به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ساعت ۰۱:۲۰
کد مطلب : ۷۸۰۰۲

حذف نمادهای‌کمونیسم‌ونازیسم در اوکراین

گروه بین‌الملل: با امضای چهار قانون جدید توسط پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری، تمامی نشانه‌های مربوط به دوران اتحاد جماهیر شوروی، کمونیسم، و نازیسم از اماکن عمومی اوکراین حذف می‌شود.
بدین ترتیب، بسیاری از خیابان‌ها، میادین و حتی شهرهای این کشور باید دوباره نام‌گذاری شوند. این قوانین همسو با سیاست‌های دولت جدید اوکراین است که تلاش دارد با خارج کردن کیف از سایه روسیه و دوران کمونیسم، خود را به دنیای غرب نزدیک‌تر کند. این در حالی است که دولت اوکراین همچنان با جدایی‌طلبان در شرق این کشور در حال نبرد است و روسیه را به حمایت از آنها متهم می‌کند. قانون جدید رسما استفاده از سمبل‌های دوران جماهیر شوری را ممنوع اعلام می‌کند؛ کمونیسم را محکوم می‌کند؛ دستور تشکیل هیاتی ویژه برای آرشیو و بایگانی تاریخ مربوط به دوران کمونیسم را صادر می‌کند؛ و همزمان به طور رسمی نقش گروه‌ ملی‌گرایی که در میانه‌های قرن بیستم برای استقلال اوکراین فعالیت می‌کردند را برجسته می‌کند.

این در حالی است از "ارتش چریکی اوکراین" که در دوران جنگ جهانی دوم با روسیه و آلمان نازی پیکار می‌کرد، در روسیه تحت عنوان "فاشیست‌های ملی‌گرا" یاد می‌شود و در تاریخچه اولیه این گروه هم به نزدیکی ایدئولوژی آنها به نازیسم اشاره شده است. مطابق این قوانین برافراشتن پرچم‌های دوران اتحاد جماهیر شوروی ممنوع می‌شود، هر گونه مجسمه و یادگاری از لنین و یا نامگذاری اماکنی به احترام این رهبر انقلاب کمونیستی روسیه برچیده می‌شود. این قانون همچنین حذف تمامی نشانگان و نام‌های تبلیغاتی نازیسم که در دوران کمونیستی رواج بیشتری در اوکراین داشتند را هم خواستار می‌شود.

مسکو این قوانین را که نخست ماه آوریل گذشته در پارلمان اوکراین به تصویب رسیده بود، محکوم کرده و آنها را "تمامیت‌خواهانه" ارزیابی کرده است. اجرایی شدن این قوانین می‌تواند بر تنش‌ها میان دولت مرکزی و شورشیان اوکراین در شرق این کشور بیفزاید. در چهار قانون جدید برای خاطیان تحمل ۵ تا ۱۰ سال زندان پیش‌بینی شده است. نبردهای خونین میان نیروهای دولتی و شورشیان در شرق اوکراین اگر چه از ماه فوریه گذشته و در پی اجرای پیمان آتش‌بس، تا حدود زیادی متوقف شده اما همچنین درگیری‌های پراکنده میان دو طرف مخاصمه متناوبا گزارش شده است.
مرجع : بی بی سی