به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۱۴۷۷۷
دولت‌هاي هاشمي و خاتمي هم كم مقصر نبودند

چراوچگونه پوپولیسم وطنی 8سال به قدرت رسيد؟

نفت یا انسان، مشکل کدام است؟
گروه سياسي: یکی از ارکان اصلی زمینه ساز پیروزی نسخه وطنی و ایرانی پوپولیسم در سال 1384 بالا رفتن در آمدهای نفتی کشور از سال 1379 بدان سو بود. بالارفتن این در آمدها به یاری پوپولیسم وطنی آمد تا با وعده آوردن پول نفت بر سر سفره مردم رای آنان را به سود خود جذب نماید اما امروز ...
چراوچگونه پوپولیسم وطنی 8سال به قدرت رسيد؟
حمزه جهانگیری

امروز پس از 8سال و پایان عصر پوپولیسم ایرانی نه تنها نفت بر سر سفره مردم نیامده و آن بهشت موعودی که به آنها وعده داده شد ساخته نشده که به گفته کارشناسان و البته مقامات و مسئولان دولت یازدهم میراث دولت دهم چیزی شبیه یک زمین سوخته برای دولت فعلی مي‌باشد. از دگر سو مردم پول نفت را نه اسباب فراخی و گشایش در زندگی خود بل طناب داری مي‌دانند که در طول این 8 ساله گره اش به دور گردن آنان تنگتر و تنگ تر شد.

تجربه حاکمیت مردم گرایی سپری شده در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد این سوال را پرسیدنی مي‌کند که آیا این نفت است که به خودی خود اسباب مشکلات برای کشور شده یا مدیریت ناصواب انسانی است که نفت را از عاملی برای توسعه به علتی در جهت پسرفت تبدیل نموده است؟ آنطور که کارشناسان اقتصادی و سیاسی مي‌گویند در دولتهای رانتیر یعنی دولتهایی که بخش عظیم از در آمد آنها از یک منبع طبیعی و خدادادی بدست مي‌آید آن عامل اصلی ثروت چه نفت باشد یا هر چیز دیگر مشکلاتی را برای آن کشورها فراهم مي‌کند.

از یک سو دولتی که خود را به مالیات ملت محتاج نمي‌بیند نیازی به پاسخگویی به ملت و پذیرفتن نظارت آنان در خود احساس نمي‌کند و از دگر سو در چنین جوامعی دولت بزرگترین کارفرما خواهد بود و بدین دلیل که اکثریت جامعه مستخدمین او مي‌باشند براحتی استقلال و آزادی شهروندان خود در حوزه‌های گوناگون فرهنگی ، اقتصادی و... را خدشه دار خواهد نمود. با علم به این واقعیتها و تصدیق این حقایق مي‌توان گفت که اگرچه ساختار رانتیری دولتهای تک محصولی به دلایل وابستگی بیش از حد به یک منبع در آمدی آسیب زاست اما از یاد نبریم که عاملیت و فاعلیت انسانی همانطور که در متون دینی به عنوان جانشین خداوند معرفی شده از این قابلیت برخوردار
اگر دولت سازندگی الگوی مناسب برای توسعه کشور در نظر مي‌گرفت اگر دولت اصلاحات در کنار پیگیری درست توسعه سیاسی برنامه های دولت رفاهی را نیز در پیش مي‌گرفت بالا رفتن در آمد نفتی نمی‌توانست بستر را برای فعالیت پوپولیسم فراهم کند
است که بر تمامی جبرها فائق آید و مشکلات را حل نموده و بستری برای پیشرفت آدمی فراهم نماید.

به زبان ساده تر یک مدیریت درست و کارشناسانه در حوزه اقتصاد مي‌توانست در این 8ساله که مصادف با بهترین دوران در آمد نفتی کشور بود زمینه ترقی کشور با استفاده درست از این در آمدها را فراهم نماید.اگر به جای وسوسه تزریق پول نفت به جامعه، این سرمایه صرف توسعه زیر ساختهای کشور مي‌شد اگر دولت اتکا بودجه به نفت را کاهش مي‌داد و اگر عدالت اجتماعی با راهکار ساده شده پوپولیستی صدقه دادن به جامعه ترجمه نمي‌شد امروز حال و روز کشور چنین نبود.

البته در این میان اشتباهات دولتین قبلی نیز به یاری پوپولیسم آمد. اگر دولت سازندگی الگوی مناسب برای توسعه کشور در نظر مي‌گرفت اگر دولت اصلاحات در کنار پیگیری درست توسعه سیاسی برنامه های دولت رفاهی را نیز در پیش مي‌گرفت بالا رفتن در آمد نفتی نمی‌توانست بستر را برای فعالیت پوپولیسم فراهم کند. پس در دوگانه نفت و انسان گرچه همانطور که گفتیم ساخت رانتیری دولتها مي‌تواند اسباب مشکلاتی شود اما مدیریت درست انسانی و پیگیری راهکارهای کارشناسانه مي‌تواند نفت را نه طناب دار ملت بل عامل خوشبختی آنان نماید.

باری حال که تجربه 8 ساله گذشته را پشت سر گذاشته‌ایم، در آمدهای نفتی کاهش پیدا کرده و حتی پوپولیسم به دلیل عواقب شوم اش برای نیروهای اجتماعی حامی آن یعنی طبقات پایین شهری و روستاییان جاذبه ای ندارد و از دگر سو دولتی تکنوکرات و کارشناس بر سر کار آمده است امید است که یکبار برای همیشه فرایند تبدیل نفت از عاملی برای بدبختی ملت به عامل سعادت آنان طی شود. بی شک همانطور که تیم اقتصادی دولت جدید نیز اذعان دارد بهترین استفاده از نفت سرمایه گذاری آن در زیر ساختها و کاهش وابستگی دولت به آن است.

در کنار این مهم گسترش پوشش دولت رفاهی و خدمات اجتماعی که مي‌تواند از ثروت نشات گرفته از تولیدسرمایه گذاری شود نیز مي‌تواند عاملی باشد که عمر پوپولیسم را در ایران یکبار برای همیشه پایان دهد. از یاد نبریم تاریخ سیر خطی به سوی پیشرفت ندارد و سعادت ما را در یک مسیر خطی تضمین نکرده است. این بدین معناست که اشتباهات دولتهای پیشاپوپولیسم اگر دوباره تکرار شود روی کار آمدن پوپولیسم و پیامدهای مصیبتبارش امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

اثبات
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۴:۴۴
همانطور که عملکرد احمدی نژاد باعث سرکار آمدن روحانی شد، عملکرد ضعیف دولت خاتمی هم باعث بوجود آمدن احمدی نژاد شد.
تا روزی که انتخابهای ما از سر نفی دیگران باشه هیچ گاه مملکت به رستگاری نمیرسه.
به امید روزی که انتخابهای مردم ایران از سر اثبات باشه نه انتخاب بین گزینه بد و بدتر (114261)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۵:۵۱
میشه سه تا از کارای بدی که خاتمی کرد و باعث شد احمدی نژاد بیاد رو بنویسی ؟ حتما منظورت ریشه کن کردن قتلهای زنجیره ای، ایجاد ثبات اقتصادی و ثبات دلار هزارتومانی و احترام جهانی و برکناری و کتک خوردن وزاری کشور و ارشادش در دفاع از آزادی احزاب و بازرگان مظلوم و. . . که نیست! در ضمن اگه اگه اکثریت مردم مثل تو در انتخاب بد و بدتر فکر میکردند الان جلیلی ریس جمهور بود و دلار 5000 تومان و کشور در نزدیکی جنگ با تمام قدرتهای بزرگ دنیا و من و تو در فکر فرار و پیدا کردن یه سنگر که کشته نشیم! (114311)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۶:۵۲
نه عزیزم تند نرو
خاتمی پس از ٨ سال وقتی داشت میرفت گفت هنوز نمیدونم اقتصاد مهم تره یا سیاست
اره عزیزم مردم رو گیج کرد فضای مجازی در کشور ایجاد نمود و خیال نمود با قبای شکلاتی و لبخند میتواند مملکت را اداره نماید, در اوج وا داده گی هایش به غرب امریکا ایران را محور شرارت خواند, مردم انقدر متحیر شده بودند که به احمدی نژاد گراییدند
احمدی نژاد تا سه سال پیش دلار را زیر ١٠٠٠ تومان نگاه داشته بود وقتی ان شرارت های ٨٨ را با سردمداری جناب خاتمی و دوستانش غربی ها دیدند فشار را چند برابر نمودند و تحریم ها تشدید شد
چه حقی داشت خاتمی که مملکت را در سال ٨٨ به آشوب بکشد
آیا توجهی برای ان کارش دارد ؟ حالا همه آمدند و میگویند یک سو تفاهم بوده, تدلیس سیستماتیک بوده
با وجود شخصیتی مثل خاتمی و هاشمی و موسوی این مملکت یک روز خوش نخواهد دید
ببین همین آقایان با روحانی چه خواهند نمود (114354)
مجید
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۶:۰۴
اصلا میدونید مشخصات پوپولیست ها چیست:
پوپولیسم دارای مشخصات عوام فریبی، تعصب، تکیه بر توده های محروم، نداشتن ایدئولوژی مشخص، اصلاح طلبی، بورژوایی بودن و عناصری از ضدیت با امپریالیسم و ملی گرایی است. توسعه خواهی و پر و بال دادن به نیروهای وابسته به بازار داخلی و گاه آزادی های سندیکایی و دموکراتیک از خصلت های عمده دوران پوپولیسم است(Hقابخشی، علی. فرهنگ علوم سیاسی)
حال خودتان بگوئید کدام دولت پوپولیسم بوده.
البته اگر نظرم تائید بشه (114319)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۲:۰۳
عملکرد خاتمی خوب بوده. (114512)
علی
Finland
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۳:۰۴
برعکس من فکر می کنم اگر دولت خاتمی به دلیل فشارهای پیدا و پنهان نتوانست در توسعه سیاسی موفق باشد در عرضه اقتصادی تا حدود زیادی موفق بود.
من تعجب می کنم از نویسنده مقاله که میگوید دولت خاتمی دولت رفاهی را دنبال نکرد.ثبات قیمت ها-کنترل تورم-افزایش نرخ رشد اقتصادی و افزایش کیفیت تولیدات داخلی آیا ارتباطی به افزایش سطح رفاه مردم ندارد؟؟؟؟؟؟؟؟
زمینه پوپولیسم در کشور ایران بستگی به شاخصه غیر قابل پیش بینی بودن مردم ما به دلیل استبداد کهن و نیز باورها و زمینه فرهتگی مردم ما دارد. (114554)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۴:۵۷
عزیز مطلب شما پر از شعار است وتحلیلتان ناقص (114272)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۵:۲۴
ببخشید اشتباه منفی دادم، حالا دیگه دولت اصلاحات شد مقصر! سر کار اومدن احمدی نژاد به خاطر این بود که ما ملت زود فریب شعارها و حرف ها رو می خوریم و خیلی هم کوته بینیم. (114285)
مجید
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۵:۵۹
متاسفانه اینجور بوده که دولتهای جدید نان بی کفایتی دولت سابق بخصوص در دور دوم دولت، را میخورند،
به قول صادق زیبا کلام که گفت در انتخابات سال 76 تیر چراغ برق هم جای خاتمی بود رای بالایی می آورد. (114318)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۶:۲۰
احتمالا هدفت اینه که یه حرفی بر علیه خاتمی زده باشی ولی اگه زیبا کلام هم این حرفو زده قطعا بدون فکر زده، یعنی خاتمی دوره اول الکی انتخاب شد و و شایستگی خودش در جلب حمایت احزاب و دانشگاهیان و جوانان که به درستی مردمو به تغییر تشویق کردن تاثیری نداشت ؟ رای بیست و چند میلیونی دوره دومش چی بود ؟ واقعا چه حرف درسیته که یه ثانیه تفکر بهتر از یه عمر. . . . (114330)
مهدی
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۵:۰۳
درود بر شما عالی بود.
به نظر من دولت بهتر است با استفاده از درامد نفتی از یک سو با استفاده از تکنولوژی سعی در صرفه جویی و حفظ منابع طبیعی داشته باشد و از سوی دیگر به توسعه زیرساخت های توسعه کشور بیردازد. و درآمدزایی و بهبودمعیشتی مردم را به خود آنها واگذار کند حتی اگر در ابتدا فشارهایی هم به مردم وارد شود با استفده از تعاملات فرهنگی و نهادهای مردمی جامعه مشکلات احتمالی پیش رو را با احساس مشارکت خود در اداره کشور تحمل کند
حال هر کدام از نهادها به فراخور خود اعم از دانشگاهی ،معلمان ،کارگران ، و ... ارزشگذاری به خواستها و نظرات خود را از طرف دولت احساس کنند. (114276)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۵:۳۰
چه عجب که بحث آسیب شناسی اصلاحات دوباره جان گرفته و نقش ضعف های خود ما در تولد پوپولیسم(عوام گرایی،عوام فریبی) مورد برسی قرار گرفت. چون تا می خواستی به عنوان یک فرد اصلاح طلب از خاتمی و اصلاحات انتقاد کنی با برچسب "عبور از خاتمی" طرد می شدی و نتیجه آن شرایط هم نا امیدی اکثریت طبقه متوسط و جذب فقرای پرشمار توسط احمدی نژاد بود (114291)
طرفدار روحانی
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۵:۳۳
احمدی نژاد با همه بدی هاش هزار بار شرف داره به شما.
مطمئنم روزی زیرآب روحانی رو هم خواهید زد (114293)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۱:۴۲
روحانی در بدترین حالت هم 1000 بار از امثال احمدی نژاد بهتره.

حتی اگر روزی از روحانی هم عبور کنیم به سمت احمدی نژاد بر نمی گردیم.

در ضمن ملت با کسی عهد ابدی نبسته در صورتی که اقای روحانی خواسته ها را براورده نکنند در بین اصلاح طلبان افرادی زیادی هستند که شایستگی در دست گرفتن سکان دولت را دارند. (114494)
محسن
۱۳۹۲/۰۵/۳۰ ۰۲:۲۸
بهتره بخونیم طرفدار محمود . درضمن اگر هم کسی بخاد زیراب بزنه شما افراطیها هستید که اینکار رو میکنید الکی خودت رو جا نزن طرفدار روحانی. امثال شما تهمت و دروغ رو خوب بلدین (114650)
احمد
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۶:۱۵
دولت اصلاحات نتیجه عملکرد دولت سازندگی سیاسی و اقتصادی هاشمی بود و دولت پوپولیست زاده افراطی گری دولت اصلاحات بود، البته خود آقای خاتمی خارج از افراطی گری است ولی متاسفانه اطرافیان ایشان بسیار افراطی بودند. واقعیت را نشر کنید تا گرفتار تندروی اصلاحی گری نشوید. (114324)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۶:۳۴
"پوپولیسم" نه؛ "لمپنیسم"! لطفاً ارزش و جایگاه کلمات را خدشه دار نکنید. (114336)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۷:۲۵
تاثیر پوپولیسم روستا و شهر ندارد. در روستای ما مهندس موسوی 700 رای داشت و احمدی نژاد 300 رای - پس الکی جو نده به قضیه! هر چی می کشیم از دست این شهری های ... (114371)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۷:۲۸
بنظرم دلیل آمدن احمدی نژادفقط ضعیف عمل کردن اصلاح طلبان در انتخابات بود که نه گزینه مناسبی رامعرفی کردند و نه باأقای کروبی اجماع کردند. (114374)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۱:۴۳
اگر آقایان معین، مهرعلیزاده و کروبی به نفع هاشمی کنار می رفتند در همان مرحله اول هاشمی پیروز می شد.

اگر آقایان معین، مهرعلیزاده و هاشمی به نفع کروبی کنار می رفتند در همان مرحله اول کروبی پیروز می شد. (114495)
علیرضاا
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۰:۱۷
فقر آگاهی سیاسی مردم ایران باعث نتایج نه چندان آگاهانه در انتخابات می شود . لذا پس از یک نتیجه تحلیل مفسران درباره نتایج غالبا دور از واقعیت هست .
زمانی که خاتمی آمد دلیل بر این نبود که همه 20 میلیون آگاهانه به اصلاحات رای دادند . که اگر چنین می بود نباید احمدی نژاد رای بیاره .
الان هم روحانی رای آورده دلیل نمیشه که اصول گرایان رای نیاورند مگر
مگر در این مدت 4 یا 8 سال« رای سازی» شود , آگاهی های عامه مردم بالا رود و این کار باید خیلی ظریف و موثر و بی دردسر صورت بگیرد .
قابل ذکر اینکه حوادث سال 88 علی رغم نکات منفی آن و تند روی های صورت گرفته ( با بحث ها و جنجال های بعد آن در این چند سال ) نقش بزرگی در آگاهی بخشی به مردم ایفا کرد و می کند . (114460)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۱:۵۳
انچه عيان است چه حاجت به بيان است
احمدي نژاد انگار اين مملكت رو شخم زده وتبديل به يك تكه زمين سوخته كرده (114501)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۳:۰۹
عزیر دل برادر روی کار آمدن دولت پوپولیستی پس از دولت آقای خاتمی داستان دیگری دارد و اصلا ربطی به دولت آقای خاتمی ندارد همه میدانند داستان چه بود ولی نمیشود گفت. (114558)
۱۳۹۲/۰۵/۳۰ ۰۲:۰۳
چرا ماند؟ چرا اجازه استيضاح داده نشد؟ (114645)