به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۶:۲۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۸ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۶۹۸۷۵

حمله به گورستان یهودیان در فرانسه

گروه بين الملل: برنارد کازنو، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که در شرق فرانسه صدها قبر یک قبرستان یهودیان مورد بی‌حرمتی قرار گرفته‌اند.
حمله به گورستان یهودیان در فرانسه
برنارد کازنو، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که بی حرمتی به گورستان یهودیان در شرق فرانسه در ناحیه آلزاس صورت گرفته است. وی این اقدام را "نفرت انگیز" خواند و به شدت محکوم کرد. بی‌حرمتی به قبرهای قبرستان یهودیان در شرق فرانسه در گذشته نیز انجام شده است. در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۱ در پی حمله افرادی ناشناس بسیاری از قبرهای این قبرستان تخریب شدند. برنارد کازنو، وزیر کشور فرانسه در ادامه تاکید کرد که کشورش این نقض جدید هنجارهای موجود در فرانسه را نمی‌پذیرد و با آن به شدت مبارزه خواهد کرد. او توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

مانوئل کارلوس والس، نخست‌وزیر فرانسه نیز در شبکه اجتماعی توییتر این اقدام را "یهودی‌ستیزانه" و "شرم‌آور" خواند. کاخ الیزه نیز اعلام کرد که فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه این اقدام را به شدت محکوم کرده است. حدود ۶۰۰ هزار یهودی در فرانسه زندگی می‌کنند. یهودی‌ستیزی در فرانسه در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. برطبق آمار موجود شمار تخلفات کیفری علیه یهودیان در سال ۲۰۱۴ میلادی به نسبت سال قبل از آن دوبرابر بوده است.

اوایل ماه ژانویه سال جاری در پی حمله به یک سوپرمارکت یهودیان در پاریس چهار شهروند یهودی این کشور کشته شدند. این حمله یک روز پس از حمله تروریستی به روزنامه طنز "شارلی ابدو" انجام شد. در ماه مارس سال ۲۰۱۲ نیز یک  افراطی با حمله به یک دبستان یهودی در شهر دانشگاهی تولوز در جنوب فرانسه، سه دانش‌آموز و یک معلم این مدرسه را به قتل رساند.

پس از آن‌که مقامات فرانسه در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی (۲۰۱۴) هرگونه تجمع در محکومیت جنگ باریکه غزه و اعتراض به اسرائیل را ممنوع کردند، چندین تظاهرات بدون مجوز علیه اسرائیل در محله‌های مختلف پاریس و مناطق حاشیه‌ی این شهر برگزار شد. این چند تظاهرات ‌با حضور نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد.  برنارد کازنو، وزیر کشور فرانسه همان زمان (۲۱ ژوئیه/۳۰ تیر) نیز گفت: «هیچ چیز نمی‌تواند حرکات ضد یهود را توجیه کند.» او تاکید کرد که دولت حمله به کنیسه‌ها و مغازه‌های یهودیان را تحمل نخواهد کرد و به مقابله با تظاهرات "ضد یهود" ادامه خواهد داد.
مرجع : دويچه وله