به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۷:۳۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۱۷۲۶۳۲
لغزش زبانی خطرناک روحانی

«ارزانی» نداريم، «تفاوت» داريم!

«ارزانی» نداريم، «تفاوت» داريم!
داوود حشمتی- امتداد:
می‌شود گفت روحانی تمام دستاوردهای 40 پروژه‌ای که با سرمایه 6 هزار میلیارد تومان در استان هرمزگان افتتاح کرد را با یک جمله به باد داد. جایی که گفت: «دلیل قاچاق اجناس به خارج از کشور گرانی نیست، ارزانی است. بروید در کشورهای همسایه و ببینید که گوشت در آنجا چند دلار است.»

ابتدا از او می‌توان از او پرسید: آیا درآمد مردم را هم به دلار محاسبه و بعد با همانجا مقایسه کردید؟ به باور من مهمتر از این موضوع این است که او دچار یک خطای بیانی شد که می‌تواند علامت خطر باشد.

روحانی در واقع باید این جمله را می‌گفت: «دلیل قاچاق اجناس به خارج تفاوت قیمت است.» دو جمله تنها اختلافشان در به کاربردن واژه «تفاوت» به جای «ارزان» است. طبیعتا هر فردی در چنین جایگاهی می‌داند هر واژه‌ای که استفاده می‌کند تا چه اندازه با اهمیت است. خاصه اینکه این فرد روحانی باشد که طبیعتا تسلطش بر کلام را در تمام این سالها دیده‌ایم. اما چه می شود که روحانی به اینجا می‌رسد که به همین سادگی نمی‌تواند متوجه شود، استفاده از عبارت «ارزانی» برای جامعه‌ای که صبح تا شب از «گرانی» نالان هستند، نوعی «فحش رکیک» محسوب می‌شود؟

دو تحلیل در این‌باره وجود دارد: تحلیل اول این است که روحانی تعمدا این کار را می‌کند تا مردم را عصبانی تر کند. (این تحلیلی است که بسیار مطلوب تئوری پردازان توهم توطئه و اصولگرایان است) اما تحلیل دوم با وجود آنکه تحلیل اول را رد می‌کند، اما در عمل خطرناک‌تر بودن اوضاع را بیشتر نشان می‌دهد. به اعتقاد من وقتی روحانی دچار چنین لغزش زبانی می شود نشان می‌دهد که تا چه اندازه ذهن و سیستم عصبی‌اش تحت فشار و خطا‌پذیر شده است. این نکته بسیار مهم است. او امروز به مانند فردی می‌ماند که در وسط یک دعوای بزرگ خود را تنها حس می‌کند. این چنین افرادی طبیعتا دچار لغزش‌های فاحش در بیان می‌شود.

به اعتقاد من خطر اصلی همینجاست. روحانی با چنین سطحی از فشار آیا می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های موفق عمل کند؟ با این وضعیت او برای تداوم دولتش نیاز به بازسازی اساسی شخصی خودش دارد. بازسازی‌ که قبلا هم شاهد آن بودیم. روحانی در ابتدای رقابت‌های انتخاباتی سال 96 با همین وضعیت روبه‌رو بود. او درست بعد از آنکه در معدن یورت با حمله فیزیکی مخالفان روبه‌رو شد متوجه وخامت اوضاع شد و خود را بازسازی کرد. طرح موضوع عدم کفایت او از سوی پایداری‌های مجلس و همچنین فرستادن شدن پرونده برادرش به دادگاه، در کنار فشار افکارعمومی در مورد این خطای بزرگ زبانی، شاید بتواند او را وادار به بازسازی کند.

....
Norway
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ۱۱:۵۵
از لحاظ منطق اقتصادی حق با روحانی هستش ، چون نرخ ارز بالا رفته و ارزش پول سقوط کرده پس صادرات سود بیشتری داره ! بنابرین روحانی بد نگفته ولی موضوع اینجاست که مسبب این وضعیت خود روحانی هستش ، اگر به حرف اقتصادانان واقعی گوش میداد و کشور را به صورت علمی اداره میکرد دیگر چنین مشکلاتی بوجود نمی امد، در ضمن در هیچ کجای دنیا دستمزد را با ارز خارجی حساب نمیکنند پس واکنش احساسی و پوپولیستی نشان ندهید ! موضوع این است که ما ایرانیها اعم از مردم عادی و رسانه ها و سیاستمداران هیچگاه نخواستیم به علم اقتصاد احترام بگذاریم ، الان هم داریم تاوان همین را میدهیم ..
اقتصاد را با دستور نمیشه اداره کرد بلکه با قواعد مشخص علم اقتصاد باید اداره اش کرد . (362686)
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ۱۲:۱۰
این نگاه از بالای دولت به اصطلاح اعتدال و اصلاحات است
دولت متمول ها، درد مردم را نمی تواند درک نماید (362687)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ۱۳:۲۸
اگه ارزانی است چرا یک کارمند ارشدت نمی تواند ماهانه دو کیلو گوشت با خیال راحت به خونه ببرد. حالا بماند کسانی که هیچ در آمد ی ندارند.... (362688)
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ۱۳:۳۳
اون خودش رامثل بقیه مسؤولین تافته جدابافته میدونه گرانی برااونامعنانداره چون وقتی بنیادمستضعفان مسؤولینش نوزده میلیون حقوق میگیرندگرانی معنایی نداره (362689)
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ۱۴:۰۴
جرات اقرار به اشتباه یکی از صفات بسیار ستودنی است... اگر حامیانش صادقانه اقرار کنند چقدر ریباست. (362690)
مردم بدبخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ۱۴:۱۲
نویسنده محترم لطف کنید کارها رو با ترفند توجیه نکنید. به قول امام جمعه بندر عباس، مردم نان ندارند... دیگه اقتصادی هم نداریم که بخاد بدتر بشه، چون اقتصادمون همش هرج و مرجه. این طرح هایی هم که افتتاح کرد کار دولت نبود، خاتم الانبیا مجتمع پتروشیمی خلیج فارس رو ساخته بود.... (362691)
SALMAN
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ۱۲:۳۷
عامل همه ی بدبختیهای ما همین دولت های سایه هستن شماها کی می خواین متوجه بشین ( بیکاری ، کالاهای قاچاق و البته دست دوم ، فقر و ....) (362718)
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ۱۵:۰۴
بهارجان چه نوع بازسازی..؟؟! باید کل کابینه را تغییر دهد که شجاعت می خواهد. (362693)
جعفری
۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ۰۸:۳۹
وزرا و مسئولین در گرانی دست دارند و سود می برند چون خودشان و فرزندان و بستگانشان در کارخانه ها و صادرات و واردات شریک می باشند در غیر اینصورت جلوی گرانی را می گیرند (362709)
SALMAN
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ۱۲:۳۳
برادر من از فحش رکیک هم بدتر بود چون فحش کلا باد هواست ولی حرف زور تا بن آدم رو می سوزونه ولی ای کاش مسولان ما هم در ایران زندگی می کردن تا اون موقع درد مردم رو میفهمدن ای کاش (362717)