یکی از بزرگترین پروژه های فضایی که توانست برای اولین بار انسان را در سطحی به غیر از کره زمین قرار دهد. این پروژه هزینه بسیار زیادی را به همراه داشت و سفرهای انجام شده آن باعث شد تا نزدیک به 25 میلیون دلار در این زمینه هزینه شود.

ایستگاه بین المللی فضایی - 150 میلیارد دلار



برنامه ای که با همکاری تعدادی از بزرگ ترین کشورهای جهان انجام شده است و باعث شده تا بزرگ ترین سازه ساخت بشریت در فضا قرار گیرد. ایستگاه بین المللی فضایی که اولین بار ساختش در سال 1998 آغاز شد در سال 2011 به صورت کامل ساخته شد و اکنون نزدیک 15 سال است که این ایستگاه به صورت یکسره خانه فضانوردان بوده است.

پروژه شاتل فضایی - 196 میلیارد دلار



پروژه شاتل فضایی ناسا اولین بار در سال 1972 آغاز شد و در مجموع 135 ماموریت مختلف در آن انجام شد. در کل مدت زمان عمر این برنامه‌ها شش شاتل فضایی ساخته شد که دو عدد از آنها در اثر حادثه از بین رفتند و 14 فضانورد نیز در آنها کشته شدند. با وجود این حوادث ناگوار شاتل هادر طول عمر خود توانستند فضانوردان بسیاری را به خارح از زمین برده و باز گردانند و ماهواره‌ها و تجهیزات بسیاری نیز توسط این وسیله‌ها به فضا پرتاب شدند. آخرین شاتلی که به فضا پرتاب شد در سال 2011 به زمین بازگشت تا به ماموریت طولانی شاتل‌های ناسا پایان دهد.
مرجع : بازارخبر