به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۶۸۵۶۸
دلواپس ها بازرگان می شوند؟

شماره امروز آرمان دریک نگاه؛ 15 بهمن

گروه سیاسی: عمان:توافق هسته ای با ایران حتمی است، دلواپس ها بازرگان می شوند؟ و قبح فساد درجامعه ریخته شده است موضوع های برگزیده روزنامه آرمان برای بررسی در شماره روز چهارشنبه محسوب می شود.
شماره امروز آرمان دریک نگاه؛ 15 بهمن
این روزنامه با انعکاس عنوان عمان: توافق هسته ای با ایران حتمی است، برای تیتر یک نوشت: ژنو، وین، استانبول و مسقط شهرهایی که طی چند ماه گذشته در کانون توجه ایرانی ها با هر سلیقه و نگرشی بوده و نگاه جهانیان را نیز به خود معطوف داشته است. این آخری اما فارغ از برگزاری نشست میان وزرای خارجه ایران و آمریکا و محملی برای مذاکرات هسته ای، اهمیت خاص و ویژه تری نیز دارد. عمان یگانه پایتخت عربی است که در طول سه دهه و اندی پس از پیروزی انقلاب هیچ گاه روابطش با تهران به سردی نگراییده و همواره شریکی مطمئن و قابل اعتماد برای طرف ایرانی بوده و همین حسن عملکردها باعث شده که سلطان نشین عمان جایگاهی راهبردی در روابط خارجی ایران داشته باشد. مسقط در طول تمامی سال های قطع روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا در بزنگاه هایی که لزوم سطحی از ارتباطات و تبادل اطلاعات بوده به عنوان کریدوری امن و با ثبات نقش کلیدی خود را ایفا کرده است و حال در مذاکرات هسته ای نیز که مهم ترین چالش مشترک دو طرف در تمامی سال های گذشته بوده، بدیهی است که به نقش آفرینی موثر در این زمینه بپردازد، مضاف بر اینکه ثبات و امنیت در خاورمیانه و خلیج فارس طی سال های متمادی پیش رو ارتباطی وثیق و تنگاتنگ با حل و فصل پرونده هسته ای از طرق دیپلماتیک دارد و اینجاست که منافع ملی حاکمان مسقط نیز به طور مستقیم دخیل و درگیر در این ماجرا بوده و آنها با تمامی ظرفیت ها و پتانسیل هایی که بیشتر در پس پرده به کار می گیرند، به موضوع مذاکرات هسته ای ورود کرده اند. با این اوصاف به هنگامه ای که وزیر خارجه عمان با صراحت از قریب الوقوع بودن توافق هسته ای طی ماه های آتی می گوید باید منتظر تحول نهایی بوده و مهیای اتفاق بزرگ شد.

روزنامه آرمان با انتشار موضوع دلواپس ها بازرگان می شوند؟ نوشت: نماینده شیراز در خصوص برداشت 1.2 میلیارد دلاری دولت به صورت ریال از بانک مرکزی به فارس گفت: دیوان محاسبات گزارش محرمانه در این راستا ارائه کرده و آن را خلاف قوانین دانسته است. جعفر قادری روز گذشته اظهار کرد: ستاد تدابیر ویژه در جایگاهی نیست که چنین تصمیمی بگیرد و اگر موردی هست باید در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری شود که در این زمینه می تواند حکم بدهد. اما در مقابل سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: تبدیل منابع ارزی بلوکه شده نفت به ریال توسط بانک مرکزی با مصوبه ستاد تدابیر ویژه بوده و این موضوع تخلف نیست. غلامرضا کاتب درباره گزارش رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر برداشت 1.2 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی و پرداخت آن به دولت گفت: اینکه گفته شد تخلفی درباره 1.2میلیارد دلار وجود داشته، دیوان محاسبات و کمیسیون برنامه و بودجه اعتقادی به تخلف در این باره ندارند.

این روزنامه با بررسی عنوان قبح فساد درجامعه ریخته شده است؟، نوشت: رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه در سال های گذشته قبح فساد در جامعه ریخته شد، از صدور پیام ضعف و ناامیدی توسط برخی از افراد در داخل کشور انتقاد کرد. محمد نهاوندیان با تأکید بر اینکه نباید ناامیدی را به جامعه تزریق کرد، گفت: شرایط پیش آمده در بودجه کشور با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، موقتی است و با روحیه مثبت نگری و حمایت و تلاش جدی مردم، می توان با موفقیت از این مرحله عبور کرد. وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی نباید صرفاً به سمت سیاست های انقباضی حرکت کنیم، تصریح کرد: طبعا ما شاهد فشار مضاعفی در بحث بودجه سال 94 و نحوه تحقق برخی برنامه ها خواهیم بود اما نباید این مسأله به عنوان یک عامل کاهش سرعت پیشرفت کشور تلقی شود و باید به این چالش به عنوان یک فرصت نگاه کنیم.

روزنامه آرمان با انتخاب موضوع احتمال حذف 9میلیون یارانه بگیر، نوشت: یارانه نقدی خانوارهای با درآمد بیش از 2.5 میلیون تومان از سال آینده قطع خواهد شد. این خبری است که اعضای کمیسیون تلفیق مجلس آن را تائید کردند تا دولت یک قدم دیگر به حذف یارانه پردرآمدها نزدیک شود. اقدامی که نه احمدی نژاد و نه روحانی زیر بار آن نرفتند تا با بالاگرفتن فشار رسانه ها و بهارستان نشینان، معاون برنامه ریزی روحانی توپ را به زمین مجلس انداخته و از آنها بخواهد لیست پردرآمدها را به دولت بدهند تا این اتفاق به خواست مجلس صورت بگیرد. اظهارات نوبخت در حالی بود که دستگاه های دولتی بارها از شناسایی افراد پردرآمد خبر داده بودند و برخی از آنها نیز از آمادگی دولت برای حذف این افراد از فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی خبر داده بودند. به هر حال موضع گیری های نوبخت طی چند وقت اخیر نشان دهنده این مهم است که دولت نه در کوتاه مدت و نه در بلندمدت هیچ برنامه ای برای حذف یارانه این افراد ندارد. همین چندوقت پیش بود که نوبخت، تمام بار این کار را به دوش مجلس انداخت و گفت: نظر دولت این است که تعدادی از خانوارهای کشور حتما به یارانه نقدی نیاز دارند و قطعا عده ای نیز به این پول نیاز ندارند، اما هنوز اطلاعات ما درباره افراد ثروتمند که نیازمند دریافت یارانه نقدی نیستند، کامل نشده است.